de schilder en de muze 3 Dali/ februari 2017 “gek van surrealisme”

fotofoto

dream caused by the flight of a bee

is de naam van dit surrealistische werk

waar Dali zijn Gala voor de zoveelste

keer heeft vereeuwigd

met het eerste vriendje liftte ik

door de alpen naar geneve

om zijn werk te zien

wat deed die bombast

aan beelden met me?

obsessed was hij door Gala

zeggen ze en hij schreef

zelf dit gedicht:

“Wanneer dat hoofd splijt

wanneer dat hoofd splijt

wanneer dat hoofd barst

zal het een bloem worden,

de nieuwe Narcisssus,

Gala-

mijn Narcissus.”


11-2-2017

http://www.boymans.nl

Gek van surrealisme

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op de schilder en de muze 3 Dali/ februari 2017 “gek van surrealisme”

  1. Mephisto zegt:

    Als er één koppel is geweest in de afgelopen eeuw dat deze titel verdient, is het deze wel!
    WauW…
    Wiki: Dalí’s attachment to Gala was sexually poor and she, according to the accounts, had an above average sexual urge and throughout her life had numerous extramarital affairs (among them with her former husband Paul Éluard), to which Dalí did not object, but encouraged, since he was a practitioner of candaulism.Candaulism is a sexual practice or fantasy in which a man exposes his woman, or pictures of her, to other people for their voyeur pleasure. According to Gugitz, the term is derived from ancient King Candaules who made a plot to show his unaware naked wife to his servant Gyges of Lydia.Reactie is geredigeerd

  2. Gus Bolden zegt:

    Oh, Laila,
    Daar heb ik achteraf zo’n spijt van dat ik het museum in Spanje niet bezocht heb.
    Er langs gereden richting Barcelona, want ik wilde Gaudi zien.
    Dat heb ik wel uit en te na bekeken, maar Dali.
    Ongeveer hetzelfde alsof je nog nooit de Nachtwacht van Rembrandt hebt gezien.
    Of de Mona Lisa.Reactie is geredigeerd

  3. laila zegt:

    @Mephisto: Wat krijgen we nau?Tjonge, nooit van gehoord.
    @Ha die Gus. De Nachtwacht en de Mona Lisa hoef ik niet te zien, maar goed. Ik houd niet zoveel van Dali.Wel als fenomeen, om te kijken.

Geef een reactie

