Tegenlicht Satellite Queens

fotoWat was ik gisteren blij met Tegenlicht, het VPRO-programma dat een heel ander licht wierp op de Moslimwereld.

Hoe om te gaan met een obsessieve, onintelligente populist is de vraag die Nederland al geruime tjd bezighoudt.

In het artikel van Maarten Hajer, hoogleraar bestuurskunde ( aan de universiteit van Amsterdam) lees ik vanmorgen een interessant betoog en ik citeer:

"Rebuttal- het aantonen van de fouten  in het betoog van de ander, waar de meeste politici zich nu tot beperken-heeft zeker in deze nieuw politieke ruimten weinig geldingskracht.

Maar hoe kan de gevestigde orde in die wereld dan wel haar gezag doen gelden?

De sterk symbolische strategie van Wilders vraagt niet om rebutal, maar om reframing.
Dat betekent dat niet zozeer gereageerd wordt op een andere strategie , als wel dat een eigen frame voor het voetlicht wordt gebracht. Reframen is het opponeren door de eigen relevane feiten er direct overheen te zetten ."

En dat was wat Tegenlicht deed. Ik keek mijn ogen uit naar de sympathieke, intelligente vrouwen van de talkshow Kalam Nawaem op MBC, waar Bregje van der Haak de film Sattellite Queens over gemaakt had.

In de talkshow worden op integere wijze indringende zaken aan de orde gesteld, zoals m/v-relaties, seks, zelfbeschikkingsrecht en zelfs masturbatie.
De talkshow heeft een bereik van 200 miljoen kijkers in de Arabische wereld en volgens VK-columnist Wim de Jong is het een fluwelen breekijzer met een gigantische invloed. De vrouwen proberen steeds allerlei reacties, uit zowel conservatieve, als progressieve hoek in hun talkshow te integreren.

Je zag ook beelden van een huiskamer met Arabische mannen die zich positief over de vrouwen uitlieten. Zeer hoopgevend; deze veranderingsprocessen op grote schaal.
Zachte krachten zullen winnen,zei Joke-Kool Smit reeds. Vooral intelligente, liefdevolle, zeg ik er dan bij.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

19 reacties op Tegenlicht Satellite Queens

  1. laila zegt:

    Zeg dat wel Zinnen:-)
    Bedankt voor het linkje.

  2. peter louter zegt:

    Terecht om dat eens in het zonnetje te zetten.
    En hopelijk gaat iedereen hier nu eens over reframing denken.

  3. laila zegt:

    Goedemorgen Peter,
    Mijn reactie onlangs op een bijdrage van jou, waarin ik de feiten noemde vanuit het project Travers ( waar Maxima bij betrokken is) en vanuit het landelijk Echo-project en bovendien de negatieve effecten benoemde van de self-fullfilling prophecy van bekrompen leerkrachten, is REFRAMING.
    Een prettige dag:-)

  4. Vlaamse Kijker zegt:

    Idd mooie en hoopgevende documentaire.
    Probleem is misschien wel dat de intelligente, liefdevolle krachten zich in onze wereld doorgaans wat té zacht opstellen. In onze geschiedenis genoeg voorbeelden van hoe negatieve krachten voluit konden gaan terwijl de rest, al dan niet uit angst, passief toekeek.
    Deze mensen hebben echter de moed om te reageren. Dat het daarbij nog om 4 arabische vrouwen gaat is des te bewonderenswaardiger.
    Opmerkelijk is wel dat deze vrouwen desondanks nog steeds vrij kunnen leven, werken en bewegen in verschillende landen van de arabische wereld. Zo bekrompen als sommige mensen ons willen doen geloven zal het ginder dus wel niet zijn.
    Meer van dat!

  5. Zwollywood zegt:

    Mooi Laila: ik heb het niet gezien en heb wel iets gemist…maar de boodschap is helder.

