onderdrukte agressie

foto

In Mijn Vrijheid van AHA is  me weer eens opgevallen hoe zeer mensen met haat opgevoed kunnen worden. In dit geval haat tegen Het Westen vooral; een grandiose indoctrinatie.

Tevens werd duidelijk hoeveel wreedheid en angst er "ingebakken"is.
"Je zult branden in de hel",is een kreet die meermalen in het boek naar voren kwam.

En wat te denken van kinderen die mishandeld zijn en het zwijgen opgelegd?

Vroeger of later komt al die onderdrukte agressie naar voren en hoe meer onderdrukking hoe groter de scheefgroei heb ik wel eens geleerd.
In Hart en Ziel wordt dat vandaag weer eens bevestigd, maar ook genuanceerd.
Veel mensen weten met dat soort fantasieen om te gaan . Gelukkig.

Marleen Nachtegaal promoveerde gisteren aan de Erasmus Universiteit op agressieve fantasieen, die heel normaal zijn.
Hoevaak heb je niet gefantaseerd je vrouw in reepjes te willen snijden of je vader eindelijk eens te grazen te willen nemen?Bij wijze van spreken.

Als het antwoord nooit is verneuk je jezelf waarschijnlijk

Het onderdrukken van gedachten heeft een averechts effect, hoewel de meningen er over verdeeld zijn.
"Stel dat er iemand uit je omgeving is doodgegaan en je probeert dat weg te stoppen omdat je denkt: ‘Als ik dat eenmaal tot me door laat dringen, ga ik huilen en houd ik nooit meer op.’
Dan pas wordt het een probleem. Dan vermijd je iets wat niet reeel is en doordat je het vermijdt ervaar je nooit dat je uiteindelijk wel weer ophoudt met huilen.’

In de forensische psychiatrie verblijven veel mensen met agressieproblematiek.

"Ze hebben bijvoorbeeld hun vrouw het ziekenhuis in geslagen of de buurman een mes op de keel gezet.
Achteraf hebben ze vaak geen idee wat hen zo kwaad maakte. Ze hebben dat helemaal weggestopt. Ze zijn bijvoorbeld nog steeds kwaad op hun overleden vader door wie ze zijn mishandeld als kind. Daardoor reageren ze zich af op iedereen die hen aan hun vader doet denken", aldus Jan Bernard, psycholoog in De Waag ( ambulante forensische psychiatrie) .

"Wil je agressieve uitbarstingen verder voorkomen, dan moet je toch echt dat soort gedachten naar boven zien te krijgen."

bron: Hart en Ziel.
afbeelding: Marlene Dumas

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op onderdrukte agressie

  1. Peter Louter zegt:

    De VK van donderdag j.l. bracht een verslag hoe Hamas in Gaza kindertelevisie benut om haat te kweken en kinderen op het martelaarschap voor te bereiden

  2. coby zegt:

    Het blijft op die manier ook een repeterende breuk: zolang niet echt bewust is geworden van die agressie en de reden, de oorsprong wordt het vaak automatisch doorgegeven in volgende relaties en generaties. Ik prijs mezelf soms gelukkig dat ik dat vermogen tot bewustwording heb. Ooit toen ik nog voor de klas stond en nog totaal niet echt wist wat er met me aan de hand was, ben ik ooit eens immens kwaad geworden op een leerling. Pas later besefte ik waarom. Vroeger bij mij thuis werd er door mijn vader als één van de manieren van straffen soms het spugen/kwatten naar ons toegepast. De leerling op wie ik buitengewoon kwaad werd, spuugde soms naar andere leerlingen. Het was pas toen dat alle kwaadheid, haat, walging en vernedering getriggered werd en ik naderhand besefte hoe ik mij daaronder gevoeld heb. Die leerling heeft absoluut een lading over zich heen gekregen die niet bij hem hoorde. Bovendien heb ik ook door die eigen lading nooit kunnen kijken wat die leerling zelf tot zulk gedrag bracht. Dat zou me nu echter niet meer overkomen. Ik vraag me wèl af of iedereen dat vermogen tot bewustwording heeft.
    Hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  3. Aad Verbaast zegt:

    Het hebben van aggressieve gedachten is een normale interne procedure om gebeurtenissen die op je afkomen te verwerken en een plaats te geven.
    Het is een maat van beschaving hoe je daar naar gaat handelen. Respectievelijk wat je er mee doet.

