natuurijs/ 19-10-2017 10e sterfjaar Wolkers-biografie

foto
Het is weer zover melden de kranten. Vandaag kan er weer op natuurijs geschaatst worden en het Friese Nijelamer heeft de primeur vanmiddag en in Haaksbergen heeft Overijssel vanavond de primeur.

Zelf ben ik niet zo’n schaatser, maar het schaatsen op natuurijs spreekt erg tot mijn verbeelding. In gedachten ben ik even weer bij de laatste Elfstedentocht die we met z’n allen gezien hebben. Pontificaal voor de tv; s’morgens heel erg vroeg. Het zal die van ’97 geweest zijn, want die was op een zaterdag. Prachtige beelden zijn  dan te zien van het Hollandse wijdse landschap en de stadjes en dorpen  Legendarisch was de toch met Reinier Paping; als ik daar aan denk lopen de koude rillingen over mijn rug. Volgens mij kwam hij meer dood dan levend over de eindstreep.

Speciaal voor al die sportievelingen op het natuurijs, nog even dit prachtige gedicht van Jan Wolkers, aan wie het jaar 2007 onverbrekelijk verbonden is.Opgedragen aan Gerard van de Velde.

Wintervlucht

ik zweef op kou

en sla de kille lucht

als geesten van mij af

de bochten die ik neem

verbrijzelen de tijd

en geven vleugels waar

geen engel van durft te dromen

de eindstreep krimpt van ongeloof

een schaduw, niet te evenaren

dan sta ik half ontkleed

en zie de snelheid van mijn vlucht.

schilderij: Hendrik Avercamp
* vanavond Wolkers laatste werk: Het Groot Nationaal Dictee.


17-1-2017

Volgens het Dagblad van het Noorden wordt op 18-1-2017 De Schaatsmarathon gereden in Noordlaren. YES.Ook een prachtig fietsgebied;-)

nb De column vandaag van de biograaf van Jan Wolkers in de VK over Lientje is weer “uit de kunst”.


19-10-2017

Ik heb hem.

Afbeeldingsresultaat voor litteken van de dood

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op natuurijs/ 19-10-2017 10e sterfjaar Wolkers-biografie

  1. laila zegt:

    De functie bewerk dit bericht doet het even niet, maar de primeur is in het Friese Nijelamer ( ipv Griese Nijelaen)

  2. Bart zegt:

    mooie herinneringen
    en mooi gedicht van Jan Wolkers
    natuurlijk 🙂

  3. rommert boonstra zegt:

    avercamp en wolkers. allebei op een andere manier zeer hollands

  4. laila zegt:

    @Bart: zeker natuurlijk:-)
    @Rommert: Echt Hollands beide,evenals het schaatsen.
    Thea Beckman schreef: De stomme van Kampen over Avercamp, die doofstom was.Een aardig boek.

  5. tempelman zegt:

    Paping oefende destijds op zwemvliezen (echt waar!) in de bossen bij Dalfsen. Vond ik heel apart.
    Het (mooie) schilderij van Hendrik Avercamp ken ik. Ik weet het niet zeker, maar is de plek niet bij Kampen (?).

  6. laila zegt:

    @Martien: Kampen ja.

  7. Joop zegt:

    Bedankt Leila, mijn nieuwe loopschoenen staan al gereed voor 2008, maar hoop ook nog op natuurijs te staan groetjes.

  8. Joop zegt:

    Sorry voor je naam moet zijn Laila

  9. laila zegt:

    Ik heet Anna ( Anneke) Joop:-)
    maar ja: iemand claimde de naam Anna en is er nooit meer; shit.

  10. Luke zegt:

    Laila of Anna, ik kan niet wachten om te gaan schaatsen, op natuurijs dan.
    Mooi gedicht van onze an.
    groet Luuk

  11. Joop zegt:

    Heerlijk uitwaaien aan de Zeeuwse kust en dan een dagje Midelburg meenemen, groetjes

  12. laila zegt:

    @Draver,
    daar ben je alweer. Nu moet het niet gekker worden:-)
    Vakanties zitten er voor "moeders" niet in voorlopig. Ik ben de koning te rijk als ik één dag weg kan.

  13. staco zegt:

    Ben jij een moeder die moet moederen?
    Hoeveel scoorde je met het dictee van Wolkers?
    Pracht vers trouwens

  14. Zilvertje zegt:

    Die toch vergeet ik nooit, Emilio zat nog net in mijn buik, dus ik was niet naar het werk, heb de hele dag voor de tv gezeten, met warme melk en een wolk van een baby in mijn buik, die zo Spaans was, dat hij twee weken te laat kwam, hij heeft gewacht tot de kou over was.
    Mooi schiderij he, is echt een plaatje om uren naar te turen. Gedicht is prachtig, kende het nog niet.

  15. laila zegt:

    Onvergetelijke momenten zijn dat; met een baby in de buik.
    Lief ;je reactie.

  16. koen-drijfveren zegt:

    mooie herrinering, mooi gedicht!
    goed 2008 gewenst voor jou!
    gr,koen

  17. laila zegt:

    @Koen.
    Bedankt en hetzelfde.

Geef een reactie

