Dominicanenkerk ;Met het oog op de ramen/ 2016 -800 jaar Dominicanen/ programma 2017

fotoVanmiddag wil ik even naar binnen in de Dominicanenkerk.

Gisteren las ik over hem: de oude pater. Kees Brakkee van  80, die de afgelopen tien jaar onderzoek deed naar de ramen van de kerk.

Fotograaf Joop van Putten fotografeerde drie dagen lang alle ramen en details; stond ervoor op een steiger.

De ramen vertellen de verhalen uit de bijbel en vanuit de geschiedenis van de kerk en de orde van de Dominicanen. Maar ook die van de makers Friedrich Stumel ( 1850-1919) en pater Raymundus van Bergen ( 1883-1978)

Eerstgenoemde was vooral kunstschilder en hij schilderde dan ook op glas, een techniek die vanaf de 16e eeuw bestaat. Pater van Bergen wilde terugkeren naar de aloude techniek van het glas-in-lood. Beide technieken zijn in de Domincanenkerk te bewonderen.( nb Ik ben niet christelijk)

Een imposante kerk, die Dominicanenkerk, waar ik jaren vlakbij gewerkt heb. Als het ware in de schaduw van de kerk.

Een aantal malen heb ik er een concert bezocht en het orgel met de betoverende klanken heeft een onuitwisbare indruk achter gelaten.

Met het oog op de ramen”, heet het boekje dat ik vanmiddag ga ophalen.

Met zorg uitgegeven door Waanders.

bron: Stentor

———————————————————————————————————

24-1-2016

De laatste zes jaar hebben we ( SOSA) in deze sfeervolle omgeving diploma’s uitgereikt.

Voor mijn neus hangt een foto van de laatste groep, gemaakt in de binnentuin.

In de Fundatie lag een programmaboekje ivm 800 jaar Dominicanen met een zeer gevarieerd programma; filosofie, yoga,film en afgestofte kunstwerken zijn van zolder gehaald en 10 kunstenaars laten zich door die werken inspireren. Er is aandacht voor Meister Eckhart enz.

http://www.kloosterzwolle.nl

foldervj16

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

19 reacties op Dominicanenkerk ;Met het oog op de ramen/ 2016 -800 jaar Dominicanen/ programma 2017

  1. maria zegt:

    Om verschillende redenen ben ik zeer geïnteresseerd geraakt in de dominicanen.
    1. Al lang is de dominicaan Giordano Bruno mijn lievelingsfilosoof.
    2. In verband met mijn Leidse gedichten en fotografieën ben ik erop gestoten dat het Academiegebouw vroeger een dominicanenklooster was “Maria Magdalena”. Verder onderzoek heeft mij geleerd dat de dominicanen juist aan Maria Magdalena zeer geïnteresseerd waren, omdat zij prostituees wilden bekeren, en MM daar het juiste voorbeeld voor was.
    3. Recentelijk heb ik Manuela Kalsky horen spreken, directeur van het Dominicaans studiecentrum. Zjj is, net als ik, Duitse en Lutheraan. Ik was verbluft.
    Een aardige, tolerante vrouw.

  2. laila zegt:

    Het zijn werkers Maria, daar houd ik wel van.
    Er word veel georganiseerd.Je maakt me nieuwsgierig naar die filosoof Bruno en ook de anderen.
    Bedankt voor je reactie.

  3. lidy zegt:

    Dat boekje ga ik ook bij Waanders halen. Lijkt me zeer interessant 🙂

  4. Luke zegt:

    Van buiten is die neogotiek lelijk vind ik, maar de ramen zijn van, binnen uit, heel mooi.
    Zwolle toch?
    groet Luuk

  5. vuurjuffer zegt:

    en binnenkort weer de kerstnachtdienst

  6. k. van vulpen zegt:

    tja, dat schilderen op glas…
    en dan nu dat gevoel, dat je op glas
    loopt. ik zou er niet in durven
    zingen; je weet maar nooit…

  7. laila zegt:

    @Lidy; de diplomauitreiking juli 2008, ga ik er ook regelen. Een heel fraaie plek ervoor, we deden het eerder.
    En een wijntje in de tuin erachter, na afloop smaakt extra lekker:-)
    @Luuk; yep Zwolle.
    @vuurjuffer: ben ik nooit geweest, jij wel?
    Wel op de voordrachtsavond van Zwolse schrijvers.
    @vulpen: een beetje Lef Vulpen!Reactie is geredigeerd

