onthutsend

fotofoto"Meer dan een miljoen Nederlanders slikken anti-depressiva. Psychologe en filosofe Trudy Dehue onderzocht waarom  in het welvarende Nederland depressie als een plaag om zich heen grijpt", is de kop boven een artikel in Vrij Nederland en op de cover staat:
"Hoe Nederland een hersenziekte wordt aangepraat".

Onthutsend noemt Trudy Dehue het feit dat Rene Kahn zijn medewerking verleende aan de als wetenschappelijk onderzoek vermomde reclamecampagne voor het anti-depressivum Efexor door fabrikant Wyeth.

Kahn is ook auteur van de Gids pillen& psychiatrie. In dat bij de behandelaars populaire boekwerk stelt hij dat een antidepressivum bij 60 tot 70 procent van de patienten helpt en een placebo bij 30.

"Vreemd, want al jaren zijn er wetenschappelijke twijfels over de effectiviteit van antidepressiva", zegt Dehue."In de nieuwste druk zegt hij daar niets over ".

In mijn vakblad Het Maandblad voor Geestelijke Volksgezondheid houd ik de nieuwste kennis precies bij

De Groninse hoogleraar Dehue schreef haar boek met toenemende verontrusting over hoe psychaters, professionals uit de gezondheidszorg en ook zorgverzekeraars het idee promoten dat depressie een hersenziekte is die we met pillen kunnen bestrijden.( terwijl de medicijnenmaffia daar acher zit)

Prachtig is te lezen in Ver Heen van Professor Kuiper hoe het multicausale denken dat hij in Hoofdsom der Psychiatrie als model hanteert,  een belangrijk leerboek toentertijd , op hem zelf van toepassing was toen hij een ( psychotische) depressie kreeg.Het is van groot belang voor eventuele behandeling de meerdere oorzaken te diagnosticeren. Maar is er nog tijd voor een goede diagnostiek? Wordt er echt geluisterd naar clienten?Durven psychiaters door te vragen?

Wat te denken van al die mensen die niet om kunnen  gaan met rouwprocessen( verlieservaringen)  en daardoor een depressie ontwikkelen. Om maar niet te spreken van het huiselijk geweld als belangrijke oorzaak. Een hersenziekte?An me hoela.

Wat mij betreft mag de man met de verstrengelde belangen, professor Kahn een deel van de opbrengsten van zijn nieuwe boek schenken aan de clientenorganisaties. Maar misschien doet hij dat al.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

23 reacties op onthutsend

  1. Solvejg zegt:

    Goedemorgen laila! Inderdaad zeg, wat een belangenverstrengeling. Een hersenziekte!! In plaats van de dingen in een context te plaatsen. En verder was er onlangs nog een onrustbarend onderzoek waaruit blijkt dat antidepressiva helemaal niet zo goed werken als iedereen dacht, omdat onderzoeksresultaten met negatieve uitkomsten gewoon niet worden gepubliceerd. Mooi boek is ‘Ver heen’ he? Ik heb het al weer lang geleden gelezen.
    Aan de andere kant: er zijn mensen die zweren bij hun pilletje, omdat ze het gevoel hebben dat ze niet meer zonder kunnen, de hel weer induiken.
    Ik hoop dat het geluid van Trudy Dehue harder aanstaat dan dat van meneer Kahn!! Bedankt voor je stuk. Is het nummer van VN nu nog te koop? Groet!

  2. antoinette duijsters zegt:

    Dames, wat een minachtig voor mensen die hechten aan hun pilletje. Zonder dat pilletje had ik niet meer geleefd, want ik was helemaal op toen ik eindelijk medicatie kreeg en geloof me ik had al de nodige therapiën gehad. En welvarend? niet voor iedereen en tijd voor normaal leven is er voor nogal wat mensen niet bij. Mee moet je in de hectiek en anders word je afgeschreven. Kijken jullie ook eens verder dan je eigen wereld.Reactie is geredigeerd

  3. Solvejg zegt:

    antoinette: ik heb zelf ook zo’n pilletje geslikt hoor, daar is geen greintje minachting bij. Ik ken zat mensen die niet meer zonder kunnen. Bij ‘pil’ denk ik altijd aan ‘de anticonceptiepil’, beroepsdeformatie, vandaar het woord ‘pilletje’.

  4. coby zegt:

    Onthutsend en zorgelijk inderdaad…. Ik had al zo mijn bedenkingen bij professor Kahn, die waren er blijkbaar niet voor niets. Depressie is een hersenziekte en dat is dus met medicijnen te verhelpen, net als een griep met medicijnen te verhelpen is. Zo verkondigde hij het toch, een tijdje geleden op tv? Wat ik niet goed snap, is hoe in wezen toch intelligente mensen als psychiaters e.d. zich zo laten gebruiken en denken dat zij op die manier goed werk doen. Is vragen stellen (ook aan zichzelf) te eng?
    Ik heb het boek van Kuiper (Ver heen) ook een tijd geleden gelezen. Ik weet nog dat ik dacht toen dat hoewel ik het niemand gun, het soms goed is als iemand uit die sector het ook eens van de andere kant meemaakt. Natuurlijk is het goed dat er medicijnen zijn en er worden een aantal mensen mee geholpen, maar hier wordt doorgeschoten. En de mensen om wie het hier gaat, zijn vaak kwetsbaar en afhankelijk van een goede diagnose voor de juiste hulp. En die is omvangrijker en vereist meer dan het zoeken naar het juiste medicijn.
    Hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  5. Ina Dijstelberge zegt:

    Ik heb nog steeds het besluit niet genomen om weer mijn medicatie te starten. (efexor)
    Ik geloof dat ik het nog maar even uitstel…

  6. laila zegt:

    Potverdrie; wat weinig aanbevelingen voor zo’n interessante bijdrage, met lef.
    Een boycot?
    @solveg: Het is de laatste VN. Bedankt voor je reactie.
    @antoine duysters: Al verslaafd?
    @Ina: Zou ik maar doen.

