woman with the eyes closed

fotois een schilderij van  de belangrijke en misschien beroemdste schilder in Engeland op dit moment: Lucian Freud. ( Kunstbijlage VK vanmorgen)  Een man met een groot oeuvre die de mens ook vooral in zijn ontluistering laat zien. Wat bedoelt hij met deze vrouw vroeg ik me vanmorgen af.
Is het een vrouw in overgave, zit ze in het zonnetje te genieten of is ze gewoon wat in zichzelf gekeerd?

Fascinerend vind ik ook dat Lucian, die inmiddels al 95 is de kleinzoon is van Sigmund en dat op dit moment in de hele wereld colleges gegeven worden over zijn gedachtengoed, de psychodynamiek , dat voor een deel nog niet in kracht heeft ingeboet.
Ook ik zal vanmiddag vertellen over het belang van hechting en over de afweermechanismes, die we allemaal kennen om grote onlust, verdriet en angst er onder te houden.Verdringing bijvoorbeeld en ook rationalisatie en projectie, maar het afweren heeft natuurlijk zijn keerzijde, zijn belemmeringen en kan tot stagnatie leiden.

Een ander artikel in de kunstbijlage trok ook mijn aandacht; een artikel over de marktwerking in de schilderkunst en ik citeer:

De grote musea lopen aan de leiband van de markt, de kritische instellingen laten zich beperken door de eigen kritische houding.

En hoewel Marlene Dumas beslist aan de top van die markt opereert, staat er verder in dat die markt door mannen gedomineerd wordt.

Verheugend vind ik dan ook te lezen dat met name de kleine musea kritische en marktconforme kunst door elkaar husselen.

Zoals het Museum in Schiedam( Carla Klein, Esther Tielemans, Antoinietta Peeters)  dat drie vrouwelijke kunstenaars laat zien die zich weinig aantrekken van de markt en een interessante visie tonen.

Ha; visie, essentieel denk ik en die ontwikkel je door je ogen goed de kost te geven. Maar dat niet alleen. Ook het in je zelf terugtrekken, je afzonderen is belangrijk voor het ontwikkelen van een visie.

Zoals de woman with te  eyes closed van Freud.

Wat roept ze bij de lezer op?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

19 reacties op woman with the eyes closed

  1. Erna zegt:

    ik vind het schilderij niet bijzonder, ik heb even wat gegoogled en vluchtig een paar andere schilderijen bekeken. Grotesk. dat is wat bij mij opkomt bij het zien van zijn manier van schilderen

  2. annet zegt:

    ze fluistert bij me op dat ze droomslaapt over het avondeten, stamppot rauwe andijvie:)

  3. Jos Goedmakers zegt:

    Misschien stom, maar ze heeft hier iets van een Jezusfiguur weg. Ik zal de spijker wel volledig misslaan…;-)

  4. peter louter zegt:

    remorse, zie ik
    Ze is getroffen door het onvermijdelijk besef van het menselijk tekort en lijkt dat te accepteren. Mooi mens dusReactie is geredigeerd

  5. laila zegt:

    @Erna. Jij kunt het beter , niet?
    @Annet: tja, ze zit nog even in een stoel na een drukke dag, maar de vraag wat te eten spookt door haar hoofd.
    @Jos. Stom, wat heet, ik kan me jouw associatie voorstellen:-)
    @peter: Eigenlijk leidt de vraag af want het gaat natuurlijk om het spanningsveld:
    Marktwerking ( op wat voor gebied dan ook) versus Kritische houding, die iets met elkaar moeten in plaats van elkaar uit te sluiten.
    De vrouw droomt daarvan:-)
    Maar goed; in het kader van de marktwerking zal ik een volgende keer een onderwerp kiezen met meer eenvoud.

  6. jeg synes zegt:

    Lucien Freud is geen 95…ik weet niet hoe men daar bij komt, maar hij is geboren in 1922 en wel op 8 december in Berlijn….dat even ter correctie…
    de schilderijen van Freud moet je zien!!
    Al lang geleden zag ik in Engeland zijn schilderijen(toen hij nog niet zo beroemd was) en was overdonderd door zijn wijze van schilderen en de impact die dat heeft op de toeschouwer…zijn schilderijen leven en hebben bijna 3 dimensies..
    wat ever de marktwaarde er van is zal me een zorg zijn…maar de reizende tentoonstelling die nu in NL is (na DK) is meer dan de moeite waard om te gaan bekijken..
    de ontluistering die zijn schilderijen oproept is precies datgene waar Freud mee bezig is, de mens laten zien zoals hij of zij is, niets meer en niets minder…en de mens van nu met alle marktwerkende ideeén over hoe de mens "er uit zou moeten zien",ziet zichzelf in die spiegel die Freud ons voorhoudt….
    dat is in mijn ogen geen ontluistering, maar de acceptatie van hoe wij feitelijk zijn…
    daarom is het voor mij een groot schilder…
    en even vluchtig een paar plaatjes van Freud’s schilderijen op Google bekijken doet zijn werk behoorlijk afbreuk…je kunt zijn schilderijen niet op zo’n merites beoordelen…
    jeggroet