  8. vuurjuffer zegt:

    ja, ik denk dat God het wel goed vindt dat ik maar eens per jaar de kerk bezoek,
    de gelovigen willen daar nog wel eens anders over denken,
    hoewel: eens per jaar, tig keren toch wel, maar dan zonder mis of dienst

  9. peter louter zegt:

    Je hebt oude herinneringen wakker gemaakt. Uit mijn Zwolse tijd (eind zestiger jaren) bewaar ik de beste herinneringen aan de Dominicanen en hun klooster. Zij waren bijvoorbeeld de enigen die een project voor homofielen steunden, terwijl de rest van de zwartrokken tegen was omdat het ‘besmettelijk’ was.
    Was Joop van Putten daar geen Dominicaner broeder?Reactie is geredigeerd

  10. laila zegt:

    Dag Peter,
    Het boekje heb ik net opgehaald; het ziet er prachtig uit. Met allerlei kleurenfoto’s van de ramen.Het zijn vooruitstrevende mensen. Ik heb een folder van het Thomashuis "dominicaans centrum voor levensbeschouwelijke verkenningen", waar allerlei cursussen worden gegeven: poezie, Zen, Verhalen vertellen, enzovoort.
    Heb jij in Zwolle gewoond? Vertel.

  11. peter louter zegt:

    Laila, drie jaar (1966-1969). Voor iemand die toen uit het westen des lands kwam, was het een vreselijk bekrompen en ouderwetse stad, waar de dominicanen een eiland van Verlichting vormden.
    Ik heb bij hen nog een tijdje in de parochieraad gezeten, uitsluitend vanwege het feit dat ik (toen) een randkerkelijke was en zij dat geluid in hun parochieraad wilden hebben. Mooi detail: bij zijn feestmis vanwege zijn 25-jarig jubileum liet de prior mij de preek doen. In die tijd was dat vloeken in de kerk 🙂 Die preek heb ik voorbereid in hun geweldige bibliotheek. In een van die boeken vond ik de logistieke gegevens van een of ander concilie en daarin het aantal hoeren dat was aangevoerd. Ik heb het in die preek vermeld. Uiteraard moest ik de tekst vooraf aan de onderprior voorleggen. Hij keek sip, maar heeft geen woord veranderd. Die lui hadden klasse!
    "s avond na vergaderingen gingen we nog wel eens met een groepje naar het orgel om dat in alle pracht te laten denderenReactie is geredigeerd

  12. laila zegt:

    Dat klinkt stoer Peter,
    Toe maar het orgel laten denderen:-)
    Sinds we ruim 10 jaar geleden met schrijven begonnen en allerlei groepen oprichtten ( in clusief wokshops) is Zwolle een bruisende stad.
    De man die Zen geeft is trouwens een ex-collega arts/kunstenaar; ik heb een aantal werken van hem.
    Maar wat deed je verder in Suolle, behalve gluren naar teksten over hoeren?Reactie is geredigeerd

  13. Geroma zegt:

    Wat een leuk, interessant Blog, Laila!
    Ik heb iets met kerken en mag ze graag op de foto zetten.
    Bedankt voor de tip van het boekje!

  14. laila zegt:

    Dag Geroma,
    Het boek is voorlopig alleen bij de kerk te krijgen; voor E 7.50, zwaar gesubsidieerd want er staan veel kleurenfoto’s in.

  15. Joop van Putten zegt:

    Leuk, zoveel reacties op het artikel over de ramen van de Dominicanerkerk.
    Ik ben de fotograaf en behoorlijk trots op het resultaat. Nee, ik ben geen Dominicaner broeder (geweest). Ik ben oorspronkelijk van zeer protestante huize, maar dat heeft niets met deze prachtige ramen te maken en ook niet met mijn hobby (fotografie).Reactie is geredigeerd

  16. laila zegt:

    Dag Joop,
    Je hebt een prachtige website waar ik al op gekeken heb.
    Gisteren was ik weer in de kerk om nog twee exemplaren te kopen als kadootje:-)
    De mensen die ik het fraaie boek laat zien willen het allemaal hebben.
    Heel leuk jouw reactie!Reactie is geredigeerd

  17. Geroma zegt:

    De site zal ik gaan bekijken…
    De kerk is een bezoekje meer dan waard, denk ik…!!
    En het boekje is denk ik ook prachtig!
    Dus, toch een keer naar de kerk…..:)

  18. laila zegt:

    Toevallig kijk ik hier Geroma, want de mail gaat naar mijn werk en ik kijk daar in mijn vrije tijd niet op, maar inderdaad: het is een sprankelende kerk, vol schoonheden. Een bezoek zeker waard. En je woont toch in de buurt?

Geef een reactie

