Regnum Dei intra vos est/ 2016 moderne devotie werelderfgoedlijst UNESCO?/december 2016 Trots op Zwolle/ april 2017 Anna van der Breggen Winnares Amstel Gold Race en Waalse Pijl En Luik-Bastenaken-Luik.

 

fotofotofotoEen baken in zee is voor velen de Peperbus, die al van verre te zien is. Sinds 1999 heeft de Onze Lieve Vrouwekerk zelfs de status van basiliek gekregen, de 19e in Nederland.

Als we gaar van vakantie kwamen met twee kleine kinderen ( en twee honden) in de auto was het steevast een zoethoudertje;
“Wie het eerst de Peperbus ziet krijgt een snoepje.”

Sinds ik in Zwolle woon heb ik me echter ook in de historie verdiept  en Thomas aKempis , schrijver van het meest vertaalde en gelezen boek na de bijbel ( De imitatio christi) fascineert me bijzonder. Zijn relieken zijn naar de OLV-basiliek overgebracht maar hij heeft jarenlang gewerkt op een steenworp afstand van mijn huis; op de Agnietenberg.
Wonderlijk vind ik het dat het gedachtengoed van zo’n monnik in de buurt is uitgebroed en over de hele wereld verspreid. Het boek In Navolging van heb ik  aangeschaft en opvallend vind ik de bijna humanistische visie.( Ik ben niet christelijk)

De afbeelding hiernaast is  één van de weinige schilderijtjes ( 35 bij 45 centimeter) waarop hij is afgebeeld. Ergens op de plek van dit schilderij  is dus de wijk, het huis waar ik woon.
Vanmorgen stond in de Stentor dat het in een kast op de parochie bewaard werd en nu ter restauratie is overgebracht naar het Restauratie Atelier in Maastricht.

De wapenspreuk van de OLV-basiliek, Regnum Dei intra vos est betekent Het rijk vanGod is in uw binnenste en dat past bijzonder goed bij mijn humanistisch getinte opvattingen over de god in ieder mens. De spreuk is ontleend aan Hoofdstuk 1 , vers 1 van In Navolging van.

De 3e foto laat de nis zien boven de ingang van de kerk. Een nis die heel lang leeg is geweest,  waar nu dit beeld staat, Moeder en Kind , gemaakt door de beeldhouwer Tom Waterreus .
Het heet: Seats Sapientiae, zetel van Wijsheid.

http://www.thomasakempiszwolle.nl

————————————————————————

22-2-2016

Politieke steun vanuit Zwolle en de provincie.

Een fraai geillustreerd boek over de betekenis van de Moderne Devotie in Zwolle en Deventer is het volgende.

Moderne Devotie


5-12-2016

Na 10 jaar in het “geliefde”Groningen woon/werk ik sinds 1980 in Zwolle.

En er gebeurt van alles. Natuurlijk is het goed om kritisch te blijven kijken naar jezelf, je stad, fouten maken we allemaal en iedereen is kwetsbaar  maar ik ben Trots op Zwolle.

Met wellicht een Sportvrouw van het jaar ( uit de provincie)

headline

En een fascinerende jongeren/muziekcultuur.Met bloeiende jeugdorkesten.

live:http://www.3fm.nl/nieuws/detail/365984/3fm.nl/3fm.nl/


19-4-2017

ANNA van der BREGGEN:

Winnares Amstel Goldrace en Waalse PIJL.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op Regnum Dei intra vos est/ 2016 moderne devotie werelderfgoedlijst UNESCO?/december 2016 Trots op Zwolle/ april 2017 Anna van der Breggen Winnares Amstel Gold Race en Waalse Pijl En Luik-Bastenaken-Luik.

  1. Karin zegt:

    De eerste is een mooie tegenlicht foto. Ben je al eens naar boven geweest? Ik heb het nu 2x gedaan. Een keer als vakantiebesteding met mijn jongste zoon. Boven bleek het een donkere dag met slecht zicht. Op de reling stond een pijltje naar de Koperen Hoogte die je zou kunnen zien….echter die dag niet.
    Ik ben op een heldere dag terug gegaan, ik wilde de Koperen Hoogte zien.Reactie is geredigeerd

  2. de Stripman zegt:

    Mooi, Laïla ! Het Humanisme is zo slecht nog niet…;o)

  3. PACO PAINTER zegt:

    Fantastische foto’s

  4. lidy zegt:

    Met heel veel interesse gelezen 🙂

  5. laila zegt:

    @Karin: Beklommen? Ja, met twee kleine jongetjes. De oudste ging vooruit en van de weeromstuit kneep ik de knuistjes van de jongste bijna fijn.Wat heb jij met de Koperen Hoogte?
    @ de Stripman; Dat dacht ik;-)
    @ PACO PAINTER: Dank u.
    @Lidy: Wat een rijke geschiedenis, niet?

  6. petrus zegt:

    beste Laila,
    Ik heb op school nog wat meegkregen van Thomas a Kempis en zijn navolging van Christus. Helaas daarna in het Grote Vergeetboek geraakt. Ik ga er binnenkort maar eens over lezen. Met dank dus en zonnigegroeten.

  7. laila zegt:

    Een zonnegroet terug Petrus

  8. Ina Dijstelberge zegt:

    Een mooie kijk op de Peperbus en de in vergetelheid geraakte Thomas a Kempis.

  9. laila zegt:

    @Ina: Bedankt voor de reactie. Jammer vind ik dat ik het niet beter kan vormgeven. Ik weet niet hoe ik afbeeldingen goed kan plaatsen met tekst er tussen.
    Over Thomas heb ik inmiddels gedichten en verhalen geschreven. Hij intrigeert me.

  10. Karin zegt:

    Laila: Ik heb niet zoveel met de Koperen Hoogte, ik had alleen niet verwacht dat je hem vanuit de Peperbus zou kunnen zien. Ik geloofde eigenlijk niet en wat doe je dan, je gaat een keer terug op http://www.volkskrantblog.nl/bericht/184083.

Geef een reactie

