when you cry I feel so sad

fotoyou’re the only friend I had,
there’s a melody to change your feelings,

is het begin van een liedje van Nils Lofgren. Jaren geleden was er weer zo’n zoete inval bij ons thuis. Halve liters werden ingeslagen en Nils Logfren werd gedraaid.
Nooit vergeet ik het moment dat één van de mannen die tot het laatst was overgebleven, we hadden inmiddels een flink stuk in de kraag, in snikken uitbarstte bij dat lied.

Nog steeds hebben we het er wel eens over; zij het niet zonder ironie.

Mannen huilen niet zo vaak. Iedereen weet dat maar Psychology Magazine heeft een onderzoek gedaan.
Waarom huilen we?
Volgens emotiepsychologen Agneta Fisher en Tony Manstead aan de UvA hebben tranen een aantal boodschappen:
1 noodsignaal: "Ik kan het niet meer aan."
2 witte vlag: "Staakt het vuren."om woede en agressie af te weren.
3 Tonen van gevoeligheid.
4 Tonen van verbondenheid.

Opvallend is dat mannen vaker van vreugde en ontroering huilen en vrouwen vaker van woede, angst en teleurstelling.
De verklaring hiervoor zou zijn dat mannen hun frustratie eerder uiten in woede of agressie en vrouwen eerder geneigd zijn hulpeloos te reageren.Bij mannen zijn  zestigplussers het vaakst ontroerd.
Gisteravond zag ik nog een stukje van een documentaire over Gerard Cox. Toen hij in zijn auto op bepaalde plekken in zijn geliefde Rotterdam reed schoot hij vol. Toen ik beelden zag van de jonge langharige god Cox terwijl hij ’t Is weer voorbij die mooie zomer zong, kreeg ik ook de neiging vol te schieten. Tja, soms kunnen kleine dingen al tranen oproepen.

Maar dat verklaart niet alles:
Het vrouwelijk hormoon prolactine stimuleert huilen en het mannelijk hormoon testosteron werkt juist remmend op de tranenvloed ( wist ik niet)

Huilen lucht niet op.
Na het huilen voelt
61% zich hetzelfde
32% zich beter
7  % zich slechter
Als we getroost worden helpt het. Als we niet getroost worden, voelen we ons misschien nog wel slechter na afloop ( wist ik ook niet)

Uit een onderzoek van Michelle Hendriks bleek dat Nederlanders huilende mensen minder positief beoordelen dan mensen die het droog weten te houden.
Manipuleren we met onze tranen?
12 % van de vrouwen zegt wel eens te huilen wanneer zij haar zin niet krijgt, terwijl 2 % van de mannen dit toegeeft
Ik had een familielid dat te pas en te onpas dikke krokodilletranen tevoorschijn kon toveren. Het was een ritueel geworden, waarbij zakdoeken tevoorschijn kwamen en de betreffende vrouw even , als een klein kind, aandacht kreeg. Potsierlijk.

Zelf ben ik een "stille huilebalk." Bij een film willen de waterlanders nog wel eens spontaan de ooghoeken vullen, maar,
ooit zei iemand eens dat ze alleen onder de douche huilde en waarempel:
Als ik er aan toe ben dan druppelen de tranen zo heerlijk met het douchewater weg.
Ik vind het een opluchting.
En natuurlijk is Nils Lofgren een goeie trigger.

When you cry I feel so sad.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

16 reacties op when you cry I feel so sad

  1. Ramirezi zegt:

    Luid en duidelijk… 😀

  2. Kokopelli zegt:

    @Laila: Sterke bijdrage. Een mooie woordelijke traan geplengd in de schemerzone van het grensgebied tussen vreugde en kommer en kwel.
    Groetjes van KokopelliReactie is geredigeerd

  3. laila zegt:

    Tjongejonge Rami.
    Zo snel kun je niet lezen of was het plaatje genoeg?;-)

  4. Ramirezi zegt:

    Ik moet ook altijd vreselijk huilen op de fiets door koude wind. Dan kom ik met de zoutstrepen op mijn wangen op school aan. Nummertje 5 ? …

  5. Ramirezi zegt:

    Ik reageerde op je test van even voor de blog…

  6. Ramirezi zegt:

    Toen stond er zelfs nog geen plaatje…

  7. laila zegt:

    @Rami: ’t is wel wat anders dan hanengevechten;-)
    @Kokopelli: Dat hebt u mooi gezegd.