  6. Aad Verbaast zegt:

    Goed verhaal, dat behoeft geen rebuttal noch reframing 🙂

  7. laila zegt:

    @Vlaamse kijker: Wat de eerste opmerking betreft heb je gelijk. Daarom heb ik al eens gepleit voor een type manager dat daadkracht en empathie weet te paren ( Kan man of vrouw zijn overigens)
    Uit deze documentaire blijkt mi dat de beeldvorming die ons grotendeels wordt voorgeschoteld helemaal niet klopt!
    @Zwolly: ok.
    @Aad: Bedankt voor je reactie:-)

  8. elsje dijkstra zegt:

    Die vrouwen kiezen hun eigen weg en gelijk hebben ze.

  9. frankies zegt:

    Mooie documentaire. Mooie, krachtige vrouwen ook. Een aardig inkijkje in de Arabische wereld.
    Ik vind het zelf vanuit mijn westerse (feministische) perspectief ingewikkeld. Het manoeuvreren, strategisch opereren wat deze vrouwen toch moeten, ongeacht de onderwerpen die ze aan de orde stellen.. Ik ben regelmatig getuige van die ingewikkelde structuur waar binnen mannen en vrouwen zich bewegen. De relaties die vrouwen met elkaar hebben, hebben indruk op mij gemaakt, ik denk dat wij in de westerse wereld niets hebben wat daar op lijkt. Maar de vrouwenwereld is soms wel erg verschillend van de mannenwereld. Vrouwen hebben vaak geen toegang tot die mannenwereld waarin de beslissingen genomen worden, (de dingen die ik interessant vind blijken opeens te behoren tot de mannenwereld). Sommige vrouwen balen daarvan en voelen zich buitengesloten, sommige vrouwen hebben medelijden met mij omdat ik in een maatschappij leef waarin verwacht wordt dat ik voor mij zelf kan zorgen. Sommige vrouwen hebben een manier gevonden om tussen de werelden te bewegen.. Ik voel mij nergens zo vrouw als in een Arabisch land, dat voelt de ene keer negatief (want de zaken die Zoë in haar blogs op haar manier onder de aandacht brengt, heb ik ook zo gezien en ervaren) maar vaker positief ( veel stoere vrouwen ontmoet, met en zonder hoofddoek, bijzonder aardige mannen en leuke families; allemaal Moslim en allemaal anders). Een boeiende wereld, zo anders dan de mijne en het daagt mij uit om voortdurend van perspectief proberen te wisselen.Reactie is geredigeerd

  10. laila zegt:

    @Frankies.
    Heel boeiend jouw reactie. Daar wil ik wel graag een blogje over lezen.
    Maarrrr: mooie, krachtige vrouwen zijn het zeker:-)

  11. peter louter zegt:

    @Laila, dat verhaal herinner ik me nog heel goed.
    Ik maak me echter méér zorgen om de mensen die door dat soort projecten niet worden bereikt, of niet bereikt willen worden

  12. laila zegt:

    Hoe groot zou da ercentage zijn?
    Als we de obsessieve populist nu eens in de blote kont op het Binnenhof zetten en gewoon negeren?

  13. Luke zegt:

    Ben het met je eens, laat zien wat je wilt en zeg niet wat fout is.
    groet Luuk

  14. Ramirezi zegt:

    Tussen al dat engelstalige vaktermengeweld mag fluwelen breekijzer er zeker zijn…

  15. ReD zegt:

    Inderdaad een aardig progamma, maar niet echt diepgaand, het gaf een opppervlakig beeld van 4 vrouwen die een progamma maken. Van pragamma`s als Tegenlicht(VPRO) verwacht ik veel meer diepgang, wat zij normaal veel doen.

  16. Gala zegt:

    Laila, dit soort bijdragen zijn erg constructief. Dank!

  17. laila zegt:

    @Luuk: Over de selectieve media-aandacht gaat het ook.
    @Red: Jij hier? Ik mis je blogs. Nog verliefd?
    @Gala: Bedankt voor je reactie.

  18. laila zegt:

    @Rami: Ik was jou vergeten. Fluwelen breekijzer, een mooie term.
    Vrij Nederland heeft vandaag een fraai achtergrondartikel over Satellite Queens en de behoedzaamheid waarmee ze opereren, de 4 vrouwen, die geloven in evolutie in kleine stapjes.

Geef een reactie

