PC Hooftprijs en 1e Dan Karate/HOVO Noord Nederland2016

fotoWas het vorig jaar nog Maarten Biesheuvel die de PC Hooftprijs kreeg, nu is het de socioloog ( en psychoanalyticus) Abram De Swaan ( emiritus hoogleraar 66)

Op 22 mei neemt hij de prijs in ontvangst, die hij vooral krijgt voor zijn essaystisch werk

Minstens zo belangrijk is echter de 1e Dan karate die hem werd uitgereikt.

“Ik heb hem aan Hugo Claus te danken. Zijn vrouw stuurde hem een karateleraar op zijn dak:
‘Goed voor je dikke pens.’Claus was enthousiast en raadde me zijn Japanse trainer aan. Vijfendertig jaar later doe ik het nog steeds. Ik ben een volijverige maar ongetalenteerd karateka. Heel leerzaam om eens iets te doen wat je niet kunt.”

Een boeiende man lijkt mij; ik heb wel eens wat artikelen van hem gelezen.

De hele avond zit ik echter na te denken over een woord dat in dat interview in Vrij Nederland staat en op hem van toepassing zou zijn. .
Een womanizer wordt hij genoemd  ( een woord dat ik onmiddellijk associeer met een billenknijpende Lubbers) en relaties ( huwelijken) met Annemarie Oster, Emilie Nord, Ellen Ombre enzovoort passeren de revue.
Tegelijkertijd wordt hij door velen Meester van de afstand genoemd.. Je zou bijna zeggen dat er een relatie bestaat tussen het rokkenjagen en de afstandelijkheid. Maar goed, laat maar Laila!

Interessant vind ik de aangehaalde passage over :
De botsing der beschavingen en de strijd der geslachten”, een essay.

“In alle religies zijn vrouwen altijd lager geplaatst”, zegt De Swaan daar nu over.
“Het is helemaal niet islamitisch, het is net zo goed joods of hindoeistisch of christelijk om mannen superieur te achten aan vrouwen. Die superioriteit wordt nu na duizenden jaren afgebroken door het feit dat ook meisjes naar school gaan en daar op gelijke voet met jongens wedijveren..
Er woedt een achterhoedegevecht van mannen tegen vrouwen en met de bijbel en de koran proberen mannen de vrouwen terug te meppen naar hun hoek en dat lukt niet.”

Een boeiende man die De Swaan, die ook nog bevriend was met Renate Rubenstein.

En zo lang karate? Ik heb het maar één jaar volgehouden.
Ik ga beslist meer van hem lezen en zou best een borrel met hem willen drinken:-)

nb Ik zou wel eens een analyse willen zien van de verschillen, als socioloog  tussen de net overleden JJA van Doorn en Abram de Swaan.

www.deswaan.com

———————————————————————————————–

26-11-2015

Alma Drayer heeft vandaag in de VK een pittige column en verwijst naar Compartimenten van Vernietiging dat ik  ik nog niet gelezen heb.

Maar goed: ik ga naar mijn taalgroep, waar zelfs 2 illegale vluchtelingen bij zijn ( sinds 20 jaar in Nederland ).Triest.

————————————————————————————————————-

14-1-2016

Zeer boeiend vind ik het programma van de Seniorenacademie in Noord Nederland.

http://www.hovoseniorenacademie.nl

Marleen Diepenveen, die pakweg 20 jaar geleden een training creatief schrijven gaf in de Muzerie, waar ik met veel plezier aan terugdenk geeft een training, maar opvallend vind ik ook de serie over EMPATHIE, die begint met de 15e Jan Snijderlezing ( wie was dat?) van Abraham de Swaan op 12-2.

Het motto is van Paracelsus: Hij die niets kent heeft niets lief; Hij die niets begrijpt,heeft geen waarden. Maar hij die begrijpt heeft ook lief,neemt waar, schouwt;Hoe meer iets gekend wordt,des te groter is de liefde.

Maar er is een keerzijde zegt de inleiding:

“Echter, het vermogen tot inleving kan ook ernstig misbruikt worden,denk aan pesten, vernederen, en zelfs martelen van de medemens.”

Sure; denk aan psychopathie en zelfs psychopathisch leiderschap en bijvoorbeeld massahysterie.

De afgelopen week zag ik de nieuwste film van Tarantino en gisteren The Revenant.

In hoeverre is in beide films sprake van empathie en wordt die gebruikt of misbruikt vroeg ik me vanmorgen af.

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op PC Hooftprijs en 1e Dan Karate/HOVO Noord Nederland2016

  1. Jos Goedmakers zegt:

    Swaan heeft her en der aangekleefd…als womanizer. HIJ krijgt de P.C. Hooftprijs, ik was vorige week nog in de naar deze persoon genoemde straat in Amsterdam-Zuid (had jij daar ooit geen zolderkamertje? ;-))

  2. fredvanderwal zegt:

    Geen volhouder als karateka!
    Met een dikke pens leer je het nooit, dus wat de kwaliteiten zijn van die leraar van Hugo Claus, die een dikzak aan nam als leerling, betwijfel ik.
    Alhoewel ik op latere leeftijd begon heb ik het met enige inpanning gebracht tot bruine band kyokushinkai karate

  3. Meneer zegt:

    Vind hem ook heel fascinerend.

  4. Noud zegt:

    Heb het mooie interview gelezen. Miste daarin de vraag waarom hij oiit, gezeten in een oud model volkswagen golf, meedeed aan tv-reclame voor Fisherman’s friends.

  5. laila zegt:

    @Jos: Het was in de Watteaustraat, dat zolderkamertje. Met kakkerlakken en muizen.
    @fred: zo,zo: petje af Bruce Lee:-)
    @meneer: Is dat mevrouw die het zegt?
    Noud: Die reclame ken ik niet. Tja; daar had een vraag over gesteld "moeten"worden, temeer daar hij zo ageert tegen universitaire machthebbers die sponsors binnenhalen. Wel bewonder ik hem dat hij die Shell-prijs van f 25.000 weigerde, toen hij geen cent te makken had.Bedankt voor je reactie.

  6. tomestepona zegt:

    …Een womanizer wordt hij genoemd …
    …Een boeiende man die De Swaan,…
    …en zou best een borrel met hem willen drinken:-)
    1e Dan Karate erotiseert…?

  7. laila zegt:

    @tom.. Kun jij wel lezen?

  8. sprakeloos zegt:

    Als je iets van hem lezen wilt, dan raad ik je Zorg en de Staat aan, voor mij als student eind jaren 80 was dit een wetenschappelijk boek dat als een roman weglas

  9. laila zegt:

    @sprakeloos: Bedankt voor de tip!

  10. laila zegt:

    nb Het interview heb ik nog eens gelezen.
    Hij maakt een film over oa Van Dantzig Prachtig.
    En hij is van 8-1, net als ik. Ha.
    Maar eerst naar buiten:-)

  11. Laila zegt:

    En een nieuw boek over Genocide regimes en hun daders.
    Compartimenten van Vernietiging.

Geef een reactie

