anna bijnsprijs/ OPZIJprijs 2015 Nina Weijers

fotofoto“En toen ging ik dood”, is een zin die je in de literatuur niet zo gauw tegen zult komen. Wanda Reisel lapt deze regel echter  met verve aan haar laars. Haar boek Witte Liefde krijgt op 3 februari de Anna Bijnsprijs.

Op de fiets vanmorgen buitelden mijn gedachten alweer als pasgeboren lammetjes over elkaar heen, na het lezen van het bericht over die prijs in de VK vanmorgen.

Haar boek wordt geroemd om de helderheid en zintuiglijkheid; een prachtige combinatie en ze heeft haar speech voor 3 februari al gedrukt. Een saillant detail is nog dat er zeker mannen in de jury zitten, wat voor haar een belangrijk item is.

Wie was Anna Bijns ?
Anna Bijns was de dochter van een kleermaker die opgroeide in de Cleyne Wolvinne in Antwerpen, waar haar vader in rederijkerskringen verkeerde. Wellicht heeft hij haar interesse voor de woordkunst opgewekt.

In 1528 verscheen een opmerkelijke bundel refreinen getiteld:
“Dit is een schoon ende suverlick boecxken inhoudende veel scoone constige refreinen.
Anna Bijns is de eerste auteur in de Nederlandse literatuur die haar groot succes vooral dankte aan de drukpers. Haar talenten werden ten volle erkend, benut en vooral ook uitgebuit. Dat zij excelleerde in een literaire kunst die zij als vrouw officieel niet in het verenigingsverband van de rederijkerskamer kon beoefenen, maakt het des te pikanter dat zij ook naar de mening van tijdgenoten al haar mannelijke collega’s verre overtrof.

Waarom deze prijs?
In 1985 werd de prijs , die speciaal voor vrouwelijke auteurs is,  in het leven geroepen als tegenhanger van de PC Hooftprijs, die slechts éenmaal aan een vrouw werd uitgereikt.

Opmerkelijk is dat er nog steeds weinig waardering is voor vrouwelijke auteurs. De Librisprijs werd voor het laatst aan  een een vrouw uitgereikt in 94 en de AKO-prijs in 95.

Te gek voor woorden, zou je kunnen zeggen. Is het dan zo moeilijk om oog te hebben voor goede vrouwelijke auteurs? Cox Habbema liet zich eens provocerend uit over het hoge meisjesgehalte van vrouwenboeken. Ha.

Nelleke Noordervliet heeft in haar essaybundel Geestkracht al eens aangetoond dat Knuvelder’s literatuurgeschiedenis amper aandacht heeft voor vrouwen.

Krankzinnig dat in deze tijden nog een aparte literatuurprijs voor vrouwen nodig is.

Wat vind de lezer hiervan?

———————————————————————————–

28-8-2015

Met haar roman De Consequenties heeft Nina Weijers ( 1987) de OPZIJ-prijs gewonnen.

Het interview in de NRC heeft me nieuwsgierig gemaakt.

n_2

Ik ga het meteen bij de bibliotheek reserveren. Dat kan tegenwoordig digitaal.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op anna bijnsprijs/ OPZIJprijs 2015 Nina Weijers

  1. Solvejg zegt:

    Wat goed dat je dit onder de aandacht brengt. Op zich vind ik het wel een goed idee om aparte mannen- en vrouwenprijzen te hebben. Net zolang tot het niet meer uitmaakt of je man of vrouw bent…..
    (je hebt in theater- en filmwereld natuurlijk ook prijzen voor mannelijke en vrouwelijke hoofrol en zo, dus op zich maak je dan altijd wel kans op een prijs als je daar tenminste naar streeft)…

  2. maria zegt:

    Nooit van die prijs gehoord, en ook vanochtend in de Vk gemist.
    Goed dat jij het allemaal onder de aandacht brengt…en ik zal het boek bestellen/lezen.