  4. Gus Bolden zegt:

    Ach, soms krijg je ook niet de mogenlijkheid om te huilen.
    Terwijl je het wel zou willen/moeten.
    Maar trekken er mensen aan je, want jij bent sterk.
    Mijn moeder was overleden en mijn ex eiste constant aandacht. Ik kwam niet aan rouwverwerking toe.
    Dat heeft me jaren later flink opgebroken.
    Nu pas zelfs schrijf ik over mijn moeder.
    Kan je na gaan 30 jaar geleden.

  5. laila zegt:

    @Peter: Dat bericht is me ontgaan, maar ik vind dat huiveringwekkend.
    @Coby: overdracht en tegenoverdracht. Bedankt voor je reactie: De eerste regel spreekt boekdelen.
    @ Aad Verbaast: Tja; een beetje een gemeenplaats. Wat versta jij onder beschaving en in welke context?
    @ Gus. "uitgestelde rouw", komt veel voor.Met alle gevolgen vandien.
    Die stukjes over je moeder lees ik graag. Een bijzondere vrouw moet dat geweest zijn.

  6. Peter Louter zegt:

    Zoek de krant maar op.
    Hier een youtube http://www.youtube.com/watch?v=yWIFhKYiMqU
    Erger dan je denkt.

  7. Gala zegt:

    erover denken is 1–> erover praten is 2
    daartussen zit altijd schaamte en schaamte beschermd ook

  8. Luke zegt:

    Ook opvallend was dat die fantasien zich konden inslijpen en daardoor zich ook n de werkelijkheid konden manifesteren.
    groet Luuk

  9. Ramirezi zegt:

    Vooral als kind kon ik nachten lang iemand in elkaar slaan die dat eerder met mij had gedaan (ander kind), maar op dat moment was ik zo overdonderd dat ik niet terug sloeg…

  10. kornelis zegt:

    heel herkenbaar, maar heeft me toch aan het denken gezet;
    heb net als Peter Louter ook VK artikel van do jl gelezen: zullen je kinderen maar zijn…

  11. Luna zegt:

    Klopt, ik heb al heel wat (massa)moorden op mijn geweten, heerlijk! Maar ik breng wel elk lieveheersbeestje naar buiten dus vrees niet, het zijn maar gedachten.
    Groet,

  12. laila zegt:

    @Peter: Bedankt voor de informatie.
    @Gala: Ja maar ik denk dat acceptatie van eigen agressie een sterker mens van je maakt, zodat je er adekwater mee om kunt gaan.
    @Rami: jouw liefde voor al wat groei vergoedt veel:-)
    @kornels: Denken is niet verkeerd.
    @Luna: Die gedanken sind frei, maar veel mensen durven ze niet toe te laten.Reactie is geredigeerd

  13. laila zegt:

    Luuk: Ik ben jou vergeten.
    "OOk opvallend was…"Waar bedoel je?

  14. klaas @ zegt:

    Mooie afbeelding van Dumas.
    (ook op mijn blog: http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=89912)

  15. marsjan zegt:

    Ik las nog niet eerder bij je maar je hebt een mooi blog. Over uitgestelde rouwverwerking raak je bij mij een snaar en zet me op deze zondag aan het denken. Groet Marjan.

  16. laila zegt:

    @Klaas: vinnik ook.
    @marsjan: fijn he zo’n ontdekking:-)

  17. Luke zegt:

    Artikel in de NRC, donderdag in wetenschap, over dit onderwerp.
    groet Luuk

Geef een reactie