  7. laila zegt:

    Dag Jeg.
    Hij is boeiend he; ik heb veel over hem gelezen en interviews met hem.
    Dit schilderij staat in de kunstbijlage vanmor
    gen. Het intrigeert mij en er onder staat: de 95-jarige …
    Het komt hier in dit formaat niet tot zijn recht.
    Zie ook: http://www.gemeentemuseum.nl

  8. Erna zegt:

    ontluistering is ook een goed woord, in elk geval riep het geen bijzonder liefdevolle gevoelens bij mij op.
    grotesk is een associatieve impulsieve ingeving, waar naar ik meen om gevraagd werd.
    het zegt niets over de technische kwaliteiten van het schilderij, of dat ik meen dat ik het beter kan.
    Absurd, uiteraard niet natuurlijk.
    Maar dan mag ik iets nog wel lelijk vinden, ook at first glance, vluchtig zo je wilt.
    Ik nam toch de moeite om verder te kijken dan dit blog lang wasReactie is geredigeerd

  9. laila zegt:

    @Erna:
    Mijn opmerking: "Jij kunt het beter, niet?", is slechts schertsend bedoeld.
    Lucian Freud zal zeker afkeer oproepen, vanwege het niets verhullende in zijn werk.
    Ik heb genoten van het uigebreide NOVA-item gisteravond.

  10. Gala zegt:

    Ga er zeker naar toe, gisteren was er ook een korte nieuwsflits op het journaal, terwijl ik jouw blog al had gelezen…jajaja soms lees ik en reageer (nog) niet…wat de schilderijen in me oproepen is vooral een dubbel gevoel…ze tonen de mens zonder bedekking/omhulsel en dat vind ik schokkend en fascinerend…Reactie is geredigeerd

  11. Erna zegt:

    @laila, ok 🙂 Ik heb gisteren geen televisie gekeken, jammer dat ik dit item gemist heb, was vast interessant geweest.

  12. laila zegt:

    @Gala: OOk op het journaal? Goh; die lieden lezen de blogs?:-)))Als ik in Den Haag woonde ging ik morgen even kijken. Waar woon jij?
    @Erna: ik begreep jouw reactie wel en ja: het was interessant. Zijn kinderen spraken heel liefdevol over hun vader:-)

  13. jeg synes zegt:

    ja, intrigerende man en kunstenaar…
    ik heb al een behoorlijke tijd boeken van hem
    en krijg niet genoeg er naar te kijken..
    In London ging ik naar het museum om alleen zijn schilderijen te bekijken…zo inspirerend.
    maar hij is 85 jaar en dat is zeker…
    journalisten maken er weer eens een potje van en nemen dingen klakkeloos over…niks even checken of gegevens wel kloppen…….bluhhhhh
    en het is zeker dat ik ook een paar dagen naar Den Haag kom om het allemaal nog eens te zien…ga ik meteen even wat andere leuke dingen daar doen..
    jeggroet

  14. ac.mulder@windesheim.nl zegt:

    Ach Jeg; journalisen zijn ook maar gewone mensen.
    Ik had het laatst over de jonge aantrekkelijke dichter Mark Boog, in de veronderstelling dat hij 28 is, maar zat er 10 jaar naast.Een rekenfoutje.
    En wat is leeftijd nu eigenlijk. Johan Heesters ( 104) komt binnenkort voor een spetterend optreden naar Amesfoort;-)

  15. klaas @ zegt:

    De vrouw op het schilderij is Emily Bearn (2002).
    Vandaag heb ik de tentoonstelling van Freud bezocht, zie mijn blog.

  16. klaas @ zegt:

    P.S.
    Emily Bearn, zijn partner.

  17. laila zegt:

    @Klaas: Bedankt voor de informatie.

  18. fred van der wal zegt:

    Lucian Freud zag ik voor het eerst in 1964 op een afbeelding in een Engels tijdschrift en vond het meteen een opmerkelijke schilder. Zijn slordige verfbehandeling, modderige kleur en en lelijke wijze van schilderen trekt mij niet bepaald. Een soortgelijke schilder is Philip Pearlstein die technisch veel meer in huis heeft. De plotselinge brede waardering voor Lucian Freud, merkwaardig door diverse web loggers vaak genoemd als Lucien (???) is de zoveelste media hype.Reactie is geredigeerd

  19. morticia zegt:

    Morgen ga ik de allerlaatste dag. Een serieuze treinrit voor de boeg vanuit Gent.
    Ben benieuwd…

Geef een reactie

