iedere gek kan koken

fotoWat heb ik van de week van Koos genoten. Koos de trainer van het daklozenteam gaf een presentatie van één van de eindexamenprojecten.
Met een groep hadden ze een kooktraining voor daklozen opgezet, want een aantal daarvan gaat toch weer zelfstandig wonen. Door de verslaving en achterliggende problematiek hebben velen het afgeleerd om dat soort vaardigheden bij te houden.Ze verwaarlozen zichzelf en hebben allerlei lichamelijke kwalen, mede door ongezonde voeding.  En veel mannen kunnen gewoon ook niet koken.
"We waren bij een ander project wezen kijken", zei Koos. "En eerst hebben we samen boodschappen gedaan. Ik wist niet of het een vrijwilliger was of een client en ik vroeg hem of hij kon koken."
"Ik ben vroeger kok geweest", zei hij,"maar door mijn scheiding en andere problemen ben ik in de psychiatrie verzeild geraakt."
Enfin; ze hebben een try-out georganisserd. Drie clienten wilden wel meedoen en ze waren blij met de aandacht. Alledrie wilden ze wel meekomen naar school om mee te presenteren. Maar ja; Koos was er bij en dat zegt wat.

Tot mijn verrassing  las ik in de Stentor dat een psychiater, die dol is op koken ook een leuk boekje heeft geschreven. Marcel van Kooten heet hij.
Ieder gek kan koken, heet het en ik citeer:
"Ik ken de meeste patienten al vijftien jaar, waardoor je een vertrouwensband opbouwt en vanzelf een soort coach wordt. Ze stellen me allerlei vragen .Op mijn beurt vraag ik ze wel naar alledaagse dingen. Wat ga je vanvond koken, wat heb je nodig?
Ik geef ook tips.
"Schizofrenie is er in gradaties van nul tot honderd. Mensen die hoog scoren kun je betitelen als ‘defect’. Zij zijn meestal opgenomen in een kliniek en blijven daar. Maar mensen in een lagere categorie kunnen met enige aanpassing nog een vrij normaal leven leiden."

Het bereiden van een voedzame maaltijd hoort erbij, vindt van Kooten. En de ingredienten ( low-budget) zijn bij iedere buurtsuper te koop.
"Het is een leuke manier je creativiteit te gebruiken. Je moet je concentreren en kunt je besognes even opzij zetten."

Samen hebben ze met plezier de maaltijd genuttigd. Koos , de projectgroep en de drie clienten en het kookprogramma gaat binnenkort van start.
Uit de muur eten kan altijd maar zelf koken is leuk als je weer zelfstandig woont en bezoek ontvangt.
Het boekje Iedere gek kan koken, is overigens heel geschikt voor iedere beginneling. Al dan niet gek.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op iedere gek kan koken

  1. Marjelle zegt:

    Leuk stukje, initiatief & boek(titel), Laila! 🙂

  2. laila zegt:

    @Marjelle: Dank je wel.
    @Johan: Ken je die E8-maaltijden van AH. Heerlijk vers en in 10 minuten klaar:-)
    http://www.ah.nl

  3. Johan HvD zegt:

    Het mooie van zelf koken, Laila, is dat het -meestal- lekkerder smaakt en je weet wat er in het voedsel zit. Ja, en creatief is het eveneens.
    Mooie bijdrage, speciaal ook voor hen, die wel willen maar -nog- niet kunnen koken…
    Overigens, een vaak gehoorde uitspraak: ‘Ik ga koken’, tien minuten later is de maaltijd klaar. Opgewarmd of iets uit een verpakking. :)Reactie is geredigeerd

  4. Gerrie Bleijenberg zegt:

    Zelf heb ik vijf jaar in een klooster in India gewoond waar ik niet hoefde te koken. Toen ik daarna in Nederland weer moest koken, moest ik het ook weer leren. Terwijl ik in de tijd ervoor nota bene professioneel kok was geweest!
    En toen ik daarna een beetje gek werd, was koken mijn favoriete bezigheid: het brengt het malen in je hoofd tot rust omdat je je even helemaal kunt concentreren op een concreet resultaat en onderweg verwend wordt met lekkere geuren en mooie kleuren.
    Dank voor dit stukje, Laila!

  5. coby zegt:

    Koken helpt inderdaad de concentratie te verleggen en even uit de cirkel te komen, heb ik ook ondervonden. Hoe beroerd het ook ging, ik ben altijd blijven koken. De titel van het boek is erg leuk gevonden.
    Hartelijke groet, Coby

  6. laila zegt:

    @Gerrie: Ieder mens is uniek en daarom is goede diagnostiek van groote belang. Tip: interview met hoogleraar Trudu Dehuy, die ook pleit voor meer multicausaal denken ( en behandelen)Het lijkt echt wel maffia die geneesmiddelenindustrie!
    @coby: Zo is dat.
    In een flits zag ik van de week een vrouw uit een ver land die man en zoon had verloren. "Ik heb geen tijd voor een depressie", zei ze,"Ik moet voor de kleinkinderen zorgen."Reactie is geredigeerd

  7. Wilma zegt:

    Koken IS heel leuk. Zo laatst ook met drie-plussertjes pizza gemaakt. Eigenlijk een gezelschap"spel" werd het, waarbij kinderen veel naar en bij elkaar (af)keken!

  8. tomestepona zegt:

    Leuk stuk over een leuk onderwerp! Iedereen kan koken, zelfs mannen. Je doet gewoon wat je denkt dat goed is. En de volgende keer doe je het (iets) anders en daardoor misschien beter. Na veel oefenen kun je koken. Eet smakelijk!

  9. Ramirezi zegt:

    Klopt, zelf ik kan het, alleen je zou wat meer tijd moeten hebben voor het ingewikkelder werk (en het liefst in Italië wonen…)

  10. Erna zegt:

    Al maken ze er soms wel een potje van 😉

  11. Johan HvD zegt:

    Nee, Laila, de E8 maaltijden ken ik niet. Ik koop dat spul ook nooit, het ziet er allemaal niet echt lekker uit. Ooit, lang geleden heb ik eens één of andere maaltijd gekocht bij AH, het was de eerste en laatste keer… 🙂

  12. Karin zegt:

    Ik ben ook dol op koken. En ik gebruik het nu als truc om de fijne motoriek van mijn jongste zoon te stimuleren. Knippen&plakken en andere handwerkjes kunnen hem niet boeien. Lekker eten wel. Op de dagen dat ik tijd heb voor uitgebreid koken mag hij helpen en snippert hij de uien, rult het gehakt, perst hij de knoflook. In ruil daarvoor heeft hij inspraak op wat we eten. Aardappels schillen gaat hij dus nooit leren denk ik.

Geef een reactie

