rode hoed/ 17 april 2016 vrouwen aan de top

naamloos rode hoed

 

Onlangs bestelde ik voor een workshop agogiek weer eens het boek Voor de verandering van Joep Brinkman een boek waar ik jaren geleden al met plezier lang les uitgegeven heb; dat nog steeds in herdruk is.Sindsdien krijg ik mails van Manager & Literatuur en nu ook en krantje.

Nu blijkt dat het krantje geheel gewijd is aan het 5e Managementboekengala dat plaats vindt in de Rode Hoed op 11 maart. Er is een longlist met 56 boeken en één zal de winnaar zijn. Met interesse, maar ook een zekere argwaan bekijk ik de uitgevers en de boeken.
Aan de buitenkant ziet het één er nog flitsender uit dan het andere. En dan de titels pakkender kan haast niet. “Kus de visie wakker.”

Niet één van de 56 boeken ken ik maar ik lees de aanbevelingen.
Twee zal ik er uithalen.
De zeven ondeugden van vrouwelijke managers: excelleren met vrouwelijkheid, van Ellen Soentken is er één van.
“Bent u een heks, een hoer of een kwezel?  Staat u als maagd koel en sereen boven alles?

Wie moeiteloos switcht van bemoederen naar verleiden, of van emotie manipuleren naar zingeven, heeft gegarandeerd een voorsprong in de hindernissenloop.”

Gatver denk ik en ik zie een verschrikkelijke onechte trut in beeld komen.  Een type dat ik al eens als interim heb gehad en waar het hele team tegen stijgerde. Dat is niks. Die hebben we dan ook goed van katoen gegeven.

Aandacht:bron van verbinding, van Marianne van Hoorn roept echter wel mijn interesse op.
“Aandacht is de rode raad in het boek en de auteur gebruikt het begrip als wegwijzer naar herkenbare maar vaak onderbelichte dimensies. Naast diepgande theoretische analyses biedt dit boek een schat aan verhalen van mensen die op toegankelijke wijze schetsen wat er voor hen toe doet in een organisatie.”

Deze maand vertrekt er weer eens een manager, die veelal aan de centen dacht, maar aandacht, ho maar. De hele afdeling is ondanks elan en enthousiasme twee jaar teruggeworpen.

Ik ben benieuwd welk boek wint in de Rode Hoed. En waarom.
Maar in de 5 koppige jury zitten alleen mannen. Tja.

afbeelding: Het meisje met de rode hoed, Vermeer.
nb: ik heb vaker columns geschreven over managers.

zie: www.managementboekengala.nl

——————————————————————————–

17-4-2016

debat in de Rode Hoed

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op rode hoed/ 17 april 2016 vrouwen aan de top

  1. rommert boonstra zegt:

    gelukkig hoef ik niets te managen. behalve de was. maar dat is tijdelijk, want straks komt het vrouwlijke jurt-lid terug.

  2. Coby zegt:

    Bestaat er een gen voor goed ma-na-gen….? Dat zou de titel van míjn boek kunnen zijn. Maar ja,ik mag niet meedoen….
    Hartelijke groet, Coby

  3. laila zegt:

    weinig inhoudelijk, deze reacties. Jammer.

  4. laila zegt:

    Het over me heen laten komen ligt niet in mijn aard Stripman. Ik ga met plezier in de clinch als ik dat nodig vind. Gelukkig heb ik al jaren een wat rationele/ tactische collega aan mijn zijde.
    In bovenstaande bijdrage gaat het om literatuur die richting bepalend is voor management. Belangrijk vind ik.
    Bedankt voor je reactie.

  5. de Stripman zegt:

    Oei, nu moet ik wel mijn best doen om een beetje inhoudelijk voor de dag te komen.
    Na jaren werken onder meestal vrouwelijke bazen kan ik verklaren dat die vaak sociaal gedrag beter aan leidinggeven weten te koppelen dan mannen. Maar helaas moet je in het bedrijfsleven vaak behoorlijk asociaal zijn om hogerop te komen. Mijn vrouwelijke bazen hadden daarom meestal mannen boven zich. Samen lieten we de ene na de andere managersgril over ons heen komen. Alles met de gedachte: Managers komen en gaan, maar de afdeling blijft toch wel bestaan…;o)

  6. de Stripman zegt:

    Boeken kunnen belangrijk zijn, maar bij mijn vroegere baas woei het management, na elk symposium of managementsboek, weer een andere richting uit. Dan neem je het na een aantal jaren allemaal niet zo serieus meer…;o)

  7. Coby zegt:

    Oke, misschien vind je het niet inhoudelijk genoeg, misschien heb ik het ook niet goed of duidelijk genoeg geschreven. Ik bedoelde het echter wel inhoudelijk. Ik bedoelde te zeggen met dat gen voor managen, dat manager zijn echt een vak is, waarvoor je in de wieg moet zijn gelegd. Ik ben die weinig tegen gekomen en ik ken er weinig. Ik denk dat geen enkel boek iemand die er niet voor in de wieg is gelegd dat managen echt kan leren. Voor iemand met talent daarvoor kan een boek wel een stukje toevoegen. Maar meestal hebben juist die dat dan nou weer niet nodig.
    Hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  8. Luke zegt:

    Het zal wel zo moeten, maar waarom moet er altijd gecatagoriseerd worden en dan ook nog met die rottige labels.
    groet Luuk

  9. laila zegt:

    @Stripman. Boeken worden de markt van het onderwijs opgeduwd en daar heb ik het over.Een goed opgeleid iemand laat zich niet door een symposiumpje in een andere richting sturen.
    Relativering is goed maar je kunt ook alles kapot relativeren.
    Vandaag in de kant: Jaap Donkers( hoogleraar sociologie) Schoolbestuurders en middenmanagers hebben het onderwijs om zeep geholpen.
    @Coby: zie hierboven. Ik heb veel managers gekend en verhalen uit de praktijk hoor ik dagelijks.
    @Luke: huh; wat is de relatie met dit onderwerp?

  10. Coby zegt:

    Oke, dan heb ik de strekking van je bijdrage inderdaad niet goed begrepen of er uit kunnen halen. En dus ook een niet passende reactie gegeven. Ik snap dat nu. Dank je en mijn excuses, ik snap ook dat je dat jammer vindt.
    Hartelijke groet,Coby

  11. Luke zegt:

    Laila als ik zoiets lees krijg ik kriebels: Bent u een heks, een hoer of een kwezel? Staat u als maagd koel en sereen boven alles?
    Daar slaat het op.

Geef een reactie

