de kunst van het verlangen

fotoTerwijl achter mij de "tribune"verlangend klaar zit om te genieten van 22 mannen in korte broek die verlangend om te scoren achter een bal aanrennen, schrijf ik even weer een blogje.

Verlangen is het thema en dan nog wel de kunst ervan.

Een mooi woord is het. Er zit iets van sehnsucht in, heimwee, worsteling en pijn, maar natuurlijk ook iets betoverends. Overal kun je naar verlangen. Vorige week verlangde ik nog naar de drop die ik de dag daarvoor had aangeschaft; zo’n grote zak . Wat kun je daar een zin aan hebben. Balen was het dan ook toen bleek dat iemand anders het opgegeten had.
Vanmiddag het eerste ijsje bij Salute; het beste ijs in de stad. Tiramisu en slagroom, in het zonnetje op de oude stadsmuur, met uitzicht op de bijna bloeiende kastanjes.

Maar natuurljk heeft verlangen ook alls met liefde te maken. Verliefdheid. Een kwelling kan het zijn

Filosofie Magazine heeft het over De Kunst van het verlangen
Het artikel is prachtig om te lezen. Levinas wordt geciteerd, Plato , Marguerite Duras en vele anderen, maar ik wil vooral even de rokkenjager eruit lichten

"We kunen niet "blijven hangen"in het verlangen. Een dergelijk verlangen is steriel, er komt niets uit voort. De rokkenjager Don Juan wil permanent verlangen en laat daarom iedere vrouw door zijn handen gaan. Maar ondanks zijn schijnbare viriliteit is hij op existentieel niveau impotent. Hij verlangt niet maar weigert werkelijk te verlangen. Wie werkelijk verlangt moet zich durven overgeven. Verlangen spoort aan tot verandering maar Don Juan kan niet daadwerkelijk verlangen. Hij kan het enige offer- namelijk zijn eigen hart- niet brengen. Hij doet wel, maar handelt niet. Hij verovert zonder te kunnen worden veroverd.
Liefde en lijden zijn volgens Levinas nauw met elkaar verbonden, maar Don Juan weigert zelf lijdend voorwerp te zijn."

Zozo; existentieel impotent. Wat een prachtterm.
In real life herken je de Don Juan doorgaans vrij snel, althans ik wel, maar op het internet kan iedere  "slampamper "zich voordoen als een koele jager terwijl hij hoe dan ook, als het er op aankomt het hazenpad kiest.

"De liefde die blijvend inspireert, is zowel vastberaden als terughoudend. Het verlangen is precies de kunst te handelen in het licht van het goede, zonder de lichtbron te willen bezitten", is de slotzin van het artikel. Om over na te denken.

Enfin: Peter van Sraaten is weer leuk,niet?

"Kom op", schreeuwt mijn zoon en de tribune op de tv probeert zingend en trommelend  het vuur aan te wakkeren.Ik hou wel van voetbal.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op de kunst van het verlangen

  1. Klaverblad zegt:

    Graag gelezen.
    Aanbevolen.

  2. maria zegt:

    Verlangen, ja daar houd ik van, en zeker niet elk verlangen moet vervuld worden.
    Verlangen is het centrum van de romantiek. Jammer dat heel veel mensen alleen het vervullen van verlangen interessant vinden.
    Verlangen zet spanning op het leven, vervulling verveelt.
    Daarom is Don Juan ook zo ontevreden, hij jaagt te veel naar snelle vervulling.
    Ik zal het artikel opzoeken, of is het online?

  3. laila zegt:

    @Klaver: Dank je wel.
    @ Maria: ooit had ik een abonnemet, maar nu, via een kaartje twee gratis nummers. Ik geloof dat je het ook online kunt lezen.
    Verlangen kan sterk motiveren; een cruciaal begrip .

  4. jorrit zegt:

    Sehnsucht en voetbal.. Laila, je bent m’n man! Sorry vrouw. :-))

  5. Karin zegt:

    Salute weer open? Dan is het echt voorjaar.

  6. laila zegt:

    @jorrit: "Zwolle is Echt goed", roept mijn zoon. Ik ga gauw kijken:-)
    @Karin: Ik heb er verlangend naar uitgezien. Weer open sinds vandaag:-)

  7. niko zegt:

    Het overgeven aan je verlangen, of het verlangen volgen, kan ook zeer breigend zijn. Je loopt altijd het risico dat je verlangens niet vervuld gaan worden. Bij verlangens horen ook beelden die je in je hoofd hebt zitten.
    En daar zit nou de valkuil!
    Het van te voren in vullen hoe het zou moeten zijn is vragen om teleurstelling en kan daarom ook remmen.
    De kracht zit, naar mijn inziens in, het verlangen met een open vizier er te laten zijn. Zo kan het vervuld worden vanuit een verassende hoek!
    Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan:)
    Ik ga het artikel opzoeken.
    Interessante bijdrage!

  8. laila zegt:

    @niko; nog even reageren voor het stofzuigen;-)
    "Wie zichzelf op het spel zet, kan zichzelf ook kwijtraken."
    Inderdaad.
    Bedankt voor je reactie.

  9. laila zegt:

    Het hele artikel is online te lezen bij Filosofie Magazine!

  10. Zilvertje zegt:

    Nu begrijp ik je reactie bij mij, ja, om te kunnen genieten na het verlangen dient men zich over te geven, bloot te geven en zich kwetsbaar kunnen opstellen, dit is weggelegd voor de sterke, grappig is dat he? En die zogenaamde zijn de eeuwige papkinderen die tot niks komen maar vaak praatjes hebben voor tien, maar helaas, praatjes vullen geen gaatjes… :^0 Veel groetjes.

  11. laila zegt:

    "@zilver: Waar is dat: praatjes vullen geen gaatjes;-)

Geef een reactie

