mens , raaf en kerk

in03_zutphen_b12

Gisteren was ik in Zutphen met een schrijfvriendin en het bezoeken van een kerk behoorde tot de wensen. Maar het was koud en kerken zijn dicht, behalve…
We liepen door oude straatjes en zagen licht branden door de hoge ramen.
De Waalse kerk bleek het en toen we naar binnenliepen was het heerlijk warm. Al snel kregen we in de gaten dat het een   bibliotheek was. Wow; wat een bestemming. Levendig, stellages naar boven met rijen boeken.

Op een witte muur stond de eerst geschreven tekst:
Hebban olla uogala nestas bagunnen.
Hinase hic enda thu uuat unbiadan uue nu.
Alle vogels zijn met nesten begonnen, behalve ik en jij; waar wachten we op?

En midden in de kerk hing een kunstwerk, later bleek dat het erbij hoorde.
Een menselijke figuur hangt in de ruimte. Het lichaam is bedekt onder een kleurige laag veren. Het gezicht kijkt omhoog naar een levensgrote vogel die op zijn middenrif zit. In de ruimte tussen man en plafond zijn nog 7 zwarte raven te zien.

Raven. Waar associeer ik dat mee? Een mythische vogel. Dood, aaseter, maar er is meer.
Het is de grootste zangvogel en hij is meester in het nabootsen van diergeluiden en mensenwoorden.

Hij wordt gezien als de boodschapper tussen de wereld en de onderwereld, of het onderbewuste en geeft je moed en kracht om je eigen duisternis binnen te gaan.

Zelf zegt Lydia Schouten, de maakster dat je de installatie kunt opvatten als een collage van scenes, die je in je hoofd aaneen kunt rijgen.

Ze staan voor de fragmentarische manier waarop we onze omgeving ervaren. Voor een wereld die zich te pas en te onpas aan ons opdringt, een wereld die ons fascineert, maar die ook verwart en tot wanhoop brengt, waar je net zo vaak bij wilt horen als dat je er afstand van wilt nemen. Die emotie roept haar werk op en dat maakt dat de lach op de lippen sterft en plaats maakt voor een rilling die over de rug loopt.

Het was warm in de kerk en later ook in het Volkshuis in het hart van de stad, waar het eten goed is.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 reacties op mens , raaf en kerk

  1. Zilvertje zegt:

    Wat een bijzonder uitstapje, zitten die vogels op het glas in lood geplakt?

  2. Klaverblad zegt:

    Dat ik nog nooit in Zutphen ben geweest, is inmiddels een cultureel gebrek te noemen.

  3. kornelis zegt:

    of de raaf, als in het sprookje van Jean de la Fontaine; door ijdelheid verloor de raaf zijn brokje kaas aan de slimme vos….
    By the way: mooi he die vroegste tekst van onze taal!

  4. laila zegt:

    @Ha die Zilver: wel 25 blogs kan ik vullen met een paar uurtjes Zutphen. Ik was ook nog naar Louche Bert. Ze hangen midden in de kerk!:-)
    @Klaverblad: een stad met magie ( en historie) , als je er oog voor hebt:-)

  5. cor zegt:

    Zutphen is een mooi stadje; ben er wel een paar keer geweest. het vogelzinnetje op geschreven als penneprobeersel door een verliefde monnik(!) is mij zeer bekend

  6. laila zegt:

    @ Kornelis: Een slimmer vos als een wolf bestaat niet, maar mooi he: die tekst:-)
    @Cor: Echt een reactie van jou; alsof je zelf nog in de 12e eeuw leeft; reincarnatie van die monnik?:-)

  7. maria zegt:

    Edgar Allan Poe, ‘The Raven’:
    “`Prophet!’ said I, `thing of evil! – prophet still, if bird or devil! –“

  8. Ina Dijstelberge zegt:

    Prachtig uitstapje, raven ze zijn zo zeldzaam aan het worden.

  9. Dianne zegt:

    Mooi geschreven. Krijg zin om het te gaan zien. Ik wilde er naar goochelen en ik kreeg jouw bijdrage )

  10. laila zegt:

    @Maria: Je kunt veel bedenken bij raven De vogel intrigeert.
    @Ina: Is dat zo?
    @Dianne: 🙂

  11. rommert boonstra zegt:

    Prachtig- Lydia Schouten. Ik heb een paar keer met haar geëxposeerd. Over de magie van de wereld. Eigenlijk het enige zinnige onderwerp.

  12. Hans zegt:

    De toekomst van de raaf ziet er wat beter uit nu natuurorganisaties eindelijk hebben besloten kadavers in de natuur te laten liggen.
    Er valt weer iets te eten !

  13. alleen en 50 zegt:

    Mooi is ook het gedicht ‘The Raven’van Edgar Allen Poe. Moeilijk Engels , maar ook vertaald, beide te vinden op internet.

  14. laila zegt:

    @Rommert .Ik kende haar niet , heb me een beetje in haar vediept. Ze opereert internationaal, met een groep.Heel boeiend Heb jij echt met haar geexposeerd?
    @Hans. Dat is zo.
    @alleen en 50. Ik zal eens kijken, maar ben eigenlijk weer met iets anders bezig.
    Bedankt voor de reacties.Ik probeer , voor zover mogelijk , mijn eigen koers te varen.

  15. A C T U A L I T Y - D I S C U T A N T E S zegt:

    Zutphen — ‘Stúk -je van mijn Jeugd’…
    Niet zo leuk.., maar ik ken Zutphen
    nog steeds goed in mijn herinnering…
    En kom ieder jaar, daar in de buurt
    aan De Ijssel………Zutphen Hans Stad..
    Net Zoals Uw Stad…..Zutphen is een vrij
    belangrijke Stad geweest.. maar dat weet U
    wel…
    Groet van Joshua met nog alle Goede Wensen
    op deze Drie Koningen-dàggggggggggg…….

  16. laila zegt:

    Vrije Geluiden Joshua; daar luisterde ik naar, een pianiste.
    Het belang van Zutphen ken ik.
    Groet terug:-)

  17. Luke zegt:

    Kom vaak in Zutphen, bibliotheek is prachtig.
    Mooie stad om eens door te wandelen.
    groet Luuk

  18. vuurjuffer zegt:

    mooie bijdrage met fijne reacties
    groet je

  19. laila zegt:

    @Luuk: Een mooie stad; ja.
    @vuurjuffer: Groet terug.

  20. Geroma zegt:

    Laila, wat een boeiend Blog.
    Ik ken die bibliotheek in Zutphen.Prachtig!!
    (mijn vriend woont er)
    Zutphen is zowieso een heerlijk, prachtig stadje en de moeite van een bezoek waard.
    Een van mijn laatste blogs, Wonderfull World,
    is gemaakt in Zutphen, de Ijssel stroomt erdoor, zoals je weet….Zo ook in Zwolle!
    Heb je de Walburgiskerk er nog kunnen bezoeken, of was die ook dicht?
    Lieve groetjesReactie is geredigeerd

  21. laila zegt:

    @Geroma. De Walburgiskerk was dicht maar ik was er al eens. Ook verwerkte ik die kerk in een verhaal. Beide Hanzesteden, verbonden door de Isala:-)
    Bedankt voor je reactie. Het oosten is MOOI.

  22. maria zegt:

    Zoals op mijn blog te lezen ben ik bezig met Meret Oppenheim.
    Hier een http://www.passagenproject.com/oppenheimrabe.jpg van haar, collage met een boomzwam…

Geef een reactie

