ek is nie van hier nie/ 26 maart 2017 Altaarstuk Dresden

fotofotomaar ook nie van daar nie, zegt Marlene Dumas in de documentaire die over haar leven gemaakt is. ( De Groene Amsterdammer 1997)

Ongeveer 30 jaar geleden verhuisde ze van Zuid Afrika naar Amsterdam en ze schrijft haar moeder:
“Het is heerlijk vrij te sijn. Suid Afrika is een baaie hartseer land.”

Inmiddels is ze een gerenommeerd kunstenaar die over de hele wereld haar werken verkoopt, en zegt:
“mijn studio is mijn huis, mijn land.”

Haar werk is prikkelend, erotiserend, fel, aanklagend, zintuiglijk en laat het kwade zien zoals ze dat van Zuid Afrika kent. Maar ook toont ze het banale van het kwaad, zelfs in een zelfportret. Het kwade is een onderdeel van het zelf, lijkt ze ook steeds te zeggen.
Wat laat ze nu zien in 2008, inmiddels weer 10 jaar verder?
Morgen is ze in de Kunstbijlage van de VK, las ik.

afbeelding 2: evil is banal 1984

http://www.marlenedumas.nl

———————————————————————————————————-

vanaf september 2014 in het Stedelijk; solo: The Image as Burden, in samenwerking met Londen en Bazel.

http://www.stedelijk.nl

Meer dan honderd werken ; retrospectief van 1975-2013

images dumas———————————————————————————

5-9-2014

Kort geleden hadden mensen hun favoriete Dumas gekozen in een krant.

Deze portretjes uit de psychiatrie vind ik nog steeds erg mooi.

rij_31 dumas

—————————————————————————————

11-9 Veel discussie in de kranten over haar werk.

De catalogus vraag ik cadeau.

Te zien op de site van het Stedelijk:

001_SM-MARLENE%20DUMAS-SEPT_2014-PH_GJ_vanROOIJ


Vandaag wordt het altaarstuk in de Annenkirche in Dresden onthuld.

Zie Levenslessen vandaag in Trouw.

download

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

21 reacties op ek is nie van hier nie/ 26 maart 2017 Altaarstuk Dresden

  1. de Stripman zegt:

    Interessant, Laïla ! Dat ga ik morgen eens uitgebreid lezen…;o)

  2. vuurjuffer zegt:

    ik heb een aantal van haar werken bekeken
    ze blijven bij
    volgend blogje doe ik er wat mee

  3. laila zegt:

    @Stripman: we sulle sien.
    @vuurjuffer: Ik ben benieuwd. Antjie Krog maakte een heel mooi liefdesgedicht bij één van haar werken. Het ging over een slapende man. Dat weer wel:-))

  4. zintuigen zegt:

    Ik kan haar werk moeilijk waarderen. Ik geef toe dat ik nauwelijks nog van schilderkunst kan genieten. Wat dat betreft heeft de kunstacademietijd me, met betrekking tot schilderen, zowel voorgoed verpest als naar een ander plan gebracht. Ik kan nog maar moeilijk geloven in figuratieve voorstellingen. Op de een of andere manier is dat voorbij. Marlene Dumas vormt daarop voor mij helaas geen uitzondering. Maar goed, dat is dus geheel persoonlijk.
    Schilderijen die ik dus wel fantastisch vind zijn die van Paul Drissen.Reactie is geredigeerd

  5. laila zegt:

    @zintuigen.
    Mede door een supervisor en vrienden ben ik "opgegroeid" met figuratieve kunst. ( Ze was de oprichter van het prachtige museum De Buitenplaats in Eelde. Ken je dat?)
    Er zijn echter veel stijlen en soorten waar ik van hou.Ik heb 15 jaar exposities in mijn school georganiseerd,een allegaartje dat je voor een deel als "outsiderskunst"kunt benoemen.
    Naar Paul Drissen zal ik eens uitzien. Een ander plan? Abstract wellicht?Reactie is geredigeerd

  6. laila zegt:

    Net even gegoogeld naar de Buitenplaats.
    Er is een hommage aan Janneke van Groeningen en Jan Steen van beelden in de tuin ken ik ook.
    Een schitterend tuin en het museum is organisch gebouwd.
    http://www.museumdebuitenplaats.nl

  7. zintuigen zegt:

    Laila, inderdaad, Paul Drissen werkt abstract. Maar hij is op de een of andere magische wonderlijke wijze in staat zijn voorstellingen dichtbij te brengen. Ik geloof niet meer in figuratief omdat de schilder daarmee akkoord zegt te gaan met een illusonaire representatie van de werkelijkheid, en daarvoor hebben we inmiddels film en fotografie gekregen. Dat maakt voor mij dus schilderkunst als representatie van de letterlijk zichtbare werkelijkheid totaal overbodig. Uitzonderingen vormen diegenen die naar de natuur schilderen; dus hetzij een levend model voor de neus, een levend landschap, een "levend" stilleven. Maar ik heb teveel mensen gezien die schilderen vanaf een foto of een dia, zelfs een dia projecteren op hun doek en dan gaan schilderen. Ik meen in Dumas’ werk ook die werkwijze te betrappen, maar ik heb het mis misschien. Voor mij is het werk te gesloten in de zin van te voor mij bepaald wat ik erin moet zien. Ik ben niet zo vrij en dus snel verveeld. Paul Drissen laat mij totaal vrij in het kijken, en dat is ook wat ik ervaar. Vrijheid. Ik kan moeilijk in woorden vangen waar zijn werk over gaat, maar dat het iets raakt is absoluut duidelijk. Dat fascineert.

