mijn vrijheid

fotoVakantie is ook lezen en ik ben in Mijn Vrijheid van Ayaan Hirsi Ali begonnen. Het leest als een avonturenroman . Wat een wereld wordt er in beschreven: een wereld vol onderdrukking door religie. Waanzin ten top. Toen ik gisteravond naar bed ging was mijn zoon Erik erin  begonnen. Hij vond het een interessant boek.

Wat religie betreft heb ik echter het meest genoten van het essay van Jan Oegema,( In Trouw)  die al jaren met dit onderwerp bezig is; gebaseerd oa op Vestdijk’s typologie.
Een essay om lang over na te denken en wat nu de kern is is moeilijk na te vertellen.

Hij haalt een uitspraak van Luther aan:
“Maskers, wij zijn maskers van een naamloze God. Ledepoppen, Strozakken. Pionnen. Bloedplaatjesmakers.”
En daarmee refereert hij aan het ongekende; de onmogelijkheid om jezelf te kennen.

Er speelt iets door ons heen en wij weten niet wat. We murmelen openheid en bijten pardoes op het potdichte vlees van onze tong.”

Wat een schoonheid; zo’n zin.

Hij maakt een verbinding met de “wilde mystiek”, zoals hij die vindt bij schrijvers en dichters: Vasalis, Kellendonk,Abel Herzberg en ook Lucebert.

psalm voor nieuwe gelovigen

er zijn de stenen sprekend
er is een levend licht
op een gegeven teken
staan de sterren in evenwicht

de aarde als herboren
blijkt ons behouden huis
een leven raakt verloren
verdwenen in het kruis

ons oog zij steeds bewogen
door een ander levend oog
dat licht en opgetogen
ons leiden zal omhoog
eens in die hoogste veste
verblijven wij met dank
uw dienaar die ten leste
nog parfum puurt uit stank

Maar de wetenschap blijft voor mij een steeds terugkerende   bron.

Martine Delfos, wetenschapper en psychotherapeute, schreef een nieuw boek.
De Schoonheid van het verschil. Waarom mannen en vrouwen verschillend zijn en hetzelfde.En die titel heeft me nu al ingepakt.

http://www.mdelfos.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op mijn vrijheid

  1. Maria-Dolores zegt:

    mooi verslag. zelf heb ik een leespauze, maar waarschijnlijk begin ik binnenkort weer. De Schoonheid van het verschil zou mij ook wel interesseren…

  2. Peter Louter zegt:

    Een blog om meerdere keren te lezen.
    Wie ‘Mijn Vrijheid’heeft gelezen begint iets te begrijpen van de islam.

  3. laila zegt:

    @MD: Verschillen erkennen ipv er tegen vechten. Ik word daar wel vrolijk van.
    @Peter: Die Oegema vind ik erg inspirerend om verder op door te denken ( en aan te vullen) Ik heb net even gegoogeld. Wow; ik wilde dat ik een week alleen research kon doen, denken en schrijven, maar de booschappen…;-)
    Mooi he; dat oog van HA ( Woldhek) en van Lucebert.

  4. Luke zegt:

    Elk geloof, zelfs de wtenschap en in jezelf, zijn manieren om je staande te houden in een wereld die je eigenlijk niet begrijpt.
    Dogma’s, ook in wetenschap in in jezelf, hebben een vewoestende werking op de wereld van anderen.
    groet Luuk

  5. laila zegt:

    @Luuk: Een verwoestende werking? Dat klinkt als een dogma.Pantha Rei.

  6. Mephisto zegt:

    die psalm gaat over abortus, zeker?

  7. maria zegt:

    Laila: ‘Hij haalt een uitspraak van Luther aan:
    "Maskers, wij zijn maskers van een naamloze God. Ledepoppen, Strozakken. Pionnen. Bloedplaatjesmakers." ‘
    Ik ben veel bezig geweest met Luther (kom uit een Lutherse domineesdynastie) . Deze uitspraak ken ik niet, zeer sympathiek en belangrijk.
    Luther had een zeer mystische kant, al weten veel mensen dat niet.
    Het Lutherdom staat veel dichter bij het katholicisme dan het Calvinisme, veel cultuurverschillen tussen Duitsland en Nederland gaan naar mijn mening terug naar het feit dat Duitsland bijna geen Calvinsme kent.
    Ik bestel Delfos…dan kan ik meedoen aan wat jij er verder nog over schrijft.Reactie is geredigeerd

  8. laila zegt:

    @Mephisto: ?
    @maria: Luther ken ik verder niet, maar die Jan Oegema is ontstellend inspirerend voor mij. Er komen nog een paar essays. Tja: Pasen.
    Aan Delfos ben ik nog niet toe; misschien hoor ik haar 15 maart op een vrouwendag in Utrecht van het AOB, hoewel ik niet zo van dat soort dagen hou.Zij doet ook belangrijke uitspraken voor het onderwijs.
    Ik heb net Inés del alma mia van Isabel Allende gekocht ( bij Boek en Plaat) over een vergeten heldin uit de geschiedenis.Daar smul ik van, soms.

Geef een reactie

