de schilder en de muze/ 2016 verwacht in alkmaar

fotofoto

zij zou de muze hebben kunnen zijn die hem driftig naar de
kwast deed grijpen
gedurende de bijna zeventig
jaar nadat hij haar
gezien had

de jonge picasso
niet in staat om haar hart
echt te veroveren

de muze met borsten om in te bijten
een buikje waar hij zijn hand
op had willen leggen
schouders om tegenaan
te leunnen
allen inwisselbaar gebleken

maar niet die blik
geamuseerd onbevangen
de blik van zij die weet en ook van
heb ik iets van je aan?

Picasso: La belle Hollandaise, 1905
Geschilderd tijdens zijn verblijf van twee maanden in Schoorl en Schoorldam.
Hij was 23.

———————————————————————–

http://www.museumalkmaar.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op de schilder en de muze/ 2016 verwacht in alkmaar

  1. petrus zegt:

    Beste Laila,
    Picasso wist wel van wanten met zijn muzes. Maar het is toch nog goed gekomen met zijn schilderkunst.
    Woensdagsegroeten

  2. A C T U A L I T Y - D I S C U T A N T E S zegt:

    Goeden Morge Laila..
    Picasso is mijn Grote- grootste
    Painter..
    Zag onmiddelijk welke afbeelding het was
    Bergen 1904 of zo..
    Er is een Prachtige Website van een Amerikaanse Professor.. die 8 jaat.. Achtjaar er aan heeft gewerkt..
    Alles .. toeti tout is daar te vinden
    Groet Joshua

  3. de Stripman zegt:

    Leuk, Laïla ! En wie weet is ze familie van één van ons. Mijn grootvader kwam daar uit de buurt…;o)

  4. laila zegt:

    @Petrus. Hoe is het mogelijk he. Zo’n klein mannetje.Ik heb er over gelezen.
    Er is er maar één die hem verliet: Francoise Gilot. Een interessante vrouw:-)
    @Joshua: Hij is niet mijn favoriet en deze zag ik pas vorige week voor het eerst. Wel heel mooi. Dank voor je reactie.
    @Stripman: Familie van de grote Stripman, dat kan niet missen:-)
    Have a nice day.

  5. peter louter zegt:

    Nooit geweten dat hij in Schoorl is geweest. Mijn familie komt daar vandaan. Gezien hun preutse aard zullen ze hem wel gemeden hebben.

  6. laila zegt:

    @Peter. Wie weet heeft Picasso het Geheime leven van je grootmoeder voor altijd vastgelegd.
    Dieuwertje de Geus heette ze.Bekend?:-)

  7. maria zegt:

    Wat mooi en bijzonder!

  8. Hetty Aandagt zegt:

    Heel mooi portret…
    dat linker tietje is wat kleiner……
    net als bij mij na de operatie.
    dit vind ik echt fijn om te zien.
    Salut, Hetty!

  9. laila zegt:

    @Maria: Een mooie mascotte voor oranje. Frau Antje:-)
    @Hetty;
    Dank voor je reactie.

  10. Gala zegt:

    wat leuk om te lezen dat Picasso een Hollandse schone heeft geschilderd en dan ook nog eentje die van de kust kwam

  11. Ina Dijstelberge zegt:

    Mooie muze van de lage landen en mooie jonge Picasso…

  12. laila zegt:

    @Gala. De kust heeft veel schoons voortgebracht.
    @Ina. Zijn indringende ogen zijn hier al te zien.

  13. Meneer zegt:

    Prachtig, Laila!

  14. Mephisto zegt:

    Gokje: Picasso heeft Preuts Meisje geschetst en beeld meegenomen naar Parijs. Aldaar ontdaan van kledij en voíla! Een rasechte P.!
    Want die man kon schilderen.
    Totdat hij middels G. Braque de Roem verwierf…
    ps. de meest overschatte schilder van de 20e eeuw. Wèl een uiterst aardig stukje én een heel mooi doekje, trouwens.

  15. laila zegt:

    @Meneer Dank u.
    @Mephisto: Meest overschatte schilder van de 20 e eeuw? Hij heeft mij nooit zo geraakt, maar ik heb nu een schitterend boek ter verdieping: Picasso in Den Haag, met zelfs keramiek.Verrassend.

  16. Mephisto zegt:

    @Laila: verrassend. Ja. Vernieuwend. Nee.
    Ja. Met George Braque. Maar zelfs het kubisme is iets wat 3000 jaar geleden door Afrikaners al werd gedaan.
    En ik ken Picasso’s verhaal redelijk goed; een bevriend kunstschilder was helemaal Picasso-gek en ik heb dus alles mogen aanhoren én gelezen.
    Wist je trouwens dat er maar 1 man was waar Picasso stapelhorendol van werd? Matisse. Daar kreeg hij geen grip op.
    En Matisse schaar ik dan weer tussen het rijtje Duchamp-Matisse-Bacon.

  17. laila zegt:

    @Mephisto. Je bent een kenner?
    Dat denken in "machtstermen", in de zin van "geen grip krijgen op Matisse`, vind ik eigenaardig.
    Een echte kunstenaar werkt toch autonoom in zekere zin.

Geef een reactie

