blond, blue eyes/ 2016 oeuvreprijs EYE

fotois de titel van de documentaire over Rutger Hauer, die aan zijn autobiografie is toegevoegd. Ik ben er gisteren in begonnen en het leest als een trein.

Zijn vroege jeugd in Amsterdam met ouders ( acteurs) die er nooit waren, zijn zwerftochten langs het water, de school waar hij geen zin aan had, want hij wilde buiten zijn. Zwerven.

Een mooie man vond ik hem altijd.  Mijn oudste zoon heeft de naam Rutger.

Ineke, zijn vrouw noemt hij zijn anker en haar broer was zijn beste vriend. Marius.

Voorin het boek staat een gedicht, aan hem opgedragen.

marius

haar zoon,

haar broer,

mijn vriend

nu de dood achter je stille wimpers dwaalt

en je adem

is vergaan

nu haal ik de schoot wat aan en

duw het grootzeil door de wind

terwijl je

met het tij

het zeegat kiest

hou ik je hand nog

even vast en

dat doet pijn

niks

zal meer hetzelfde zijn

ik hield van je

zoals je was

nb de opbrengst van het boek gaat naar de Rutger Hauer Starfish Association, een organisatie die mensen met aids en hiv bijstaat. Met name vrouwen en kinderen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

26 reacties op blond, blue eyes/ 2016 oeuvreprijs EYE

  1. Gus Bolden zegt:

    Even Laila, is het zo, dat dit een postume autobiografie is?
    Ik lees n.l. geen kranten meer en kijk geen TV meer.
    Geef me daar even een seintje over.
    Liefs

  2. laila zegt:

    Still kicking and alive, die Hauer, Gus:-)

  3. Thera zegt:

    Gelukkig niet Gus, het gedicht gaat over zijn beste vriend, de broer van zijn vrouw, zoals je kunt lezen in de tekst van Laila.
    Bedankt voor de tip Laila, zoals je weet ben ik ook dol op hem en heel benieuwd wat hij vertelt. Hij is immers altijd behoorlijk gereserveerd geweest over zijn eigen leven. Het zal allemaal nieuw zijn.

  4. cor zegt:

    dat is een mooi gedicht( nee hij is er nog, maar wel oud en altijd het charisma van die licht ogen)

  5. laila zegt:

    @Thera: De documentaire had ik al gezien en hij
    blijft ietwat gereserveerd. Daar houd ik wel van.
    @Cor: Wat heet oud:-)
    64, wel de 3e fase. Een tijd geleden had hij hier nog een weeklog ivm een masterclass die hij leidde.

  6. Zusenzo zegt:

    Ik ben van de Floris-generatie, maar net te jong om het toen al een lekker ding te vinden.
    Maar laatst een stukje interview met hem gezien.
    Wat een leuke man.
    Zo zichzelf niet serieus nemend.
    In retrospectie toch een lekker ding : )

  7. Klaverblad zegt:

    Nooit geweten dat hij zo’n achtergrond had. Informatief. En gevoelvol gedicht.
    Ik heb hem eens in een snackbar meegemaakt. Hoek Churchill-laan-Amsteldijk. Heel gehaast en slecht uitziend, terwijl hij zeker een mooie man is.

  8. laila zegt:

    @Klaver. Wat die jeugd betreft zou je nu van pedagogische en emotionele verwaarlozing spreken.(de ouders waren in zichzelf gekeerde intellectuelen)
    Er was wel een soort kindermeisje, maar die had geen vat op de kinderen.
    Op zijn 15e ging hij al een jaar varen. Later ging hij wel naar avondschool en toneelschool.

  9. Dianne zegt:

    Ik vind het nog steeds een mooie man 🙂
    het gedicht roert.
    groet, Dianne

  10. laila zegt:

    @Zusenzo: boeiend en eigenzinnig vond ik hem altijd; met iets van een "lonesome hobo".
    @Dianne: de tt lijkt me goed:-)
    Roerend he.

  11. Gala zegt:

    ik ben ook van de Florisgeneratie en vond het toen te oud…
    dank voor de tip,
    mooi gedicht

  12. eva zegt:

    Hou erg van biografieën, dus zeker zal ik zeker gaan lezen!
    Prachtgedicht!
    gr eva

  13. Ramirezi zegt:

    Mijn vrouw was ook altijd al weg van ‘m. Iets met Ivanhoe !!!!

  14. laila zegt:

    Gala, Eva,Rami: bedankt voor de reacties.
    Ik sluit de computer af, maar ben benieuwd hoe het met Koen gaat.

  15. knaap met kanzpak zegt:

    Toffe Peer dus die Rutger. Ja, een mooie man, met die blauwe ogen, als een oom van mij. En wat kon hij, net als Alain Delon, de ijskoude boef uitstralen tevens. Die ene heeft dat ook, de liefste man of de grootste schoft (als Atilla in Novecento) kunnen neerzetten. Kom, hoe heetienouookweer, van Don’t look now en Mash en Ordinary People, ik kom er zo op, Slute, ….nou ja…Reactie is geredigeerd

  16. knaap met emmenthaler zegt:

    …kom…

  17. laila zegt:

    Bedoel je Donald Sutherland in Don’t look now?
    Een prachtige film.
    Ordinary People; ook erg goed.
    "Ogen zijn de spiegels van de zïel", W’tje;-)

  18. de Stripman zegt:

    Leuk, Laïla ! Ik heb dit boek aan mijn vrouw kado gedaan voor haar verjaardag. Ook al een grote fan…;o)Reactie is geredigeerd

  19. laila zegt:

    @Stripman: Jij gunt je vrouw iets moois.

  20. de Stripman zegt:

    Ja, hoor ! Als het maar bij kijken blijft…;o)

  21. laila zegt:

    @Stripman: Lezen bedoel je;-)

  22. Ingrid van den Bergh zegt:

    Hauer, een icoon.

  23. annet zegt:

    De vader van Rutger was de acteur Arend Hauer. Zijn broer (van Arend) woonde hier in het veen en hun zoon vond ik een beeld, donker lang haar en net zulke blauwe ogen, owawiehoooh….:)

  24. annet zegt:

    …..en beiden waterman dus behoorlijk op zichzelf…….***

  25. kornelis zegt:

    onze ‘Ol’ blue eyes’ die Rutger; mooie acteur,
    ook al waren niet al zijn films het aanzien waard.
    Gedicht om te bewaren!

  26. laila zegt:

    @ingrid: Wat heet; ik zie in hem ook die jongen bij de Noorder COmpagnie, in een boederijtje in Friesland.
    @Annet: ..behoorlijk op zichzelf, ja.
    @ kornelis: Het gedicht vind ik ook om te bewaren. Misschien hang ik het wel aan de muur:-)Ik hou lang niet van al zijn films.
    Rutger is nu bezig met een script en regisseren.

Geef een reactie

