Breaking the Waves

fotois de titel van de film waar ik vorige week fragmenten van zag, van Lars van Trier.

Hoewel ik voornamelijk met volwassen studenten werk begeleid ik bij 4e jaars dagstudenten ( SPH)  het project Speelfilms en psychiatrie. Van een lijst hadden ze Breaking the Waves gekozen, een film die ik nog niet kende. Prachtig vond ik de fragmenten en ik wil hem graag helemaal zien.

Wat een beelden en acteren. Het verhaal gaat over een Schots kustplaatsje waar de naieve Bess trouwt met Jan, die van buiten komt. Als hij van een boorplatform terugkomt , waar hij een ongeluk heeft gehad is hij verlamd. Daarna manipuleert hij haar tot prostitutie, om “dichter bij hem te zijn”. De plot is verrassend.

Opvallend vond ik dat de studenten na een kort fragment al met psychiatrische termen voor de dag kwamen. Wanen en stemmingsstoornisen en dat laatste zou dan slaan op de scene dat ze staat te gillen tegen de golven op, als ze beseft dat haar man totaal verlamd is. Mijns inziens een normaal rouwverschijnsel.

Het geheel wordt overgoten met de naargeestigheid van orthodoxe christenen; somber, remmend en dogmatisch. Ik denk dat geestelijke gezondheid altijd in de context geplaatst moet worden van de omgeving, de samenleving. (Zo kan het dissocieren bijvoorbeeld in een gezin waar vader gewoon is de dochters te grazen te nemen wel eens de enige normale reactie zijn in een ziekmakende omgeving.)

Studenten hadden amper oog voor deze maatschappijkritische kijk en ik schrok daarvan.

Ten tweede vonden ze de film saai en  sinds ik dat hoorde vraag ik me af wat er leeft bij de generatie twintigers van nu of zou ik deze film op mijn twintigste ook niet gewaardeerd heben?

Ik denk het niet. De film die toen grote indruk op mij maakte was Pat Garett en Billy the Kid , met Bob Dylan ( waar ik nog een cd van heb), herinner ik me. Van Sam Peckinpah.  Vooral ook om de muziek.  

Dat een streng geloof , mede waanzinnig kan maken staat voor mij vast. Het aantal mensen met godsdienstwanen op chronische afdelingen is aanzienlijk.

Eén van mijn studenten heb ik gevraagd een boek te lezen om meer zicht te krijgen op zijn gereformeerde benepenheid. Hulpeloos maar schuldig, een   boek van Aleid Schilder, die psychologe is, zelf patient was en dochter van DE Schilder. Het heeft hem echt aan het denken gezet.

————————————————————

13-8-2014

IM Aleid Schilder.

Hulpeloos maar schuldig wordt opnieuw uitgegeven.

—————————————————————–

Een film kan veel oproepen Dit weekend is thuis Brokeback Mountain gedownload, naar het verhaal van Annie Proulx.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op Breaking the Waves

  1. vuurjuffer zegt:

    ‘wanen en stemmingsstoornissen’
    hun reactie zegt veel over de manier waarop mensen met de rouw van een ander omgaan en dat geldt niet alleen voor twintigers
    groet je

  2. zinnen zegt:

    breaking the waves & brokeback mountain
    vind ik beide prachtige films.
    ik denk, als je twintig bent moet je dit
    ook niet mooi vinden, niet snappen nog,
    de tragiek van de onmooglijke liefde.
    gek worden van verdriet.
    en als ’t dan toch moet,
    later maar.
    veel, veel later maar.

  3. laila zegt:

    @vuurvogel: Dat is zo, maar vooral ook in een streng christelike omgeveving waar het uiten van gevoelens niet gewoon is.
    @Zinnen: Op die leeftijd had ik het eerste grote liefdesverdriet al gehad en godsdienstwaan had al mijn interesse.

  4. alleen en 50 zegt:

    Herinner me die film en dat ik er ambivalent over was.Er zat trouwens veel zeventiger jaren muziek in als ik me goed herinner , dus misschien daardoor al saai en daarnaast lijkt haar onderwerping aan die verlamde man niet meer van deze tijd , dus dubbel saai.Geweldige film wel , toch , wat mij betreft.

  5. laila zegt:

    @alleen en 50:
    Huh; ja veel muziek ook en mij bevalt het dat ik even de gereformeerde waanzin heb kunnen belichten.

  6. rommert boonstra zegt:

    gereformeerde waanzin. een vreemde manier om het heelal bij elkaar te houden. zou het gereformeerdendom meer waanzin opleveren dan bijvoorbeeld het katholicisme?

  7. laila zegt:

    @Rommert: een goeie vraag, die je stelt.

