dalai lama

foto"Een soldaat nam een dik touw en bond mij aan een boom. Het touw werd vanaf mijn nek tot mijn knieen om mijn lichaam gebonden. De soldaat ging dan achter de  boom staan en trok het touw zo strak mogelijk aan. Toen gingen de Chinese soldaten om de boom zitten om hun lunch op te eten. Eén stond op en gooide de restjes van zijn kom met groenten en rode pepers in mijn gezicht. De pepers brandden in mijn ogen en ik heb daar nog steeds last van. Toen werd ik losgemaakt en terug naar mijn cel gebracht. Maar omat ik moeite had met lopen, struikelde ik steeds en elke keer als ik viel werd ik geslagen".

Tot zover het relaas van een gevangene uit:
Vrijheid in ballingschap, de autobiografie van de Dalai Lama van Tibet, die zijn autobiografie alsvolgt eindigt:

"Tot slot wil ik met mijn lezers een kort gebed delen dat mij veel inspiratie en vastbeslotenheid geeft":

Zolang ruimte voortbestaat,
en zolang er levende wezens bestaan
moge ik tot dan toe ook blijven,
om de ellende in de wereld te verjagen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op dalai lama

  1. ceesincambodja zegt:

    Dat is een mooi gebed, Laila!

  2. Aad Verbaast zegt:

    Mooie oproep!!

  3. Peter Louter zegt:

    Verslag van vernedering die voortkomt uit intolerantie.
    Alleen al dat is voldoende om hem in de strijd daar tegen ondubbelzinnig te steunen.

  4. PasIvy zegt:

    Mooi! Lang leve de Dalai Lama, hij verdient alle steun die hij kan krijgen (samen met alle Tibetanen natuurlijk).
    (Ivy)

  5. Meneer zegt:

    Mooie tekst, Laila!

  6. laila zegt:

    Dank u voor de reacties!

  7. Thera zegt:

    Laila, je bent een schat!

  8. ReD zegt:

    Alleen jammer dat niemand echt stappen durft te ondernemen, de economische belangen zijn gigantisch, en China is niet onder de indruk van Nederland, alle grote internationals mogen hun biezen pakken en uit China vertrekken. Amerika zal zeker niks doen want China kan ervoor zorgen dat de Dollar nog verder kan gaan dalen. Heeft iemand enig idee hoeveel kleding die je draagt uit China komt? Als wij serieus Chinese artikelen willen boycotten dan zullen wij toch naakt over straat moeten.

  9. laila zegt:

    @Thera: Dat klopt; soms;-)
    @ReD: Naakt over straat? Wat koud.

  10. demio zegt:

    Terecht aandacht voor Tibet en de Dalai Lama.

  11. jeg synes zegt:

    prachtig gebed….het zou mooi zijn wanneer iedereen dat gebed uitsprak en ook toepaste in zijn/haar eigen omgeving….misschien dat we dan ooit nog eens iets bereiken dat vrede mag heten…
    jeggroet

  12. viktor loman zegt:

    Wat een diepe waardigheid en menslievendheid.
    Om bijna wanhopig van te worden, van de doofheid.
    groet
    rené

  13. laila zegt:

    @demio: dat lijkt mij ook terecht.
    @jeg: Amnesty International is bij de opening van de Keukenhof ( in teken van de Olympische Spelen) geweigerd lees ik net.
    @viktor: "Om bijna wanhopig te worden", ja.

Geef een reactie

