Een andere psychiatrie?!

fotois het motto van de week van de psychiatrie die maandag begint. Tot mijn grote verrassing is het motto ontleend aan de Integrale psychiatrie waar ik in reactie op de laatste bijdrage van Peter Louter, een bijdrage die veel meedenkende reacties opriep over sprak.

Ik heb nog maar eens wat research gedaan.
Het eerste grote congres Integrale psychiatrie was een groot succes in 2006 en vorig jaar was er een vervolg. Het is een initiatief van Lentis in Groningen, waar onder andere de psychiater Rogier Hoenders de oprichter van is . Veel deskundigen uit de reguliere wereld zijn er bij betrokken oa de psycholoog Martin Appelo( waar ik les van heb gehad)

Eén van de interessante gasten was Lama Ganchen Rimpoche, die een lezing hield over de Tibetaanse Geneeskunst. Hij onderscheidt drie verschillende soorte ‘mind’
1 grove mind.
2 subtiele mind, of onderbewuste
3 zeer subtiele mind, ook wel Clear Light genoemd, die overleeft van leven tot leven en wordt ondersteund door de 5 elementen water, aarde, wind, ruimte en vuur in haar pure energievorm.

De zeer subtiele mind draagt ook het continuum van karmische imprints die onze gewoonten en levenservaringen bepalen.
Alles wat we doen in ons leven om geluk en tevredenheid  te vinden is in wezen een poging om onze pure natuur ( deze zeer subtiele mind) te hervinden.
Aha; vandaar mijn motto: geinspireerd worden is je de toekomst herinneren.
Op de website is meer over deze interessante lezing ( en andere lezingen) te lezen.

http://www.integralepsychiatrie.nl

Uit de folder over de Week van de Psychiatre lees ik nog dat Integrale psychiatrie wetenschappelijk en verantwoord te werk willen gaan en lichamelijke, emotionele, mentale en spirituele gebieden in de behandeling wil betrekken.

De Werkgroep IJssel-Vecht erkent dat clienten van de GGZ ervaren dat er vaak te weinig plaats is voor de mens-in-zijn geheel, voor zingevingsvragen, voor bezieling in de psychiatrie.

Het programma in deze regio ziet er aantrekkelijk uit met veel lezingen, kunst , workshop
‘je leven schrijven’ stoelmassage, enzovoort.

Tot slot uit Het Gesticht van Menno Wigman een anoniem gedicht uit De Gekkenkrant uit 1976

Buitenleven

Des avonds wurgde ik de tuinslang
met een elastiek
ik kuste de brakende huismus
stopte de wandluizen in mijn warme bed
ik gaf de benen vlo een hand
zei de gootsteenrups welterusten
ik liet de beddepissers in de huiskamer
sproeide de planten goed met
kattendrek
en vleide me neer in een
walmende ruige
hondendrol

Des nachts had ik een nachtmerrie over
gekultiveerde mensen
in statische grijze flatgebouwen

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

16 reacties op Een andere psychiatrie?!

  1. Zwollywood zegt:

    Mooi Laila: toen ik ruim 17 was begon ik als B verpleegkundige in de psychiatrie. Ik ga het volgende week eens volgen. Groet.

  2. laila zegt:

    @Zwolly; boeiend niet?
    Hoe lang heb je dat gedaan en ben je gestopt?
    nb Ik ben aan het knoeien: op de RBA staat een heel ander gedicht, maar deze vind ik wel leuk, dus laat ik het maar zo;-)

  3. Erna zegt:

    oningelogd, dus helaas maar 1 aanbeveling, ik weet niet of je hier waarde aan hecht, maar wilde het wel even zeggen
    Niet alleen binnen de psychiatrie heerst een totaal gebrek aan bezieling.Reactie is geredigeerd

  4. laila zegt:

    @Erna: wie zaait zal oogsten;-)
    Hoe staat het met jouw bezieling?

  5. K zegt:

    Ik vind een nieuwe insteek op dit gebied wel aangebracht. Mogen ze ook de pillendraaiers op non-actief zetten, totdat de patiënt aangeeft welke steun hij ervan verwacht en er zelf voor kiest.

  6. laila zegt:

    @K; Tja; een slechte timing, boven de fuck.

  7. H. zegt:

    Hallo K., het is goed dat ieder jaar een week van de psychiatrie georganiseerd wordt. Inderdaad moet opgepast worden voor het teveel voorschrijven van pillen. In de blog van gisteren schreef ik over psychiater Detlev Petry en zijn maatjesproject die ervoor zorgt dat de cliënt niet buitengesloten wordt. De cliënt moet ook deelnemen aan het gewone maatschappelijke leven. Het welzijn van de patiënt staat centraal. Hij of zij bepaalt zelf
    hoe zijn of haar maatschappelijke rol op een bewuste en verantwoordelijke basis ingevuld
    wordt. Groetjes, H.

  8. laila zegt:

    "Hij of zij bepaalt zelf", is slechts ten dele mogelijk H;-),
    en die maatjesprojecten die overal zijn juich ik toe.
    Ik zal eens kijken naar je blog.

  9. H. zegt:

    Beste Laila, de cliënt moet wel mentaal gezond zijn om zelf te beslissen hoe zijn of haar leven te leven. Gr., H.

  10. peter louter zegt:

    Met interesse gelezen en de link heb ik opgeslagen. De VK doet vandaag verslag over de aanpak van Lentis die je onder mijn blog noemde.
    De combinatie van reguliere en alternatieve aanpak lijkt me boeiend omdat het meerdere ervaringslagen aanspreekt

  11. laila zegt:

    @peter: Heb je bewust voor deze versie, met dit gedicht gekozen?
    (Ik ben sneller dan de krant.)
    Jouw slotregel bevalt me. Dank u voor de aandacht;-)

  12. Buitendijks zegt:

    Dit is nou iets waar ik bitter weinig van af weet, maar wat me boeit (zoals ik al schreef – het snijvlak tussen ratio en irratio). We hebben het boek van Servan-Schreiber liggen en hoewel niet alles er zomaar als zoete koek in gaat bij mij is het toch verfrissend om eens zo’n invalshoek te ervaren. Fijne link, interessant stuk!Reactie is geredigeerd

  13. laila zegt:

    @Buitendiks: bedankt voor je reactie.

  14. ceesincambodja zegt:

    Zo, en dan nu een verse avatar, Laila. Eentje die misschien wel recht doet aan wat je hier bezighoudt.

  15. laila zegt:

    @cees: een mandalaatje wil ik wel , maar ik ga nu met veel zelfdiscipline een hele stapel werkstukken nakijken:-)

  16. Oliphant zegt:

    Succes. Nakijken, ik wil het woord niet meer horen…:-)))
    Voor- en nadeel van ouder worden en nog niet klaar zijn met jezelf.
    Groet, O.

Geef een reactie

