Een oscar voor Tommy Lee Jones in anti-oorlogsfilm?

fotoEen beetje misselijk ben ik van al die aandacht voor cojboj Peter R de Vries, zodat het duiken in een goede film een aangenaam alternatief is. Zo zag ik gisteren The Valley of Elah, wonderlijk dat je zo’n film zomaar kunt downloaden.

Het gaat over een Amerikaanse vader (Vietnamveteraan, politieman) die in Irak op zoek gaat naar zijn vermiste zoon in Irak.

In sobere beelden , zonder veel spectakel wordt duidelijk wat er allemaal verhuld wordt en hoe die jongens daar compleet doordraaien en gek worden.

“Daddy, daddy, haal me hier weg,” is de kreet waarmee hij regelmatig wakker wordt. Later blijkt dat het zijn zoon is die na een traumatische gebeurtenis zijn vader heeft gebeld, maar wat moet je als vader in zo’n situatie?

Hij en een locale politievrouw, die begaan is met deze vader  vinden aangevreten resten ledematen, verbrand en op het eind wordt duidelijk dat zijn kameraden het gedaan hebben.

“Sorry hoor, maar we waren dronken en één van ons was slager geweest; we dachten dat het goed was hem in stukken te hakken.” En masse gebruiken ze drugs om de toestanden de baas te blijven.

De waanzin van oorlog wordt zeer helder weergegeven en Tommy Lee Jones speelt deze vader op overtuigende wijze. Alsof hij de vader is.

De titel verwijst naar het moment dat hij het zoontje van de politievrouw een verhaaltje vertelt voor het slapengaan. Over de oorsprong van zijn naam David, want als “goed christen” , zoals de meeste Amerikanen zijn, beschikt hij over bijbelkennis. Op de foto, uit de film is te zien, hoe verbijsterd hij uiteindelijk is.

Amerika zal niet blij zijn met deze film, maar Tommy Lee Jones is genomineerd.
De Oscaruitreiking is op 24 februari.

 ———————————————————————–

7-2-2016 BBC

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op Een oscar voor Tommy Lee Jones in anti-oorlogsfilm?

  1. Solvejg zegt:

    Dank je voor deze tip! Mooie recensie!

  2. laila zegt:

    @Solveg. De foto vind ik mooi.
    Toevallig maakte ik net iets mee: Ik kom net uit een serie nieuwe lessen: zes stromingen in de psychologie, waarbij na afloop een studente ( ongeveer 30) naar me toekwam.
    "Ik kan de toets, analyse van een casus, niet maken want ik werk niet in de praktijk."
    Madani, heet ze, een meeloopstudente in het kader van een traject.
    "Waar kom je vandaan?"
    "Uit Irak, ik heb daar twee jaar rechten gestudeerd , we zijn gevlucht en probeer nu, na een verblijf van 6 jaar in een asielzoekerscentrum, weer opnieuw te beginnen. Ik heb geluk gehad met het generaal pardon. "
    "Dan heb je vast wel wat meegemaakt. Je mag jezelf wel als casus beschrijven.";-)Reactie is geredigeerd

  3. Gala zegt:

    ja, dank Laila,

  4. laila zegt:

    @Gala: Wat aardig dat je reageert.
    Morgen staat Atonement op het programma, hoewel bij ons nog wel eens wat verandert.
    Ik heb daar ook een fraai artikel over gelezen in het MgvZ.
    Over jaloezie, afgunst en nijd: HET thema van die film; dat laatste; de destructieve vorm van jaloezie.
    Ik lees nu Woensdag Gehaktdag, wilde er over bloggen, maar ik wil selectief zijn; dwz nog twee tot 14-2 en daarna?
    Ik ben me aan het bezinnen. Doorgaan of stoppen, tijdelijk?
    Heerlijk om je te wentelen in het medium van de verbeelding.

  5. Sjoukje zegt:

    Dank voor de tip die gaan we bekijken.
    Je reactie van 1445 boeit me schrijf je wel eens over je werk?
    Kom zeg 2331 je gaat toch niet stoppen met bloggen?
    Doseren daar draait het hele leven om.
    Lieve groet

  6. laila zegt:

    @Sjoukje.
    "Schrijf je wel eens over je werk?"
    Wat een achterlijke vraag.
    Ik schrijf vooral over/ vanuit mijn werk.Niks gelezen?

  7. Ramirezi zegt:

    D’r komen er heel wat geestelijk in de ‘war’ terug uit de oorlog. Dat gaat nog problemen geven…

  8. de Stripman zegt:

    Zolang er nog mensen zijn die niet begrijpen dat oorlog iets vreselijks is, waar je je kinderen niet aan moet blootstellen, zijn dit soort films hard nodig. Persoonlijk ga ik hem niet zien, ik kijk liever naar iets vredigs…;o)
    Ik moet nog toevoegen dat ik Tommy Lee niet als anti-oorlogsman had verwacht !Reactie is geredigeerd

  9. laila zegt:

    @Rami: Zou het?
    @Sripman: Alle genres film kunnen me bekoren.

Geef een reactie

