bloemlezing

fotoOver de nieuwe Komrij las ik; Komrij’s canon in honderd gedichten.

Volgens Erik Jan Harmens is de grote verdienste dat hij korte metten maakt met “Jonge sla” ( Rutger Kopland) en “Dag ventje met de fiets op de vaas,ploem ploem”, ( Paul van Ostaijen) dat je tegenwoordig veel tegenkomt als opdruk op kussenslopen

Zelfs “Ik ben een God in het diepst van mijn gedachten”, van Willem Kloos staat er niet in.

In de inleiding zet hij laag in: “Het gaat hier om de canon van één lezer, gedurende een bepaalde periode en verkerend in een bepaalde gemoedstoestand.”

Op Erik Jan Harmens maakt het gedicht “Ik”van Jan Arends ( 1925-1974) , wiens biografie ik vorig jaar las de meeste indruk, omdat zijn taal zo kaal , zo onimiteerbaar is en een volstrekt eigen plaats inneemt in de Nederlands gedichten .
Bij mij dreunt het er ook in , nu.

Ik

schrijf gedichten

als dunne bomen.

Wie

kan zo mager

praten

met de taal

als ik?

Misschien

is mijn vader

gierig geweest

met het zaad.

Ik heb

hem nooit

gekend

die man.

Ik heb

nooit

een echt woord gehoord

of het deed pijn.

Om pijn

te schrijven

heb je

weinig woorden

nodig.

bron: Trouw, 10 mei

—————————————-

http://www.dezwijger.nl/monoloogkeefman

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

19 reacties op bloemlezing

  1. kees smit zegt:

    Zo’n bloemlezing moet je vooral niet lezen met de bedoeling om te zien wat NIET in staat. Ga er maar eens aan staan, een verantwoorde keus te maken.

  2. annet zegt:

    kende het gedicht niet
    sterk!

  3. annet zegt:

    oei te schraperig/slaperig
    om in te loggen:)

  4. Meneer zegt:

    Fascinerend gedicht van een uiterst fascinerende tragische dichter…

  5. laila zegt:

    @Kees: Inderdaad; het blijft een momentopname. De recensie van Erik Jan Harmsen beviel me wel.
    @Annet: Wakker worden en dank voor je reacte.
    @Meneer: Heel tragisch. De laatste tijd heb ik veel interviews met mannen gelezen met "afwezige" vaders.Dat zal ongetwijfeld zijn weerslag hebben.

  6. Meneer zegt:

    Je weet aleen niet/nooit wat in de genen zit…

  7. PACO PAINTER zegt:

    Inderdaad een tragische dichter.

  8. staco zegt:

    Na maanden zap ik weer even over de blogs.
    Veel van hetzelfde, veel bewierrokerij, waar ik soms in een fase ook wel behoefte aan heb.
    Bij jou sta ik stil.Lees over Zwolle en Thomas.Met zes weken studieverlof vanaf nu moet het lukken er te gaan kijken, al lijkt het me minder zonder jouw verhaal 😉
    En dan Komrij… hij blijft Bloem- lezen..
    Maakt zelf zulke mooie dingen. Kopland vertelde mij laatst over zijn ‘jonge sla’ in Parijs, maar dat moet ik je eigenlijk vertellen.
    Prachtig Harmens – wie kan zo mager praten met de taal als ik..
    Zelf werk ik aan ee nieuwe bundel (oktober uit) en monologen over eigenzinnige vrouwen in bijbelverhalen. Leuk om te doen.
    Blijf bloggen Laila. Die avatar ken ik wel uit je teksten.

  9. coby zegt:

    Wat een indrukwekkend gedicht, ik kende het niet. "Om pijn te schrijven heb je weinig woorden nodig", vind ik zo goed geschreven.
    Hartelijke groet, Coby

  10. laila zegt:

    @PACO: jawel.
    @Staco: Hartverwarmend, deze reactie na zoveel tijd.Ik ben benieuwd naar eigenzinnige vrouwen in Bijbelverhalen:-)
    Spreekt me zeker aan.
    @coby: "Van mij mag de Nederlandse poeziecanon bestaan uit die ene regel van Arends", stelt EJH tot slot:
    "Ik heb/nooit/ een echt woord gehoor/ of het deed pijn.
    Vandaag dan. Morgen kan het weer anders zijn."
    En zo is dat: Pantha Rei: alles Stroomt.

  11. Thera zegt:

    Heel mooi gedicht. Ik moet eens meer lezen van Jan Arends.

  12. laila zegt:

    @Thera: De biografie van de ongewone Arends is aan te bevelen.
    @Gala. Vanmiddag dacht ik over de mooiste gedichten. Valt niet mee om te kiezen.
    Het wordt een lange ruk tot de zomervakantie.( half juli)!

  13. petrus zegt:

    Beste Laila,
    Ijzersterk gedicht.
    Groet

  14. laila zegt:

    @Petrus: Dank je wel.
    Ik ren naar een les kwaliteitszorg:-)

  15. hippo zegt:

    dank u
    beklijven doet ‘t
    gr. hippo

  16. laila zegt:

    @Hippo. Dank je wel.
    Waar was je in Drente?

  17. hippo zegt:

    Dieverbrug, kabouterland, het Fries-Drentse Wold, het zwembad x 3 en languit in een stoel met een boek
    gr. hippo

  18. Laila zegt:

    21 november: Jan Arends Party

Geef een reactie

