Ilynea Mironoff

fotoIs de dochter van een Russische aristocraat die taxichauffeur werd in Essex.

Ze werd steractrice van de Royal Shakespeare Company, maar trok ook met Peter Brook langs woestijnnederzettingen. “Klassiek toneel of alternatieve films en televisiedrama’s, waarin ze ook vlak of banaal uitgewerkte personages de meerwaarde gaf van intelligentie, zelfspot en onnadrukkelijke erotiek, aldus VN.

Ik heb het natuurlijk over Helen Mirren, die afgelopen zaterdag de prijs kreeg van de Beste Europese actrice. Ze had al een Oscar voor Queen en nu ook de Europese variant .

Een moordwijf vind ik het, vooral ook in Prime Suspect, waarin ze zich als personage- rechercheur ferm  staande weet te houden in de slangenkuil van de politiecultuur.
“Het stoort me dat ik zelden films zie waarin vrouwen de motor van de handeling zijn”, zegt ze en “Ik zou me niet naar Holywood kunnen voegen. Ik weiger mezelf te zien als een marketing product.”
Een geslaagde tweede generatie allochtoon, die Helen , 62 inmiddels en still going strong:-)

http://www.helenmirren.com

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op Ilynea Mironoff

  1. rommert boonstra zegt:

    goed dat het blog er is. anders zou ik elk contact met de aarde verliezen.
    toch maar weer eens televisie kijken?

  2. Geroma zegt:

    Laila, ik vond de Queen ook een prachtige film, mede dankzij de voortreffelijke acteerprestatie van Helen!!

  3. Luke zegt:

    Vond haar in de Queen goed, maar in prime suspect nog beter.
    groet Luuk

  4. laila zegt:

    @rommert: beide benen op de grond houden; tuurlijk.
    @Geroma: Zij maakt de film.
    @Luke: Het personage van p s trekt mij ook meer.
    Allen bedankt.

  5. kornelis zegt:

    wat haar (acteer)prestatie in PS zo uniek maakt is dat ze echt kwetsbaar durft te zijn…
    Mis de serie!

  6. laila zegt:

    @kornelis: ’t is een goeie actrice en dat is ze.

  7. Joop zegt:

    Bedankt voor je bezoek aan mijn Blog, het Fries is wel moeilijk te verstaan voor een Zeeuw, groet

  8. laila zegt:

    Dag Draver,
    Ik heb nog gezocht naar dat wonderschone lied dat ze op de tv zong, in het fries, maar ik heb het nog niet gevonden.
    Wat vind jij van Ilynia Mironoff?:-)Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