  8. Hetty Aandagt zegt:

    Ik heb Marlene Dumas even gegoogled, omdat ik geïnteresseerd was door jou stukje.
    Het lijkt mee een baaie sterke vrouw. of is dat verkeerd Suid-Afrikaans?
    Sterk, dat is wat maar steeds om mijn hoofd blijft draaien.
    Komt waarschijnlijk ook door die foto hierboven: die blik in haar kop!
    Salut van Hetty!

  9. laila zegt:

    @zintuigen.
    Net terug van een reisje.
    Wel interessant wat je zegt; over de vrijheid van kijken, maar het klinkt ook wat cerebraal.
    Een esthetische ervaring heeft ook iets met lust te maken, geraakt worden.
    Van de mediatheek heb ik nu een boek over haar van Barbara Bloom ea, met interview.
    Ben je zelf nog actief als beeldend kunstenaar?
    @ Hetty,
    In de trein las ik het interview in de Kunstbijlage. En wat vind jij?

  10. Solvejg zegt:

    Gelezen in de kunstbijlage vanmorgen in de VK. Het enige stuk dat ik gelezen heb, moest er even van bijkomen. Wat een krachtige dame zeg!!

  11. zintuigen zegt:

    Laila, natuurlijk heeft kunst met geraakt worden te maken, en dat word ik ook door Pauls werk. Of door Rodin. Of door Bruce Nauman. Of door Frida Vogel. etcetera. Maar vrijheid is wel een voorwaarde voor mij voor goed werk. Dat is misschien een meer verstandelijk uitgangspunt maar het sluit de emotie geheel niet uit, integendeel zou ik zeggen. Maar het heeft met de ruimte erbinnen in te maken. Een werk moet voor mij zowel multi-interpretabel zijn als persoonlijk; een paradox.
    Ik werk nu in mijn teksten, daar probeer ik de beeldende factor tot uitdrukking te brengen, en voor mijn sculpturale behoefte gebruik ik het ontwerp van lampen.Reactie is geredigeerd

  12. laila zegt:

    @Solveg: Een boeiend mens niet? Ik heb wel met haar te doen .Die tentoonstellingen overal maken haar veel te druk.De beelden buitelen door haar hoofd. Ze heeft visie en engagement en is erg associatief; daar houd ik wel van.
    @zintuigen. Ok; je nuanceert het iets. Ik begrijp jouw standpunt en ik ken anderen die er ook zo over denken.Over het paradoxale. Een filosofie zit daar achter. En een angst om te kiezen:-)Jouw
    schrijfsels zijn kunststukjes. Lampen? Wat leuk. Kun je niet eens zo’n lamp in een stukje verwerken of was die van focus er één?Reactie is geredigeerd

  13. zintuigen zegt:

    Laila, het is geen angst om te kiezen. Ik heb juist gekozen. Voor die paradox. Het is de overtuiging dat wil iets van artistieke waarde overleven in de tijd dat het dan door die paradox gedragen moet worden. En het is het diepe ingrijpen dat een echte goed verbeelde of verwoorde paradox in mij heeft. Het verandert me voorgoed, omdat het weer een nieuw inzicht in het leven biedt.
    Over de lampjes heb ik nog geen stukje geplaatst; goed idee, misschien doe ik dat wel!
    groet Anne

  14. laila zegt:

    Overtuigingen waar teveel moeten in voorkomen rieken wat mij betreft naar musturbatie ( een term van Diekstra)
    Pantha Rei zintuigen, wat mij betreft.
    En wat is hoger of lager, in het kader van een plan?

  15. zintuigen zegt:

    Laila, ieder zijn meug.

  16. laila zegt:

    @zintuigen:
    Laten we eens kijken wat ons bindt. Een passie voor kunst, wellicht.
    Kun jij iets met Bloed, Zweet en Tranen van André Hazes:-)

  17. Laila zegt:

    Morgen in de bijlage van de NRC.

  18. Laila zegt:

    Vanaf 6 september solo in het Stedelijk.
    http://www.stedelijk.nl

    Dit jaar werk ik weer met veel anderstaligen.
    We gaan waarschijnlijk een follow-up onderzoek doen naar 4 “lichtingen”.
    Hoe is het met hen gegaan?

  19. Laila zegt:

    vanavond in College-Tour.

  20. Laila zegt:

    de herfstvakantie nadert.

Geef een reactie

