voorjaarsblues

fotoen ieder jaar als de stralen harten verwarmen
de huizen leeglopen en terrassen volzitten
bekruipt me hetzelfde gevoel
alsof de weemoed die er is
naast de moed
als een onlosmakelijk paar
zijn aandacht opeist

vergeet me niet roept hij
hoe zou ik dat kunnen
hij dient zichzelf wel aan
als de nacht in de dag overgaat
en steeds uitbundiger zijn plek inneemt
die dag

en altijd is er de schoonheid en de troost van dit gedicht.

Voorjaarsgedicht.

Deze lente gaat het toch weer
over jou hoewel ik er langzaamaan
wel moe van ben

moe van regen, wind, flarden
bedriegijk blauw in de lucht,
vage beloften van het einde
van de kou.

Ik weet wel dat ik toch weer
van je hou, maar moeizaam soms,
met dat doelloze

van vogels die er van lijken
te houden in regen en wind
te blijven rondhangen
boven het land.

afbeelding: wilde tulpen op de plek waar ze vandaan komen.
voorjaarsgedicht: Rutger Kopland.

no.99

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op voorjaarsblues

  1. Maria-Dolores zegt:

    mooi! ik denk vaak dat verlangen naar de zomer nog mooier is dan de zomer zelf…

  2. coby zegt:

    Vergeten doen we niet, nee. Heel mooi.
    Hartelijke groet, Coby

  3. Gala zegt:

    Laila,ik vind> alsof de weemoed die er is, naast de moed, als een onlosmakelijk paar,zijn aandacht opeist< prachtig, daar zit alles in

  4. laila zegt:

    @ Maria-Dolores: Ik verlang naar de herfst;-)
    Coby: Dank je wel.
    @Gala: Als yin en yang 🙂
    Mijn dank is weer groot.

  5. Luke zegt:

    De weemoed dat het toch weer ophoudt, ieder keer weer.
    Vroeger was voor mij de herfst het mooiste wat er was. Voor mij zat daar de belofte dat het weer zou gebeuren, wat net voorbij was.
    Nu is het de lente, ik kijk niet meer zover vooruit.
    groet Luuk

  6. laila zegt:

    @Luuk: Wel goed; niet zo ver vooruit kijken. Soms met de dag leven.

  7. koen -drijfveren zegt:

    hoi laila,
    mooi gedicht en ja WeeMoed!!..Voorjaarsblues vind ik nou een mooie titel;)
    groet van KoenReactie is geredigeerd

  8. jorrit zegt:

    Het verlangen is het mooiste gevoel.. mooi gedicht, ook het eerste, van jou?

  9. laila zegt:

    @Koen: Het kan je behoorlijk bij de lurven en de kladden nemen, die blues, maar als titel lijkt het wel;-)
    @Ha die Jorrit: het eerste is van mij, ja; iets minder vet;-)

Geef een reactie

