valkenblik

fotofotoZe groeien , de jonge valkjes, die ik al een paar weken volg. Uniek is het dat sinds 100 jaar in een nest met 4 eieren, drie valkenjongen zijn geboren ( in Zwolle)
Mijn sterke belangstelling is vooral gewekt omdat het de lievelingsvogel is van een  goede vriend, die dierverzorger was.

Ondertussen weet ik dat de valk de snelste vogel ter wereld is; het snelste dier zelfs.
En verdiep je je wat in in de mythologie dan blijkt de valk een prominente rol te spelen.

"De verering van de valk gaat terug tot de prehistorie, toen dit dier al geassocieerd werd met de koningsmacht. Men stelde zich voor dat de hemelgod Horus als een valk langs de hemel zweefde; zijn twee ogen zijn zon en maan."

"De valk is de boodschapper onder de dieren", lees ik elders, "ongeveer vergelijkbaar met de godenbode in de Griekse mythologie. De kreet van de valk kondigt altijd een bijzondere gebeurtenis aan, die zowel vreugde als met angst gepaard gaat.
De valk brengt ook de boodschap de hand uit te steken en de geschenken van de grote Geest aan te nemen, die weliswaar al klaarliggen, maar misschien nog niet gezien worden."
Wat een prachtige formulering.

Uit alle windstreken zijn verhalen over de valk te lezen; beslist een archetype, een oerbeeld. En Jung zou meteen naar het collectieve onbewuste verwijzen. Als ik het dan toch over archetypes heb dan denk ik ook  aan het  boek vol verhalen over wijze vrouwen.
De ontembare vrouw , als archetype in mythes en verhalen, van dr. Clarissa Pinkola Estes , psychologe, veel vertaald ( zie foto)

Mythes en verhalen; ze spelen een belangrijke rol in een mensenleven. Denk ook aan religies. En zo kom ik ook nog op een ( ander) wetenschappelijk werk dat ik gisteren weer onder een stapel vond, met als intrigerende titel:
God is een verhaal, een onderzoek naar godsbeelden onder pastores , priesters en dergelijke. ( van de IKON 2006)

Ze worden groot; de kleine valkjes en ik ben onder de indruk van de scherpe blik, die nu al te zien is.

zie: www.ikon.nl/godsbeelden

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op valkenblik

  1. Zilvertje zegt:

    Nooit geweten dat ze het snelste dier zijn en wat mooi zo jong, net een bolletje sneeuw, ohhhhhhhh, dit is prachtig voor een gedicht, de valk als een vers hoopje sneeuw en later de snelheid van een orkaan. Ja, het dier zit verweven door de geschiedenis heen, mooi is dat he.

  2. laila zegt:

    @Zilver:
    geboren als witte sneeuw,
    met de snelheid van een orkaan;-)
    Dag zilver, dat heb je mooi gezegd.
    Ken je de Ontembare Vrouw? Een prachtboek vol verhalen over sterke vrouwen. Daar houd ik wel van.
    Ben je vrij?

  3. Dianne zegt:

    Mooie bijdrage over een bijzondere vogel, Laila. Graag gelezen.
    groet

  4. coby zegt:

    Ik heb ooit zo’n valkenier gezien, om ze in het echt te bekijken was heel indrukwekkend. Kan me voorstellen dat de valk allerlei betekenissen is toegedicht en heeft gekregen.
    Ik ken de titel de ontembare vrouw wel,maar ik heb het niet gelezen.
    hartelijke groet, Coby

  5. Gala zegt:

    mooi laila, prachtige vogel inderdaad: de valk, een fiere en vrije vogel

  6. laila zegt:

    Dianne, coby en Gala: Bedankt voor de reacties.
    Zelf vind ik dat linkje naar : God is een verhaal het spannendst. Dat onderzoek heb ik toen natuurlijk uitgeprint;-)

Geef een reactie

