hoop

fotoGisteravond zag ik Adriaan van Dis in Mozambique en het deed me wat.Twintig jaar geleden was hij er ook;  kapotgeschoten bruggen , verbrande dorpen , 16 jaar oorlog.

Hij sprak met obers, kindsoldaten en hij herinnerde zich in het hotel dat één van de obers , dezelfde als toen, steeds achter een pilaar bleef staan.  Ze deden samen met één paar schoenen.

Hij sprak vooral ook met kunstenaars, een rapper/dichter, een schrijver die probeert de tijd te laten leven die weg is, want ze willen allemaal vergeten. Maar vergeten kun je niet echt.

Mabundo, beeldhouwer maakte indruk, een ontroerende man.
"Je bent verrukt", zei hij als je mijn beelden ziet, "dat is wat anders dan oorlog".  Hij maakt beelden van bommen en oude legerattributen die hij vindt op de vuilnisbelt.

"Er is hoop", zei Adriaan en dat was voelbaar en zichtbaar.
Geen loze kreet.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op hoop

  1. Wilma zegt:

    Ik hoop met je mee.

  2. de Stripman zegt:

    Goed dat je aandacht vraagt voor deze prachtige serie, Laïla. Ik heb deze afklevering nog niet gezien, maar alle delen zijn ook te zien http://www.vpro.nl/programma/vandisinafrika Ik ga het nog inhalen…;o)

  3. Dunya zegt:

    Het grijpt mij zo aan,maar ik moet kijken want ik ben totaal verslaafd aan zijn timbre…

  4. laila zegt:

    @Wilma: okay.
    @Stripman: Bedankt voor de link. De schrijver maakte ook veel indruk, maar vooral de fotograaf: Ricardo Rangel.
    @Dunya: ach, toch.

  5. Luke zegt:

    Laten we blijven hopen.
    groet Luuk

  6. de Stripman zegt:

    Ik ben benieuwd. Vandaag heb ik naar de aflevering hiervoor gekeken. Ook erg indrukwekkend, met die vrouw die door haar mede opstandelingen gevangen gezet en gemartled was. Poeh…

  7. Jane zegt:

    Helemaal mee eens! Toevallig zag ik onlangs op een ander zender een docu over de British museum en hun aankoop van een dergelijke beeld; de http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/aoa/t/tree_of_life.aspx

  8. laila zegt:

    Luuk, Stripman, Jane,
    Bedankt voor jullie reacties.

  9. koen zegt:

    kernachtig gezegd laila, een dikke aanbeveling! van Dis vind ik goed werk afleveren, het is belangrijke televisie die er toe doet!
    groet,
    koen

  10. Elle zegt:

    Het deprimeert mij momenteel teveel,ik neem het op en kijk het dan natuurlijk nooit..

  11. laila zegt:

    @Koen: Dank je wel Koen, mee eens, hoewel ik ook wel eens naar iets "simpelers"kijk.Jammer dat de serie afgelopen is.
    @ Elle: Dat kan.

  12. Draver zegt:

    Ik heb alles gezien, moet er nog een afkijken, staat op mijn DVD,kijk graag naar Adriaan van Dis geweldige serie

Geef een reactie

