Maximon

fotoEén van de grote voordelen van internet vind ik dat je kunt "geestreizen"en daar bedoel ik mee dat je van alles kunt opzoeken en daar dan verwijlen.Vooral als je even genoeg hebt van de wilders en de winters en zelfs de dalai lama.

Vanmorgen kreeg ik weer eens een mailtje van de collega die vorig jaar in Guatemala was, waar ik op 11-4-2007  Madre Tierra over schreef . Nu is hij er weer. Het is de collega die veel reist en er ook over schrijft, in een bepaald kader.  Zijn dochter werkt voor het ICCO, dus het zal in de familie zitten.

"Stel je voor: ‘smorgens worden we wakker, komen uit onze kamer en zien een vulkaan, die nog werkt. Zo’n rookpluimpje, uit een zendingsboek bijvoorbeeld.", zo begint de mail en ik word meteen in een andere wereld getrokken.

In Antigua  ( Guatemala)  zijn ze waar het merendeel van de bevolking vriendelijk is en extravert. Prettig.
"Dat hebben we in Ecuador en Bolivia wel anders meegemaakt en toch is het merendeel erg arm en analfabeet. Het zet ons zeer aan het denken, het leven hier."

Processies gaan de hele dag door de stad. Op palmzondag werd de schrijn van Jezus door 80 mannen gedragen en Maria door 40 vrouwen .
Een ceremonie met een sjamaan maakten ze mee en Jezus liep zelf ook door de stad, samen met zijn discipelen en deed wonderen.
"Het geloof van hier of oeroude rituelen?", vraagt hij in de mail.

Het meest bijzonder is de god Maximon, die lijkt op een vogelverschrikker met sigaar en hoed. Volgens wikipedia heeft hij iets van Pedro de Alvados ( die in 1523 Guatemala veroverde) en ook van Judas. In Antigua wordt hij vereerd, maar in andere delen juist niet.

Overweldigend zijn de kleuren en de geuren en ‘savonds is het genieten van het eten in de stamkroeg met panfluitmuziek.

Even ben ik op "geestreis "geweest maar ik zou er graag echt naartoe.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Maximon

  1. Klaverblad zegt:

    Zulke zaken interesseren me altijd wel.
    (Ook niet tè lang voor een veellezer).

  2. kees smit zegt:

    Reizen en verblijven tussen de Indianen van Midden- en Zuid-Amerika, dat vergeet je nooit.

  3. laila zegt:

    @Klaver: jij hebt veel interesses.
    kees: ben je er geweest?
    Enfin: Bob Dylan is ook in Zd .Amerika las ik bij Bril, dus ik ga ook maar weer eens "geestreizen" vandaag.
    One too many mornings and a thousand years to go:-)

  4. laila zegt:

    Tjongejonge Laila.
    Hier klopt iets niet.
    Miles BEHIND.
    Dylan and Cash. Een prachtige, ongewone combinatie.

  5. Thera zegt:

    Ik ben dol op uitstapjes, vooral die geestelijke. Dat kun je ook hebben, wanneer je een boek openslaat. Maar Internet biedt nog veel meer reizen.

  6. laila zegt:

    Thera,
    Het is bij mij en, en.
    Lezen gaat gemakkelijker uit een boek. Ik heb net weer een paar prachtige nieuwe boeken uit de mediatheek gehaald. Onder andere over Titiaan en Fabritius.
    Een voordeel is dat ik snel kan lezen. Ik ken, in het volwassenenonderwijs , veel studenten die dyslectisch zijn. Die zijn over het algemeen meer vormgevend.

Geef een reactie

