dichter en wereldreiziger

fotoHet begin van de moderne literatuur wordt wel eens gelegd bij de baanbrekende gedichten van Arthur Rimbaud.
"Hij experimenteerde met rijm, introduceerde obsceen woordgebruik, gebruikte spreektaal in zijn poezie, gaf klinkers kleur waardoor zijn gedichten een soort schilderijen werden."

In alle steden waar hij een rol van betekenis heeft gespeeld komt een gedenkteken.
Harderwijk hoort daarbij. Hij woonde er 23 dagen voor hij als huurling naar Atjeh vertrok, waar hij echter snel deserteerde en wereldreiziger werd.

"Met het gedenkteken willen we het verblijf van Rimbaud in Harderwijk en zijn betekenis voor de literatuur levend houden."

In een plaveisel aan de Smeepoortstraat is dit gedeelte van een gedicht te lezen.

Mijn Boheme

Ik ging op weg,
mijn vuisten in versleten zakken;
Mijn overjas was ook alleen nog een idee;
O Muze,
ik liep onder de hemel met je mee;
En maar als je vazal
naar grote liefdes snakken!

bron: Stentor

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op dichter en wereldreiziger

  1. Noud zegt:

    Men heeft gelijk.

  2. iris kijkt zegt:

    Wat men al blijkbaar snel ‘een rol van betekenis’ noemt.

  3. bert zegt:

    Alleen al het feit dat men ergens een gedicht plaveit is mooi – het is dan ook nog een prachtige strofe.

  4. laila zegt:

    @Noud: zou kunnen; het was 1854-1891.
    @iris kijkt: Tja; in ieder geval prikkelt die aandacht mijn ‘nieuwsgierigheid’ naar de dichter, die ik alleen van naam ken.
    @bert: ik vind hem ook mooi; die strofe.

  5. Meneer zegt:

    Heerlijk, die Rimbaud!

  6. laila zegt:

    @Meneer: Heb jij iets van hem gelezen of beperk je je tot dit gedicht?

  7. Gala zegt:

    doe mij maar meer Rimbaudsen
    daar schiet de wereld wat mee op!

  8. laila zegt:

    @Gala. Het is nogal een drifkikkertje geweest met zeer lossen handjes,heb ik begrepen. Die zichzelf ook nog ziener noemde .Ha.
    Na zijn vertrek als huurling heeft hij geen gedicht meer gechreven:-)
    (nb Ik hoop deze week weer kopij van Sara te krijgen maar zonder gevaar is het niet, wat ze opschijft, althans als het gepubliceerd wordt!)

  9. laila zegt:

    Vanmorgen heeft Bart Starreveld een reactie van mij verwijderd, waarin ik refereerde aan de uitspraak van Van Agt:
    "Ik hoeverre heb ik de kluit belazerd?", die ik vanmorgen in de krant las.
    Ik voegde toe dat er veel lafaards zijn ( kan een vorm van angst zijn natuurlijk. Waar hij het over heeft)
    Ook Hiraeth heeft een reactie van mij verwijderd waarin ik stelde dat het me verbaasde dat ze drie zonen heeft omdat Buitendijks ( haar man, zoals ze zelf zuggereerde, die het uitgebreid over zijn zieke vrouw had , het daar nooit over gehad heeft)
    Verder stelde ik dat het mijn ervaring is dat mensen die ernstig ziek zijn geweest niet meer van fake houden.
    Ik ga met andere schrijfactiviteiten bezig.
    De wereld van de "gladde gluiperige fake" ligt mij niet.

  10. Hiraeth zegt:

    Zoals ik al zei op mijn blog, heb ik je na het verwijderen van je reactie onmiddellijk gemaild over waarom ik dat heb gedaan. Ik heb die mail in goed vertrouwen verstuurd. Ik snap deze reactie dan ook helemaal niet.

  11. laila zegt:

    De mail had ik nog niet gezien.
    Ik kom net van het Gemeentehhuis om subsidie te vragen en kijk dan eerst even bij het Volkskrantblog.
    Ik blijf bij mijn standpunt:
    "Gladde gluipererige fake ligt mij niet."

  12. Hiraeth zegt:

    Nogmaals, ik snap je reactie niet. Misschien is het goed om Heimwee te lezen bij BD. Kijk naar de foto, lees het blog. Misschien dat je dan inziet dat je het bij het verkeerde eind hebt.
    For what it’s worth: ik hoop dat het lukt met je subsidie.

  13. eva zegt:

    Prachtige tekst!
    Daar mogen ze meer steden mee opsieren!
    gr eva

  14. laila zegt:

    @eva.
    Universeel niet?In 2009 komen er in alle steden waar hij was gedenktekens, die ook nog eens interactief verbonden zijn. Je moet er maar op komen;-)

Geef een reactie