  3. laila zegt:

    @Net zo lang tot het niet meer uitmaakt…, daar zit wat in.
    @Maria: Je kunt niet alles lezen, al heb ik begrip voor jouw leeshonger:-)
    Ik ben benieuwd naar de speech van Wanda Reisel op 3-2.Het onderwerp interesseert me al langer.

  4. Aad zegt:

    Nederland staat bol van de prijzen en uitverkiezingen. Daar kan deze nog wel bij..

  5. laila zegt:

    @Aad. Een beetje een slappe reactie Aad. Hierboven staat duidelijk war de reden is van deze prijs; als tegenwicht van de PC Hooftprijs, die slechts eenmaal aan een vrouw is uitgereikt.
    Ik heb net het juryrapport uitgeprint en het boek "trekt". Ik heb nog een boekenbon;-)
    Overigens. Hierbij een aantal namen van vorige winnaars. Ik ben benieuwd of jij die vrouwelijke schrijvers kent.
    Helene Nolthesius, Aya Zikken, Hannie Michaelis, Inez van Dullemen, Josepha Mendels.
    En?

  6. rommert boonstra zegt:

    hoe meer prijzen hoe beter. en hoe meer gedoe over die prijzen hoe beter.

  7. laila zegt:

    Wederom geen inhoudelijke reactie. Grrrrrrr.

  8. Anna zegt:

    Inez van Dullemen en Wanda Reissel ken ik. Beide vanwege hun link naar het theater denk ik…
    Een aparte vrouwenprijs…tja het zou niet hoeven maar kennelijk wel.

  9. petrus zegt:

    Beste laila,
    Is er weinig waardering voor schrijfsters door juryleden of lezers?
    Ik vind Renate Rubinstein nog steeds een van de beste columnisten die Nl. ooit heeft gehad.
    Dinsdagnacht groet

  10. laila zegt:

    @Anna: Bovenstaande namen ken ik amper. Vanmorgen dacht ik er over na of mevr. Clinton mij boeit. Ik geloof van niet.
    @Petrus: Scherpzinnig, dat was ze. Volg je nieuwe talenten ook?

  11. rommert boonstra zegt:

    inhoudelijke reactie? dan zou ik eerst meer overzicht moeten hebben. persoonlijk vind ik het woud der verwachtingen van hella haasse één van de mooiste boeken die ik ken.

  12. laila zegt:

    @Rommert. Alvorens ik toetsen ga nakijken, zucht, wil ik nog even reageren.
    Of ik dat gelezen heb weet ik niet; eigenlijk onthoud ik niet zoveel van boeken. Stom .
    Van Haasse heb ik wel Zwanen Schieten tweemaal gelezen en als het hier voor me lag zou ik er weer in beginnen. Pure magie.
    Waar het omgaat is of jury’s wel aandacht hebben voor literatuur van vrouwen of heeft Cox Habbema gelijk?

  13. kornelis zegt:

    ‘it’s a man’s man’s world’ kreette James Brown al
    en gelijk heeft ‘ie (kennelijk) nog steeds;
    ook in de literatuur!
    Een oude, verlepte schrijver die zich almaar herhaalt blijft het maar winnen van het vrouwelijk schrijversgilde of ze moet wel erg mooi zijn en over sex schrijven…
    Is het dat misschien?

  14. laila zegt:

    @kornelis. "but it means nothing without a woman’s hand":-)

  15. kornelis zegt:

    liet ik wijselijk maar even weg………..

  16. Linde zegt:

    Ik herinner me nog goed dat Josepha Mendels hem kreeg.
    Een klein uit nederland afkomstig vrouwtje in Parijs. Daarna veel van haar gelezen.

  17. laila zegt:

    @Linde. Toevallig zie ik je reactie.
    Ik ben een aantal prijswinnaars vergeten. Helga Ruebsamen bijvoorbeeld, dat prachtige, onconventionele mens uit Scheveningen en Anneke Brassinga, Eva Gerlach. Bijzondere dichtes.
    Inez van Dullemen ken ik ook en Michaelis natuurlijk.
    Josepha Mendels ken ik niet, maar als jij haar veel gelezen hebt zal ik er eens naar uitzien.
    Bedankt.

Geef een reactie

