rita reys life./IM 28 juli 2013/ / september 2015 “Chopin meets the blues”

fotofotoEigenlijk ga ik weinig naar concerten want ik kan er niet tegen om stil in een stoel te blijven zitten bij muziek. Zo ook gisteren: voor de pauze het Piet Noordijk  Kwintet en na de pauze Rita Reys. Continu heb ik met mijn voet zitten tikken, mijn hoofd bewogen en zachtjes meegezongen of geneuried. Deze muziek leent zich toch het best voor een rokerige zaal met drank.

Zo’n jazzkenner ben ik niet echt, maar Piet Noordijk imponeerde. Wat een vitaliteit liet hij als 75-jarige zien. Maar het meest was ik onder de indruk van de pianist die later ook Rita begeleidde. Peter Beets ( foto) , wat een supertalent. Het spelplezier en gemak druipte er van af. Inmiddels heb ik gelezen dat hij uit een zeer muzikale familie komt; ook zijn broer Marius was erbij , en internationaal als een grootheid wordt gezien. Hij is 37 dus van hem  kunnen we,  misschien, nog lang genieten. Grappig dat hij van opzij ook een beetje leek op de jonge Pim Jacobs.

Na de pauze Rita.
Zo lang ik haar stem ken word ik er opgewonden van, vooral bij lifemuziek en dat gebeurde gisteren ook. Ook zij kwam vrij snel op dreef in de Bonbonniere, zoals Odeon wordt genoemd.
“Ik voel me zelf net een bonbonnetje”, zei ze koket met haar rode pumps, rode zijden rok. Ze zag er prima uit en dat ze 82 is zou je niet echt denken Ze genoot zichtbaar;  sprong als een jonge godin over het podium.
Wat een volume heeft ze nog . Nooit had ik haar zien optreden;  ze bleek  lekker gek. Er werd veel gelachen en de zaal was enthousiast.  Af en toe onderhandelde ze even met Peter Beets, ze spelen natuurlijk niet elke avond hetzelfde. Ingetogen en zeer uitbundig vond ik haar en je hoort dat ze inmiddels een heel leven achter de rug heeft.
Zwager Ruud Jacobs, met zijn prachtige lange witte manen speelde bas en ook hij genoot zichtbaar van het optreden .

Ontroerend was het moment dat ze tegen de vleugel ging staan, haar handen bij haar oren in opperste concentratie en
My funny Valentine zong.

Ze kregen een staande ovatie.

—————————————————————————————-

IM 28 juli (foto: VK)

300x300

no.70

———————————————————————————————-

16-9-2015

Peter Beets  in DWDD

http://www.peterbeets.com/nl/

Knipsel-300x127 peter beets

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op rita reys life./IM 28 juli 2013/ / september 2015 “Chopin meets the blues”

  1. waterjuffer zegt:

    ja, het was gewoon fijn om erbij te zijn
    don’t change your hair for me
    groet je

  2. laila zegt:

    @waterjuffer; zeker.
    Een fijne verjaardag vandaag:-)

  3. waterjuffer zegt:

    kadootjes krijgen is leuk
    sommige kadootjes zijn leuker 🙂

  4. kornelis zegt:

    was er niet, maar door je recentie beetje van de sfeer meegekregen; dankjewel!

  5. laila zegt:

    Toch nog een reactie.
    Ik stop een tijdje met bloggen, als ik het volhou; 70, ongeveer 2 per week vanaf Valentijnsdag en dat was genoeg.
    Technisch ben ik teveel een nitwit, aders had ik een live-opname van My funny Valentine toegevoegd van Rita Reys.
    Het bloggen vind ik op dit moment te vluchtig, maar ik geniet van de fraaie bijdrages die er zeker zijn

  6. erpee jazz zegt:

    Niet stoppen Laila, je verslag is beregoed en mooi!

  7. laila zegt:

    @erpee jazz: Bedankt voor je aardige woorden. Soms heb je een beetje bemoediging nodig.
    Er is wat mij betreft veel om over te schrijven,ik voel me vaak als een glas water waar een bruistablet ingevallen is, maar een kleine pauze is ook goed.

  8. Solvejg zegt:

    Wat een mooi stukje! En Marius Beets had ik net nog op mijn mp3-tje, van toen hij nog bij de Houdini’s speelde. Dat je als 82-jarige nog kan stralen als een godin, dat is mooi he? En ik sluit me aan bij erpee jazz: niet stoppen nu hoor!

  9. tempelman zegt:

    Mooi. Jazz. Ik ben gek op piano in de jazz. Niet zo op zang. M’n laatste aanschaf op dat gebied? Michel Petrucciani, My Blue Note Years.

  10. Geroma zegt:

    Dag Laila, wat een mooie recensie heb je geschreven!
    Complimenten….we hebben er een beetje van meegenoten op deze manier!
    Heerlijk he…muziek?

  11. laila zegt:

    @Solveg: Stralen als een godin op je 82 ste . Lijkt me wel wat.Ik sprak gisteren een collega die de Beets-familie uit Groenlo kent. Daar komt veel goeds vandaan.
    Stoppen? Ik had even een blogdip, geen schrijfdip.Dat heeft iedereen wel eens, toch? Maar nu bruist het weer; die creativiteit wil ik niet graag missen.
    @ Tempelman: Vanavond zal ik eens zoeken naar muziek van Petrucciano.
    @Geroma: Bedankt voor je compliment en muziek: tja, het zout in de pap:-)
    Bedankt voor de reacties; dat doet me goed.

  12. laila zegt:

    Technisch een nitwit of niet, een live-opname van My funny Valentine had ik nooit toe kunnen voegen,want die is er niet:-)
    Gisteren zocht ik. Chet Baker is mooi in zijn vertolking; zang notabene. ( in Tokio)

  13. Geroma zegt:

    ‘k zag dat ik de aanbevelingen was vergeten mee te geven…Bij deze alsnog!

Geef een reactie

