kanonnenvoer

fotoOp de foto is het oorlogsmonument van Zwolle te zien. Gisteren hebben we een eindje gefietst en we wilden de sfeer proeven van het grootse bevrijdingsfestival, zonder ons er in te mengen, want van massa’s houden we niet zo.
We zaten schuin tegenover dit beeld op een bankje. Het grasveld op de foto was bezaaid met vrolijke jongelui en voor ons liep een stroom van mensen vanaf het station op weg naar het Kerkbrugje, de toegangspoort naar het festival. Een uur lang hebben we genoten van dunne mensen, dikke Gothics,  overjarige hippies enzovoort.

Zelf denk ik met zeer gemengde gevoelens aan dodenherdenking en bevrijdingsdag. Mijn vader was tewerkgesteld in Duitsland en later ondergedoken bij een boer. Wel komisch zijn de verhalen dat hij met paard-en-wagen door de Duitse linies trok om mijn moeder in Deventer te ontmoeten. Dat was nog eens ware  liefde.

Sinds ik echter de verhalen hoorde van mijn schoonvader, die diende bij het keurkorps der Grenadiers, waar hij niet zonder trots over sprak, is mijn beeld wranger geworden.
Zo vertelde hij over de slag op de Waalsdorpervlakte waar ze vochten met zeer gebrekkig materieel en hij links en rechts zijn kameraden zag neervallen. Een slag die bij voorbaat verloren was. Gebruikt werden ze als kanonnenvoer.
Na de oorlog moest hij drie jaar plat vanwege tbc en de posttraumatische stressstoornis daarna heeft het hele gezin besmet.

Oorlog is het gebruiken van mensen als kanonnenvoer, zoals ik ook las over de documentaire van 14-4 van Zembla met onthutsende beelden over defensie die jongelui ronselt voor uitzending naar Irak en Afghanistan.

Wat mij betreft zijn de devote beelden van herdenking niet gespeend van hypocrisie.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op kanonnenvoer

  1. Zwollywood zegt:

    Kijk Laila..het voordeel ‘van buiten de massa blijven’is ‘dat je andere dingen ziet en waarneemt’. Zembla heb ik gemist, maar het is een schurkendaad om mensen te gebruiken als kanonnenvoer.
    Ik was wél in het park…bij de start van het festival. Ik ga dit log naar de mijne linken…is wel OK he.

  2. laila zegt:

    Tja; mijn zoon Erik mengde zich er wel tussen, maar kwam wel even zuchtend thuis eten.
    "Ik ben blij dat ik er even tussenuitkan: wat een massa", om daarna toch weer te genieten;-)

  3. Zilvertje zegt:

    Zembla, ik moet het nog terugzien….. we worden gewoon voorgelogen en sturen kinderen de oorlog in en laten ze weer andere kinderen vermoorden, vind het zo erg.

  4. vuurjuffer zegt:

    ik was er gisteren ook, zoveel jonge mensen
    op 23/4 heb ik een gedicht over het Ter Pelkwijkpark geplaatst,
    wat toen opviel waren al die jonge mensen op het gras verstrengeld met als achtergrond het monument voor de doden, ook vaak jong, zoals je schrijft
    groet je

  5. zintuigen zegt:

    Mooi geschreven en goed verwoord, die dubbelheid bij herdenking, geinitieerd vanuit dezelfde autoriteiten die kanonnevlees sturen…

  6. coby zegt:

    Daarom kan en wil ik ook nooit naar Balkenende c.s. kijken en luisteren als er wwer een soldaat is omgekomen. Rot op, denk ik dan. (wat een taal van mij hè? maar dan word ik zo boos!)
    Harelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  7. laila zegt:

    @vuurjuffer: ja; jonge doden en jonge mensen in het gras.
    @zintuigen:Dubbel, inderdaad, maar het gevoel van hypocrisie overheerst.
    @coby: Het staat je goed: boos worden.Vaker doen.

  8. laila zegt:

    @Zilver: Ik vergat jou. "We worden gewoon voorgelogen..enz". Ja, vorige week had ik een intakegesprek met June, een jonge vrouw van 21. Ze zat nog bij defensie en had zich laten uitzenden naar Afghanistan om de opleiding te betalen.
    "Het is niet zo, als ze je laten zien", zei ze.
    "Er waren elke dag gevechten en ik zat er midden in."
    Net belde ze om te melden dat ze in de TBS-kliniek gesolliciteerd heeft. Ze maakt een goede kans, mede door die ervaringen. Dat weer wel.

  9. maria zegt:

    Kannonenvoer…
    Op de dag dat de 23-jarige zon van de nieuwe generaal sneuvelde, werd mijn zoon 23.
    Ik dacht alleen dat ik nooit akkoord zou gaan dat hij waar dan ook voor welk doel dan ook zou vechten.
    Elke oorlog, ook de humanitaire oorlogen kennen weer verschrikkelijke vervolgoorlogen. Irak is bijvoorbeeld ten dele ook weer een gevolg van de succesvolle oorlog in Kosovo. Het houdt nooit op..
    Waalsdorpervlakte: daar woonde ik vlak bij, erg mooi daar, en een van de mooiste en ingetogenste doodenherdenkingen.

Geef een reactie

