rampspoed of verzoening

fotois de kop boven een achtergrondartikel in Trouw van Benazir Bhutto en het dwingt tot nadenken.

Het artikel is gebaseerd op het boek:
Verzoening, Islam, democratie en het Westen,
haar politieke testament dat deze week verschijnt.

De slotregels zal ik citeren:

"Tegenwoordig is islamitische trots altijd gebaserd op iets negatiefs, op zaken als het "vernietigen van de vijand"of "onkwetsbaarheid" voor aanvallen vanuit het Westen.
Dergelijke giftige retoriek effent het pad voor een botsing tussen de islam en het Westen al evenzeer als het westerse militaire of politieke beleid. Bovendien is het koren op de molen van islamieten, die door hun woede te richten op vijanden van buiten, de aandacht kunnen afleiden van interne problemen.

Maar de realiteit en intellectuele oprechtheid verlangen dat we onze aandacht richten op beide zijden van de medaille.

De brandende Twin Towers zijn uitgegroeid tot een dubbele metafoor. Enerzijds voor het binnen de islam gevoerde debat over democratie en modernisme, en anderzijds voor de dreiging van een catestrofale confrontatie tussen de islam en het Westen.
In beide gevallen is mijn vaderland Pakistan het brandpunt-ground zero, zogezegd-van ofwel verzoening, ofwel rampspoed."

Dit politieke testament wil ik graag lezen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op rampspoed of verzoening

  1. Jos Goedmakers zegt:

    Is the ISLAM A BAD religion?

  2. peter louter zegt:

    Verzoening dan maar.
    Al is dat alleen mogelijk als de islam haar aanspraken op de enige waarheid en universialiteit opgeeft.

  3. maria zegt:

    Verzoening en islam, daarmee ben ik zelf ook zeer bezig in verband met mijn samenwerking met Nasr Abu Zayd.
    Maar ik ben achterdochtig tegenover Bhutto.
    Ik zal Nasr vragen of hij meer over haar weet.

  4. kornelis zegt:

    weet niet goed
    wat ik met Benazir moet;
    haar familie van bloed,
    van verzoening
    of rampspoed.
    vandaag artikel in VK gelezen en
    weet maar niet
    wat ik met Benazir moet!

  5. laila zegt:

    @Jos: ?
    @Peter: iedere geestelijke stroming die aanspraken maakt op de enige waarheid bezie ik met anrowen.
    @maria: En, wat zegt Nasr?
    @kornelis: Het artikel in Trouw raakte me.Het onderwerp is heel complex.

Geef een reactie

