Het geheugen is geen trouwe huisknecht

fotomaar kan mensen op hun oude dag als een brute belager bespringen, zegt Douwe Draaisma in zijn nieuwe boek.
De heimweefabriek.

In dit nieuwe boek  legt de geheugendeskundige uit dat hij niet gelooft in geheugentraining ( het geheugen is geen spier)en wat hem vooral fascineert is dat het verandert.

Hoe ouder mensen worden, des te meer spelen de herinnerngen aan hun jeugd op. Als ze terugkijken op hun levensloop bereikt de curve zo rond de 20 een piek, daarna loopt die herinnerngscurve snel weer terug en vlakt af.

"Onze jeugd herinneren we ons als de dag van gisteren, terwijl de jaren daarna er nauwelijks toe doen. Maar wie als emigrant rond zijn 30ste de grote stap overzee maakte, herinnert zich van die periode meer dan van zijn Friese jeugd. Bijkbaar zijn beslissende gebeurtenisen in de levensloop doorslaggevend."

Maar wat is beslissend?
"De vitale herinneringen van veel ouderen die Draaisma beschrijft, circelen rond ervaringen van schuld of schaamte, krenking of vernedering. In die morele sentimenten lijkt terugblikkend vaak de essentie van een heel leven te zijn gezogen."

Of zoals Oliver Sachs stelt, die in het boek geinterviewd wordt:
"Ik schrijf voor een deel ook om te biechten, om vergiffenis voor mezelf te vragen."
Ben ik wel een goede zoon geweest is uiteindeijk de vraag die hem het meest bezighoudt.

Om 11.30 uur bij Wim Brands in Boeken.
Douwe Draaisma
.

bron: Trouw

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op Het geheugen is geen trouwe huisknecht

  1. Frans Muthert zegt:

    Geheugen niet te trainen?
    Da’s nieuw.

  2. cor zegt:

    dat interesseert me vanzelfsprekend; ik heb hem ( D.D.)bij Paul& Witteman gezien! waar is dat om 11.30!

  3. laila zegt:

    @Frans: Voor mij ook nieuw.
    @ Cor; Ik moest even aan je denken toen ik het las; aan die regel over marges in een gedicht.
    Op Nederland 1, zoals gewoonlijk.
    Zijn vorige boek: Het lijkt of de wereld steeds kleiner wordt als je ouder wordt ( of zoiets) vond ik zeer lezenswaardig.

  4. Aad Verbaast zegt:

    Boek niet gelezen, maar wel de recensies en bij P&W gehoord.
    Ik kan me er wel wat bij voorstellen..
    Hij zegt dat die geheugentrainingen en Braintrainers etc een soort van vardigheidstrainingen zijn, niet meer en niets minder (hij vergeleek het met kruiswoordpuzzels: als je dat geleerd hebt, dan heb je ook alleen dat geleerd en niets anders..).
    En verder: zijn theorie over geheugen van vroeger: omdat daar uiteindelijk de meest ‘schokkende’ ervaringen zijn in een (zich ontwikkelend) mensenleven.. die worden dus gegrifd.
    Klinkt ook wel aannemelijk..
    Interressant boek.. op het lijstje!!

  5. christien zegt:

    Net gekeken naar Douwe Draaisma.
    Adriaan van Dis beschreef het al in Nathan Sid.
    Ik ben er later nog eens terug gekomen:
    Er stonden helemaal geen bomen.
    Het was niet meer dan dorre struik
    Kriebeltakken tot je buik,
    De distels zacht, de klitten fijner.
    Waarom groeit als je groter wordt
    Vroeger zo veel kleiner?

  6. Dianne zegt:

    Weer een prikkelende bijdrage Laila. Ik heb helaas gemist, jammer.
    Het boek met de prachtige titel zal ik gaan lezen.
    groet

  7. Klaverblad zegt:

    Ook gezien. Te apodictisch.
    Gezien bij leerlingen dat het wel degelijk te trainen is. Of het intelligentie bevordert? Niet relevant; je bent als mens vooral een sociaal wezen. Als je geheugen je daarbij van dienst kan zijn is dat toch prima.

  8. laila zegt:

    @ Aad: beslissende zaken zijn de schokkende. Dat zal. Wat lult iedereen dan altijd over "de mooiste dag van mijn leven"( trouwdag) ;-)@Christien: een prachtig gedicht.
    @Dianne: Ik was met de hond buiten, dus ik heb het ook niet gezien.Mooie titel, he.
    Ik vraag me af of die slotregel; ook de slotregel uit Trouw,over Sacks, een persoonlijke interpretatie is van de journalist.Ik kan me daar niet mee identificeren. Misschien ben ik nog te jong:-)
    @Cor: wat vond jij ervan?

  9. laila zegt:

    @Klaver: apodictisch? Wat is dat?

  10. nelus zegt:

    Heb DD ook gezien en hoorde hem zeggen(ik parafraseer):
    het geheugen (in potentie en vermogen) is niet te verbeteren door training. Nergens door trouwens. Met training is achteruitgang en verslechtering te voorkomen of af te remmen. Als iemand in geheugenprestatie verbetert wil dat niet zeggen dat training verbetert, maar dat tot nu toe ongebruikte delen en potenties aangeboord en benut zijn. Training maakt het latente manifest.
    In de periode 15 tot 25 wordt veel onthoeden omdat belangrijke (levens)beslissingen in die periode voor het eerst gemaakt worden. Eerste liefde, beroep, boek, film, vakantie, auto etc..
    Ik weet niet of het waar is,(ik geloof het eerlijk gezegd niet) maar hij vertelde dat Ton Sijbrands (25 partijen blind simultaan)bij de groentboer een boodschappenlijstje nodig heeft.

  11. laila zegt:

    @Nelus: Interessant; bedankt.
    Dat van Ton Sijbrands en dat briefje kan ik me goed voorstellen. Het gaat dan om de gerichtheid van de aandacht.

  12. Klaverblad zegt:

    Te stellig.
    Graag inhoudelijk reactie anders pas ik.

  13. Anna zegt:

    struikelde ook over apodictisch
    weer een nieuw woord geleerd 😉
    ben nog aan zijn vorige boeken bezig, Laila
    deze lijkt me ook erg interessant

  14. nelus zegt:

    @klaverblad; ik ga toch inhoudelijk op je in. Je kunt dus weer instappen.

  15. Ramirezi zegt:

    Lijkt me een boeiend boek, maar ik ben het met Klaverblad eens dat het geheugen wel te trainen is; maar misschien hebben we het dan meer over het aanleren van manieren om zaken efficiënt te onthouden in plaats van dat er werkelijk iets veranderd met het geheugen zelf ?

  16. Linde zegt:

    Ik heb het besteld, kon het vanmiddag ophalen ;-))
    Groet Linde

  17. laila zegt:

    @Rami : Natuurlijk zijn cognitieve vaardigheden te trainen, maar ook bij echt oude mensen ?
    @Linde: wellicht wil je er wat over schrijven; ik heb het nu te druk om dat boek te lezen.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

