lucia/augustus 2016 filmprijs Milaan

fotoVanaf het begin heb ik sterke twijfels gehad over de schuld van  deze vrouw die al sinds maart 2001 in de gevangenis zit, een hersenbloeding heeft gehad, ontberingen heeft geleden.

Verbijsterend is het gewicht van de vooroordelen, die de blik waarmee allerlei deskundigen naar deze zaak hebben gekeken , bepaald heeft.

Dankzij het Comité Lucia is ze nu vrij voor drie maanden, voorlopig.

Ik wens haar een goede tijd en hoop dat ze kan genieten van de vrijheid.

zie: http://www.luciadeb.nl,
de website van het Comité

———————————————–

vanaf eind maart  2014 in premiere:

Lucia de B. van Paula van der Oest.

images lucia

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op lucia/augustus 2016 filmprijs Milaan

  1. maria zegt:

    Het is toch waanzin.
    Goed dat er nog juristen zijn die zich inzetten voor de mensen.
    De nieuwe crime-fighter mentaliteit bij justitie, inclusief tunnelvisie, dat is ook iets dat door mijn tegenstanders, de Leidse Burke juristen wordt uitgedragen en geleerd aan de toekomstige Nederlandse juristen.
    Het Amerikaanse model, daar streven zij naar, dat is het grote voorbeeld. Het Leidse rechtengebouw werd in 2004 geopend door de uiterst rechtse Amerikaanse senaatsrechter Antonin Scalia!!Reactie is geredigeerd

  2. coby zegt:

    Als je zoiets overkomt, lijkt het volgens mij of Kafka echt is geworden….
    Hartelijke groet, Coby

  3. Anna zegt:

    oh, dus het was geen grap, dat het maar voor drie maanden is?
    ongelooflijk…

  4. eva zegt:

    Heb mij onvoldoende verdiept in de zaak om een goed oordeel te kunnen vellen maar het verschikkelijk dat nu blijkt dat ze 6 jaar voor niks heeft vastgezeten.
    En die straf is vast ook (mede) debet aan de hersenbloeding.
    gr eva

  5. Henk Arjen Baas zegt:

    Selffulfilling prophecy, waar het ego van haantjes belangrijker is dan toedracht.
    Mij stoort de gebreke in privacy: ieder hoort op het journaal etc haar leven in vogelvlucht.
    Gezonde aspecten ondergedompeld in pieter baan centrum etc…
    Of ze gelukkig is of wordt: ze is zoals ik begrijp slachtoffer van het systeem, waar zij meldt: ze hebben mij het vertrouwen afgenomen.
    Het laatste hoe voorstelbaar ook, zal haar keus éigen geluk bepalen.
    Jij of ik geven het vertrouwen wat jezelf kunt permitteren, ik denk dat ze weinig speelruimte overhoudt naar de oordeel Serie Moordenaar.
    Vergoed het OM deze therapie nu dan ook.
    Zeggen ze dan hardop: wij zaten vet fout?..Helaas en intriest..
    Leven zal vertellen….
    ArmánReactie is geredigeerd

  6. Klaverblad zegt:

    Laat ik nou durven melden dat ik haar op z’n minst "verdacht" vond, vanaf de zijlijn, zoals veel landgenoten.
    Ik geloof principieel (niet heilig) in ons rechtssysteem. Kom daar in andere landen maar eens om. In het mediatijdperk komt er gelukkig veel aan het licht. De media vervullen ook een kritische, controlerende functie. Misschien wel meer dan het (huidige) parlement. Wat is er niet allemaal onthuld en aangekaart (door klokkenluiders b.v.) aan mistoestanden.
    Lucia de B. maakt trieste omstandigheden mee, maar die zijn niet relevant voor het juridische oordeel. Zij is een veroordeelde, heel waarschijnlijk op onjuiste bewijslast. Ik wacht als onpartijdig burger af. Wil niet voor mijn beurt spreken of papegaaien.

  7. laila zegt:

    Aan allen: het is een uiterst bizarre zaak, maar ik heb altijd haar schuld betwijfeld.
    Schreef al eens een verhaal over haar en kreeg een boel agressie over me heen.
    Ik heb een Tarotkaart voor haar getrokken:-)
    Fortuin
    Beroep
    Met open ogen gunstige omstandigheden in je beroep zien, die tot aangename veranderingen leiden- je eigen levensopdracht vinden-maar ook pech ( het neerwaarts draaiende rad), als kans om je eigen ware vermogens te herkennen en een nieuwe richting in te slaan.

  8. Hiraeth zegt:

    Wat zal het vandaag voor haar anders geweest zijn: geen (gedwongen) dagelijkse routine, licht en vrijheid en nog zo veel meer. Onwerkelijk lijkt het mij, maar wat een opluchting…

  9. Zusenzo zegt:

    Gisteravond uitzending Profiel gezien.
    Mocht haar gevangenisstraf en schuldbepaling het resultaat zijn van roddel en achterklap: te dramatisch voor woorden !
    Mocht zij werkelijk onschuldig zijn (ik ken de zaak onvoldoende):
    Hoe durven de mensen die tijdens de koffie en de linnenkasten vullen Lucia tot verdachte hebben bestempeld en daarmee haar vreselijke lot hebben bezegeld zichzelf ooit nog recht in de ogen te kijken.

  10. rolanda zegt:

    Roddel en achterklap is onderdeel van het systeem. Wanneer je eenmaal in aanraking met het systeem komt, dan merk je dat je met behulp van de tunnelvisie van psychiaters veroordeeld wordt. De deskundigen werken allemaal toe naar een vooraf bepaalde uitkomst. Zo werkt het ook bij de rechtbank. Alles is van te voren voorbereid en afgekaart. Soms zit er een eigenzinnige rechter tussen en dan krijg je een verrassend vonnis.
    Ik vind het wel raar dat een vrouw, die haar diploma vervalste als verpleegster kan werken. Dan is het diploma kennelijk ook niet nodig. Bovendien vind ik het heel raar dat er achteraf dode patienten bij Lucia gezocht werden. Tegenwoordig is het andersom en ontkennen ziekenhuizen dat er fouten zijn gemaakt om geen schadevergoeding uit te hoeven betalen aan de slachtoffers.
    Het is bijzonder dat een schoonzusje van de chef de clinique in het ziekenhuis, waar Lucia werkte, de taak op zich nam om Lucia te verdedigen. Metta wil anderen, die haar vragen om hulp, niet helpen. Het is haar levenswerk om Lucia vrij te krijgen. Lucia zal wel een miljoenen schadevergoeding krijgen van de staat.

  11. Henk Arjen Baas zegt:

    Tarot: zal hier de rechter moeten spelen: die krijgt een heleboel boosheid over zich heen. In ieder geval van mij: luxe hobby die niets met leven in kern!!!te maken heeft.
    Haar wel of niet verdacht vinden: de spiegel spreekt eigen boekdelen: daar hebben we ons – ongezonde – ‘zelf reflecterende’ rechtsysteem voor!

  12. laila zegt:

    @zusenzo: deze zaak heb ik vanaf het begin gevolgd.Dramatisch is het zeker.
    @rolanda: jouw reactie is me te subjectief en gekleurd.De zorgvuldigheid van het Comité vind ik opvallend.
    @Henk Arjen Baas: "De spiegel spreekt eigen boekdelen", is een fraaie zin.Voor de rest ben je niet duidelijk.

  13. Laila zegt:

    Onlangs zag ik de film. Tjongejonge.
    Een aanrader.

  14. Laila zegt:

    Een gouden kalf voor Ariane Schluter?

Geef een reactie