  7. Mevrouw zegt:

    (Schrijven doe je voor jezelf, Laila. Gelezen word je toch wel. Aanbevelingen heb je toch niet nodig om te weten dat het een interessante bijdrage is met lef?)Reactie is geredigeerd

  8. laila zegt:

    @coby: Dat ik jou vergeten was had ik al gezien.Je hebt het weer goed gezegd;-)
    @Mevrouw: Er zijn vele soorten schrijven en vele motieven.Maar inderdaad: ik kan vrij goed mijn eigen bijdrages beoordelen, mede na jaren intervisie in een goed team:-)

  9. antoinette duijsters zegt:

    Laila, ja hoor, gelukkig want zo kan ik leven, of moet ik maar zelfmoord plegen?
    Je steld je behoorlijk arrogant op, als er in de medicijnindustrie zaken fout gaan hoeft de patiént dan maar de dupe worden. En er is een veelvoud aan hersenziekte die een biologische oorzaak of medeoorzaak hebben.

  10. Anna zegt:

    shit [sorry] alweer een boek dat gelezen moet worden….
    zet je nog een linkje naar het boek erbij?Reactie is geredigeerd

  11. laila zegt:

    @Dag Anna. Is dat de essentie van dit stukkie? Een boek lezen Kom nu toch.

  12. Anna zegt:

    Ah, sorry voor mijn steno antwoord, maar je hebt me door je stuk erg nieuwsgierig gemaakt naar dat boek, zou er meer van willen weten…
    Volgens mij kan ik over de essentie van je stuk pas een mening geven als ik dezelfde informatie heb als jij.
    Dus mag ik nu alsjeblieft de titel van dan boek?

  13. laila zegt:

    @Anna: Aha, ik snap je. Ik geef een mening nav een recensie en jij wilt het hele boek.
    Ik heb nog zoveel stapels dat deze geen prioriteit heeft.
    Bovenin zie je de kaft van het boek:
    De Depressie Epidemie.

  14. laila zegt:

    @Anna. Ik heb zo nog een leuk boekje voor je.Ha.

  15. zintuigen zegt:

    Heel interessant Laila.

  16. laila zegt:

    @zintuigen: Vind ik ook:-)

  17. hippo zegt:

    Ik heb hier pas nog uitvoerig over gesproken met mijn collega Bert Keizer. We gaan gebukt onder de terreur van de farmaceutische industrie, die veel te machtig en een gewetenloos organisme is geworden. De werking van antidepressiva wordt zwaar overschat. Bij een kleine minderheid met een ‘major depression’ lijkt het soms effectief. Onafhankelijk onderzoek toont dit overtuigend aan. Om de publieke opinie te beïnvloeden gelden echter andere regels. Ik ken de situatie van Kahn niet en heb daar dan ook geen oordeel over. Dat mag hij zelf uitleggen. Persoonlijk heb ik nooit iets aangenomen van de farmaceutische industrie en ontvang ik geen artsenbezoekers.
    gr. hippo

  18. laila zegt:

    @hippo. Dat klinkt duidelijk. In welke context werk je?

  19. hippo zegt:

    ik ben algemeen geriater en universitair docent
    gr. hippo

  20. laila zegt:

    Het interview in de VK vandaag voegt weer wat toe.

  21. hippo zegt:

    ga ik morgen even lezen
    (nu twee kleine meisjes in een badje in de tuin, die 24-uurstoezicht behoeven)
    gr. hippo

  22. tomestepona zegt:

    @laila Interessant stuk! Ik kan er niet goed over oordelen. Ik heb 25 jaar geleden een (acute) depressie gehad. Ik zou het mijn ergste vijand, die ik gelukkig ook niet heb, niet toe kunnen wensen.
    Ik heb het geluk gehad in therapie veel te mogen leren over mijzelf en de wereld om mij heen van een oude wijze psychiater en heb mede daarom nooit iets chemisch op dat gebied tot mij genomen. Eenieder die zo iets ellendigs meemaakt gun ik van harte zo’n hulp!

  23. gvb zegt:

    Het gelijk van Trudy Dehue wordt bevestigd in de publicatie van het Institute of Medicine, een onafhankelijk instituut bestaande uit alle vooraanstaande gezondheidswetenschappers van de universiteiten in de USA.
    Bij PTSS/PTSD is een groot deel depressiviteit en van de behandelingen en medicatie is het effect niet bewezen verklaard.
    Van diegene die de pillen wel slikken zal over 10-20 jaar blijken dat ze door hersenbeschadigingen aan Alzheimer of dementie leiden.
    Treatment of Posttraumatic Stress Disorder: An Assessment of the Evidence (Free Executive Summary)
    http://www.nap.edu/catalog/11955.html

Geef een reactie