  8. peter louter zegt:

    Naar godsdienst moet je kijken met Nietzsche op je schoot.
    Uiteindelijk kon ook hij er niet aan ontsnappen, maar hij wist waar het van kwam.
    Godsdienst ontdoet je je van je fundamenten en laat je achter in verwarring en schuldgevoel.

  9. laila zegt:

    @Peter; van de week was ik in een op gereformeerde leest geschoeid opvangcentrum op de Veluwe.
    Af en toe moet ik er even tegen aantrappen, tegen die "kleine lieden".Mien god.
    Aldus sprak Zarathoestra als troostboek. Yep:-)

  10. Wilma zegt:

    "Ik denk dat geestelijke gezondheid altijd in de context geplaatst moet worden van de omgeving, de samenleving."
    Volledig met je eens! Een holistische visie: het geheel is meer dan de som der delen. Maar laten we ons opsplitsen in delen dan gaan we geheid uit de bol!

  11. jeg synes zegt:

    Lars von Trier maakt moeilijk te begrijpen films voor de doorsnee filmkijkers..
    "Studenten hadden amper oog voor deze maatschappijkritische kijk en ik schrok daarvan."
    voor jonge studenten van 20+ of even zijn dit soort films inderdaad (zoals @zinnen ook al zegt)nauwelijks te begrijpen, omdat ze nog niet kunnen terugkijken in hun leven en de nodige mensenkennis en ervaring missen….om dan op zo’n leeftijd daar een serieus te nemen psycho-analyse over te maken lijkt me dan ook
    niet haalbaar..
    als experiment zou je ze ook eens naar von Triers film "Dancing in the Dark" kunnen laten kijken….misschien dat dat meer aanspreekt (Met Björk als Selma in de hoofdrol)
    Alle films uit de Dogma-periode van Lars von Trier zijn gebaseerd op zijn gemis aan liefde en als kind was von Trier onder de indruk van het feit dat alles was geoorloofd, behalve
    "gevoelens, religie en geneugten", de drie onderwerpen die hij in zijn films als uitgangspunten neemt.
    Dat deze studenten de film saai vinden zegt trouwens meer dan genoeg over hun eigen leven dan iets over de film.. :))
    jeggroet

  12. laila zegt:

    @Wilma: Wat bedoel je met die laatste zin?
    @Jeg: Studenten aan de SPH zijn geschoold in reflecteren op hun eigen leven, dus die vlieger gaat niet op.
    Wat me tegen valt is het gebrek aan maatschappijkritiek en dat zegt iets over hun psychiatriescholing, die ik tekort vind schieten.
    Wat een rol kan spelen is dat het merendeel christelijk kan zijn. Nolens en volens is mijn opleiding gefuseerd met deze christeijke Hogeschool.
    Kan het zijn dat christelijke jongeren anders zijn dan niet-christelijke, vraag ik me nu af.
    Of is deze hele generatie twintiges anders dan in "mijn tijd"?
    Zelf vind ik deze film wel toegankelijk maar een Van Trierkenner ben ik niet. Bedankt voor de toelichting.

  13. Luke zegt:

    Zelf verwacht ik van 4e jaars sph studenten iets meer dan ‘de fim is saai’, er gebeurt daar zoveel onderhuids dat ik vind dat zij dat hadden moeten zien, ze zaten niet thuis voor de buis.
    groet Luuk

  14. Linde zegt:

    Van 4e jaars studenten wordt wel verwacht dat zij in hun stagejaar psychiatrische begeleiden….
    Laat ze Brokeback Mountain ook maar eens lezen of de film zien. Ben benieuwd naar hun commentaar daarop ;-)) Niet saai!
    Ik heb het boekje van Aleid Schilder zelf, maar kan haar tv intervieuw van destijds ook nog goed herinneren.
    Groet Linde

  15. laila zegt:

    @Luuk: Wat vind jij van de film?

  16. staco zegt:

    Het wordt toch tijd dat we samen eens een film gaan zien ( mail me maar). Ik doe af en toe filmavonden met erna een nagesprek voor wie wil.
    Maar… je kan ook boeiend bloggen..

  17. laila zegt:

    @Linde; in deze groep zaten weinig mensen die psychiatrie als stage hadden; wel veel verstandelijk gehandicapten. Dat is een ander type is mijn ervaring.
    Het boek van Schilder heb ik ook en het interview heb ik ook gezien.Heel boeiend, vind ik.
    Brokeback Mountain is nog niet gedownload;-)
    @ Staco: Samen een film kijken? Hoezo?

  18. laila zegt:

    Uiteraard is dit proza ook te lezen als een tegenhanger van de anti-Moslim hetze!Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

