De Ontdekking van Nederland/ najaar 2015 The Weather Diaries

fotofotois de titel van de meest recente tentoonstelling van Hendrik van Os, die me nu al de hele week, tussen de bedrijven door bezighoudt.( CODA Museum Apeldoorn, van 12 juni tm 23 september)
Het is een tentoonstelling waarmee hij 4 eeuwen landschapskunst aan de orde brengt en zijn visie daarop vind ik intrigerend.

Wat vroeger Pierre Jansen kon met zijn kunstprogramma, zorgen dat verschillende snaren geraakt worden als je op het puntje van de stoel zat ,doet hij op dit moment.

Veel ontdekkingen heb ik al gedaan , hij weet inzichten te “ontsluiten”. Bijvoorbeeld na de Ilja Repintentoonstelling in het Groninger Museum ben  ik Gogol weer gaan herlezen. Een andere kijk op Rusland, daar zorgde hij voor.

En nu dan 4 eeuwen landschapskunst in Nederland.

Iedereen heeft wat met landschappen en zo buitelen bij mij steeds beelden over elkaar van een landschap van mijn jeugd. Ik zal zes jaar geweest zijn en net buiten het grasveldje was een sloot, waar we oversprongen, over het hek klommen , het weiland in,bloemen plukken, diefje met verlos.
Maar het meest keert het beeld terug van het boeren landweggetje, waar we als kinderen over liepen. Toen een hele reis, met halverwege zo’n griezelige boomstronk, die een soort heks voor ons betekende. De angst die we elkaar aanpraatten had natuurlijk te maken met de bieten die we van plan waren van het land te roven.Die waren best lekker.

Van Os vertelt hoe hij tot zijn keuzes is gekomen; over zijn liefde voor het Groningse landschap waar  hij jaren gewoond heeft, waar de fameuze Ploegschilders hun wortels hebben. Jan Altink, een van de oprichters prijkt op de tentoonstelling. Ik heb nu gekozen voor een andere Ploegman, Johan Dijkstra ( kerkje van Eenrum) een streek waar ik toentertijd regelmatig fietste. Eerst op één fiets weet ik nog, met een vriendje. De “witte fietsen” die we hadden werden regelmatig gejat.Ha.

Van Os presenteert zijn visie op vier eeuwen Nederlandse landschapskunt in vier tijdgebonden thema’s:
1 Decor voor menselijke bedrijvigheid ( met oa Jacob van Ruisdael)
2 Arcadie in Nederland; het landschap als mythisch paradijs
3 De innerlijke kracht van het landschap . Voor het eerst trekken schilders het land in om plein air te werken. De Haagse School wordt hier sterk genoemd. Doordat ze niet realistisch werkten, maar impressionistisch, wekten ze het idee de ziel van het landschap tot uitdrukking te brengen.
4 Het persoonlijk landschap. Met schilders als Jan Toorop en Jan Voerman, wiens “kop”sinds kort op een pleintje staat, starend over de IJssel, met grote bril. Hij is op het laatst blind geworden.

Ook De Zee van Jan Toorop is van deze laatste categorie.( zie mijn blog 3-5 2007)

Met zijn dochter Charley houd ik me ook al een tijdje bezig. Ze was één van de weinige echt onafhankelijke vrouwen in die tijd en in het najaar is een tentoonstelling aan haar gewijd.

Vorige week, op de boekenmarkt had ik een biografie van haar in handen. Jammergenoeg heb ik hem laten liggen. Het zelfportret hierboven uit 1928, kortgeleden door Boymans verworven wordt een zogenaamd Sleutelwerk genoemd.
Van persoonlijk landschap naar zelfportret is niet zo’n grote stap.

bronnen:
Stentor 31 mei

http://www.coda-apeldoorn.nl

——————————————————————————————

The Weather Diaries

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op De Ontdekking van Nederland/ najaar 2015 The Weather Diaries

  1. morticia zegt:

    Dank je voor de tip.
    Ik ga googlen :-)Reactie is geredigeerd

  2. morticia zegt:

    ‘Fatalisme’ van Jan Toorop…
    Prachtig 🙂
    Ik kende zijn werk niet, echt boeiend. ThanksReactie is geredigeerd

  3. maria zegt:

    O wat leuk, moet ik zien.
    Ik heb bovendien een schitterend boek, "Landschap en wereldbeeld", waar ik ook over moet bloggen.

  4. jorrit zegt:

    terug maar naar het land he, maar om al die mooie kunst te zien moet je meestal weer in de stad zijn..

  5. laila zegt:

    @mrtica: veelzijdig is Toorop.
    @maria: Van Os heeft 40 landschpsschilderijen uitgezocht, maar toen hij begon met denken dacht hij het eerst aan De Rode Boerderij van Jan Altink:-)
    @jorrit: Apeldoorn is een groot dorp.

  6. laila zegt:

    @mrica: Toorop maakte ook de boekomslag van Psyche, van Couperus, die vandaag in de kunstbijlage van de VK staat.
    Well: ik ga op de fiets naar de Glenn Milsschool in Wezep, want de bussen staken:-)
    Misschien een volgend blog daarover.

  7. klaas @ weblog delfzijl e.o. zegt:

    Een prachtig schilderij van Johan Dijkstra.
    Is de kerk niet van Eenum i.p.v Eenrum?
    Schilderij: Johan Dijkstra, Kerk in Eenum, ca. 1925-1930– wasverf op doek, 74,5 x 60 cm, collectie Stichting
    Johan Dijkstra, Groningen
    Zie voor kerk Eenum:
    http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=142966Reactie is geredigeerd

  8. laila zegt:

    @Klaas.
    Op het internet staat Eenrum, maar dat kan een foutje zijn. Mooi: jouw blog over dat kerkje in Eenum!
    A propos. Trouw heeft vandaag een fraai artikel over deze tentoonstelling en alles er om heen. Apeldoorn verwacht 500.000 bezoekers.
    http://www.triennale.nl

  9. klaas @ zegt:

    Zondag heb ik de tentoonstelling bezocht en twee mooie werken van Jan Altink gezien. Zie mijn blog.

Geef een reactie

