all inclusive

Binnenkort is het gedichtendag. Het thema is dit jaar de relatie tussen poezie en dingen.
De schoonheid van het alledaagse, zou je kunnen zeggen.
Maandag worden de drie beste gedichten de wereld ingestuurd. Gekozen zijn gedichten  van Rogi Wieg, Remco Campert en Anne Vegter.

Over de bundel Spamfighter van Anne Vegter zegt Hans Nauta in Trouw.

"Helemaal nieuw tegen de dingen aankijken en er woorden voor vinden. Dit leidt tot een clichévrije bundel. De gedichten in Spamfighter zijn gemonteerd en geconstrueerd, het taalgebruik is eigenzinnig. Sommigen zullen het cryptisch noemen, maar het is minder ontoegankelijk dan je denkt. Zie het als een ontdekkingsreis. Je gaat steeds meer mee in haar manier van kijken en formuleren. Langzaam geeft het zich prijs. Het is poezie die opmerkzaam maakt voor de eigenaardigheden die een dag zin geven, die verleidt
buitengewoon te kijken en te leven."

Een recensie naar mijn hart. Het gedicht ook.

All inclusive

Wat wil je geven? Of beter vragen wat het laatste is wat je onthield,
het kon wl eens de moeite waard zijn. Hecht je aan boodschappen?
Vandaag kocht ik doodgewone groene rjst. Ik trof een wethouder
in de supermarkt die tegen me zei: hoe snel het organisme zich herstelt!
Ook slechte mensen overleven gemakkelijk. Ons gesprek was van christelijke aard,
want overigens zijn we het oneens. Hij eet met kerst bij voorkeur in zijn hoekhuis.
Ik heb je liefde genoemd als woord en daad en jij valt van de trap en je hoofd knapt
en het geheugen stroomt uit je oren. Liefste, zwijgen verheft niet steeds.
We zullen middelen moeten vinden om onze eindigheid te vervullen.
Keer de attracties niet de rug toe. Botsen, zweven, duiken, rollen, hangen
en trilling lengt tijd.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op all inclusive

  1. Klaverblad zegt:

    Goed dat ik er weer attent op wordt gemaakt.

  2. Linde zegt:

    Ik vind het een gedicht om meerdere malen te lezen. Groet Linde

  3. Gala zegt:

    ‘we zullen middelen moeten vinden om onze eindigheid te vervullen’
    zo’n zin scheppen is fantastisch

  4. Laila zegt:

    @Klaver. Waarop?
    @Linde: yep.
    @Gala, ik vind het hele gedicht heerlijk.

  5. rommert boonstra zegt:

    stil voor je uit staren is ook wel een leuke attractie

  6. Coby zegt:

    Ik heb het gedicht nu al een aantal keren gelezen, en ga het steeds boeiender vinden. Elke zin krijgt een plek en meer en meer betekenis.
    Hartelijke groet,Coby

  7. Luke zegt:

    Alles bepaalt je leven, en rust niet. Mooi gedicht.
    groet Luuk

  8. kornelis zegt:

    hard en rafelig gedicht met veel dat je aan het denken zet; heerlijk om steeds weer te lezen en telkens iets nieuws te ontdekken.
    Dankjewel Laila.

  9. laila zegt:

    @Coby, Luuk e Krnelis.
    Bedankt voor jullie reacties.
    De gedichten van Campert en Wieg vind ik ook zeer de moeite waard, maar deze vind ik het meest sprankelen.

  10. klaas @ zegt:

    Anne Vegter is geboren in Delfzijl.
    Ze staat vandaag ook op mijn blog met een mooie illustratie.

  11. laila zegt:

    Ik heb het gezien Klaas.

Geef een reactie

