Zoas de wiend het blad verdan zal drieven

fotoIk zag deze foto van de zonsondergang bij Ruinerwold en ik mijmerde over het zwerven daar, over de velden bij Dwingeloo, waar de stilte nog echt bestaat, waar ik even naar toe zou willen nu.

Ware het niet dat het lijkt of het herfst is .Bij mijn zoektocht naar een gedicht van Marga Kool, een belangrijk Drents dichteres, stuitte ik op haar vertaling van Rilke ( Herbsttag), waarvan ik een fragment zal laten zien. In het Duits en in het Drents.

Wer jetzt kein Haus hat, baut sich keines mehr.
Wer jetzt allein is, wird es lange bleiben,
wird wachen, lezen, lange Briefe schreiben
und wird in den Alleen hin und her
unruhig wandern, wenn Blatter treiben.

Die nou gien huus hef, bouwt hum der gien meer.
Die nou allent is, zal dat hiel lang blieven
zal wakker liggen, lezen, lange brieven schrieven
en rusteloos deur hoge lanen dolen,
hen en weer den, zoas de wiend het blad verdan zal
drieven.

foto: Ab Aberson
nb: Ik spreek geen Drents, maar vind de taal , zoals veel streektalen erg mooi.

no.97

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Zoas de wiend het blad verdan zal drieven

  1. Luke zegt:

    In beide talen mooi Laila. Dwingelose hei trouwens ook.
    groet Luuk

  2. Zwollywood zegt:

    Mooi Laila!

  3. petrus zegt:

    @Laila
    Ik vind het gedicht -zacht treffend melancholisch – in beide talen mooi. Ik hou van taal. Jij ook zo begrijp ik.
    Woensdagavondgroet

  4. laila zegt:

    @Luuk dit is duidelijk een reactie op de media-aandacht vor cojboj De Vries.Walgelijk, vind ik.
    @Zwolly: dank je.
    @Petrus: zacht melancholiek; ja dat heeft het, maar ik vind ook iets komisch in de combinatie van deze talen.Eigenlijk vind ik de Drentse versie het mooist.

Geef een reactie