  8. ceesincambodja zegt:

    Laila, dankjewel voor je analyse. ‘Zestigplussers huilen meer.’ Ik dacht al dat er iets met me aan de hand was, dat als bijvoorbeeld het Wilhelmus klinkt bij het WK-Schaatsen ik de waterlanders niet kan tegenhouden.
    Over huilen op bevel.
    Ik heb een leerling (jongen, 12) die mij vaak aan mijn kop zeurt om een fiets. Nee. Je ziet zijn mondhoeken omlaag gaan en als ik zeg: ‘Yoem?'(Ga je huilen?) dan komen de waterlanders en even later is hij niet meer te stoppen. Tot grote hilariteit van de omstanders.

  9. Hiraeth zegt:

    Wat apart dat je precies nu dit blog schrijft. Mijn oudste zoon (11)heeft een aandoening binnen het autistisch spectrum. Hij kan daardoor o.a. gevoelens niet zo goed duiden. Eergisteren in bed vertelde hij me dat hij toen hij onder de douche stond een ontzettende aandrang tot huilen had gekregen. Dat had hij wel meer blijkbaar. Hij geeft er echter nooit aan toe omdat hij niet weet waarom hij moet huilen, hij vindt dat ‘weten’ erg belangrijk. Op de moment dat ik hem omhelsde echter, begonnen de tranen over zijn wangen te lopen. Hij heeft daarna voor het eerst in bijna een week eindelijk een hele nacht geslapen.
    Dit blog komt voor mij precies op tijd!
    En ach, Nils Lofgren…voor mij is dat ‘Won’t you be my valentine’ samen met Bruce Springsteen. Gaat recht door je pantser heen.

  10. PACO PAINTER zegt:

    Sterk geschreven

  11. coby zegt:

    Bij mij lucht het meestal ontzettend op. En ik heb dat ook onder de douche. Ik dacht dat dat misschien komt omdat ik lichamelijk dan wat ontspan, door het water, de warmte.
    Graag gelezen.
    Hartelijke groet, Coby

  12. laila zegt:

    Net terug van de markt. Vandaag is het geraniumdag.
    @cees: Ohja; dat Wilhelmus; ik krijg ook een brok in de keel maar be nog geen 60+;-)
    @Hiraeth: Dat is zeker toevallig.Aanraking is belangijk; De kracht van aanraking, daar schrijf je over. k hadr al een blogje aan gewijd. Mooi duo: Nils en Bruce.
    "Recht door je pantser", een mooie uitdrukking.
    @Paco Painter: dank je wel.
    @coby: dank je ook.
    @coby:

  13. Draver zegt:

    Succes met je fietstocht vandaag en rustig beginnen hoor !

  14. peter zegt:

    Ik ben al dertig jaar fan van nils lofgren en toen ik zestien jaar was kreeg ik zijn live album te horen ‘night after night’ zijn gitaar spel(live) zang en zijn songteksten bracht mij in extase!
    Nils is een sing en song writer een romanticus schrijfend van uit de een fout vanuit zijn hart rechtstreeks naar jou hart .
    Nils kende de pijn van verdriet en het alleen zijn , vandaar dat hij het zo treffend kan verwoorden !
    Maar zie nu hij werkt met de alle grote musicus zoals Niel Young , Bruce Springsteen ,Roy Buchannan , Lou Gramm enz
    Door van uit zijn eigen "ik" testralen en je zelf te vinden en dit ook te "zijn" kom je tot de bron van liefde waar iedereen uit kan tappen !Dus laat je tranen vrij stromen als het zo ver is en leer je zelf kennen en ondek jou waren kern, jou bron.Waar jij vrij uit en onbeperkt kan putten !!Reactie is geredigeerd

  15. Alex zegt:

    Hello,
    sorry for posting in English – I don’t speak Dutch.
    You mention the song by Nils Lofgren – what song would that be? I don’t think the title is given in the text, but I don’t understand very much of it anyway. I’d appreciate a lot, if someone could post the name of the song here.
    Thanks a lot!

Geef een reactie

