in de hemel hing een vraagteken

fotoHet was stil in de binnenstad vanmorgen vroeg  toen ik foto’s maakte van de synagoge en door straatjes reed waar je niet vaak komt. In een park zag ik een beeld van Potgieter, die hier geboren is. Blijkbaar.
Daarna op zoek naar de plek waar de kievitsbloemen bloeien aan de rand van de stad en ja: ééntje zag ik.
Wat een schoonheid.

Vanmiddag wat gerommeld en gebladerd in half-open geslagen boeken en bundels.

Dit gedicht van Toon Tellegen trof me.

In de hemel

In de hemel hing een vraagteken
Waarom?
Mensen klommen op elkaars schouders
en bekeken het van dichtbij.
Het is een oud uitroepteken, zeiden ze, het is kromgetrokken,
het stort neer.

Ze besloten hun verdere leven te wijden
aan de betekenis daarvan.

Ze vervolgden hun weg,
passeerden aanhalingstekens, voetnoten en kleine
verschrijvingen,
haakjes werden geopend en schielijk weer gesloten
en in de verte zagen ze drie puntjes
         in het heldere wit der onsterfelijkheid.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op in de hemel hing een vraagteken

  1. coby zegt:

    Waarom trof het jou,of wat trof jou, Laila?
    Mij treft de toewijding van de mensen, mooi en tragisch tegelijk…
    Hartelijke groet, Coby

  2. hippo zegt:

    heb je eindelijk je puntje op de i, hangt er weer een vraagteken boven (mooi, een bloem die de aarde koestert)
    gr. hippo

  3. jacob hesseling zegt:

    had me even aangeroepen !

  4. ceesincambodja zegt:

    Bij RWS heb ik nog eens gewerkt aan een MER voor het Zwarte Water (dijkverzwaring). Het behoud van de kievitsbloem speelde daarin een cruciale rol. Ik moest er foto’s van maken en heb me echt een slag in de rondte naar gezocht… én gevonden. Mooi.

  5. laila zegt:

    Goedemorgen medebloggers. Dat wordt weer dauwtrappen vanmorgen. Er hangt een witte waas over de velden, waar de zon zo zalig overheen piept.
    @coby: Ik vind het vooral een heerlijk taalspel en grappig.
    @hippo:Tja; wederom vragen en twijfels:-)
    @jacob: De god in de man roep ik dikwijls aan!
    @ceesincambodja:Dus jij behoort tot de redders van de kievitsbloem. Fantastisch:-)

  6. koornhert zegt:

    R . I . P. deze drie puntjes van dichtbij de waarheid: je wordt geboren , je gaat dood en daar ergens tussenin probeer je maar het beste er van te maken….

  7. maria zegt:

    Kievitsbloem, bij mij zijn ze uitgebloeid.
    "in de hemel hing een vraagteken" wat mooi!Reactie is geredigeerd

  8. Erna zegt:

    Absoluut prachtig, ik hou ook erg van Toon Tellegen

  9. laila zegt:

    @koornhert:Dat heb je mooi gezegd maar wie weet is er leven na de dood:-)
    @maria: De wilde bloeit pas sinds een week.
    @Erna. Mooi he, TT.

  10. Zilvertje zegt:

    Wat een mooie bijdrage.

  11. Johan HvD zegt:

    Nooit geweten dat Potgieter uit Zwolle kwam. Eigenlijk dacht ik, Laila, dat je een aantal foto’s zou plaatsen van wat je onderweg tegenkwam… 🙂
    Maar dit is ook waardevol, een eigen impressie!

Geef een reactie

