IM JJA van Doorn

fotoEen begrip is het voor velen: Van Doorn en Lammers: Grondslagen van de sociologie.
Ik heb het boek nog vanaf de Sociale Academie. Er staan streepjes onder de woorden, want markeerstiften had je nog niet, in 1968.
Geruime tijd geleden wilde mijn zoon zich orienteren op sociologie, want Sport, Gezondheid en Management vond hij te beperkt. Hij wilde zich breder, maatschappelijk orienteren en meer verdieping.
Ik gaf hem Van Doorn en Lammers met de streepjes.

Zijn columns in Trouw las ik graag en hij ook, de laatste tijd.
Vorige week vertelde ik hem nog dat hij gestopt was. Jammer.

En nu is hij dood.
Elke keer als ik deze foto boven de column zag werd ik even geraakt door die blik.
"Wat gaat er in die man om",dacht ik dan.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op IM JJA van Doorn

  1. Wim Duzijn zegt:

    Van Doorn wordt ook na zijn dood nog achtervolgd door fanatici die gebonden zijn aan een utopische ideologie.
    Als sociologiestudent in een tijdperk waarin niet het heilige land Israel, maar het heilige land Cuba aanbeden werd door alles wat fanatiek was heb ik aan dat verschijnsel aandacht besteed.
    Zie het blogje http://www.volkskrantblog.nl/bericht/199868

  2. k. van vulpen zegt:

    en zelfs de dood is nu gewoon een boeiend thema voor sociologen geworden; – opmerkelijk toch, voor een vak dat zich in oorsprong vanuit de biologie ontwikkelde…

  3. Klaverblad zegt:

    Ik heb die prisma nog altijd.Ik denk al sinds begin-70. Met veel onderstrepingen. Ik weet niet meer wat ik er van opgestoken heb. Zal wel geintegreerd zijn in mijn opvattingen/leven.
    Passend IM.

  4. laila zegt:

    @Wim Duzijn: Op e-Trouw van vandaag staat een mooi interview met hem en een selectie van zijn columns.
    @ vulpen: deze reactie begrijp ik niet.
    @ Klaver: mijn belangstelling gaat wat verder.
    Een markante onafhankelijke denker, zo zie ik hem.

  5. maria zegt:

    Van Doorn was al heel lang heel ziek, en ging bijna tot zijn laatste dag door met schrijven.
    Hij is, o.a. ook in zijn strijd tegen de Burke Stichting een grote inspirator geweest voor mij, en ik haal hem veel aan in mijn onderzoek.
    Ik heb nog recentelijk over hem geblogged: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/182335
    ….Ik heb nog geen tijd gehad om op je vorige blog nog eens te reageren, Laila, komt nog.

  6. k. van vulpen zegt:

    laila, ik bedoelde te zeggen dat ‘de dood’ en alles eromheen tegenwoordig als sociologisch fenomeen te bestuderen valt. binnen betrekkelijk korte tijd heeft het vak zich gevestigd als een volwaardige discipline.
    zo duidelijk?

  7. laila zegt:

    @ maria: Attent van je om even te melden dat je nog niet gereageerd hebt. Ik begrijp overigens goed dat mensen het druk kunnen hebben.Vooral de niet gepensioneerden onder ons:-)
    Ik realiseerde me net op de fiets in de regen dat onafhankelijk kunnen denken een eigenschap is die ik misschien wel het hoogste acht bij mensen, wat impliceert dat mensen die dat maar in geringe mate doen, snel afvallen. Het zij zo.
    @vulpen: Waarom focus je zo op de dood?In gedichten ook al.Reactie is geredigeerd

  8. maria zegt:

    Laila, "onafhankelijk kunnen denken "
    wordt door de maatschappij afgestraft.
    Lees je de columns van Aleid Truijens? Ik vind haar heel erg goed. Zij heeft recentelijk weer erop gewezen hoe sterk bepaalde groepen het onderwijs willen verdommen, en mensen juist NIET tot zelfstandig denken opvoeden.

  9. laila zegt:

    @maria. Je had het eerder over haar; ik lees de NRC slechts zelden.( ben meer gesteld op Trouw als extra krant)
    Met onafhankelijk denken bedoel ik overigens niet alleen het denken van intellectuelen. De Koos uit mijn vorige bijdrage doet het ook. Oorspronkelijke mensen zijn dat.De projectleider van het daklozenvoetbal mailde me overigens dat hij blij was met de bijdrage en nodigde me uit morgen even naar hem toe te komen.Reactie is geredigeerd

  10. petrus zegt:

    beste Laila
    Ik ken van D & L nog voor mijn propadeuss. Ik las zijn columns maar hij was me toch teveel de generatie van de maakbaarheid van de samenleving. Ayaan H. Ali heeft hij kapot geschreven. Tot op de dag van vandaag kan ik niet begrijpen dat een man van zijn kaliber zoiets deed.
    Vrijdagmiddagroeten

  11. laila zegt:

    @Petrus. Is kapotschrijvern niet een wat groot woord?
    Ik heb net zijn column van 26-10-2007 over HA gelezen. Hij staat in E-Trouw bij de geselecteerde columns.

Geef een reactie

