op de sterren wil ik wonen

fotoopdracht: maak een sonnet van het vrije vers Sterrennacht ( 5-10)

Een sonnet ( klankdicht) heeft twee kwatrijnen ( 4 regels) en twee terzinen ( 3 regels) In de kwatrijnen wordt een gedachte uitgewerkt en in de terzinen volgt een wending ( chute) . De regellengte staat vast ( vaak 5 jambes=10 lettergrepen) en het schema is meestal abab cde.

Het is een wonder dat het leven in een flits
voorbij kan gaan, niet zoals nu- geleidelijk
de kleuren worden rood en geel, verliezen glans en blits-
maar als een donderslag, de hemel is verleidelijk.

Het was de vlam van kaars, het licht
dat als een spicht het brein een grote reis liet maken.
Het scheelde niet veel of ik was gezwicht
om onderweg de trip te staken , om plotsklaps af te haken.

Ik was in Groningen en Amsterdam
in kelders, zolders en er waren blinde muren,
er kropen kakkerlakken, mensen waren klonen

in al die huizen waar ik in gedachten was.
Toen keek ik uit het raam, de sterren leken buren
en weer was er de flits: op die sterren wil ik wonen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op op de sterren wil ik wonen

  1. ZWOLLYWOOD zegt:

    Op die sterren mag je wonen Laila!!!

  2. laila zegt:

    Dank je wel Zwolly:-)
    ik ga dit vanavond voordragen op de poezieworkshop.
    Een hele klus zo’n keurslijf van een sonnet.
    Vrije versen vind ik vijner.

  3. Luckys heart zegt:

    hey, mooi gedicht!
    veel geluk vanavond!

  4. rommert boonstra zegt:

    een flitsend vers. vreemd genoeg om mooi te zijn

  5. laila zegt:

    @lucky’s heart: er waren prachtige sonnetten bij; deze niet;-)
    @rommert: je mag best kritiek hebben hoor. Ik had me niet goed aan de sonnetregels gehouden, war ergens anders mee bezig en er valt veel aan te schaven.

  6. rommert boonstra zegt:

    laila- je overdrijft. ik voel helemaal geen behoefte aan kritiek. het is een fraai gedicht

  7. laila zegt:

    @Rommert. Ik heb nog even wat informatie over het sonnet toegevoegd.
    Mijn regellengtes zijn te lang en worden niet volgehouden , maar het grootste bezwaar is dat er af en toe een te opgelegde rijmdwang is die her en der wat gekunsteld over komt ( zijn mijn eigen woorden)
    Overigens mis ik op het VK-blog regelmatig een wat kritische houding waar je wat aan kunt hebben.
    Bedankt voor je reactie.

  8. Gus Bolden zegt:

    Laila, ik begrijp geen fuck van sonnetten, echt nada.
    Ik hoop dat het gelukt is op de 15de.
    Heeft het publiek het wel begrepen?
    En hoeveel man waren er?
    Ik speel en drum en…het blijft altijd.
    Altijd een hassle.

  9. laila zegt:

    Je bent een laiverd, mien jong.
    We waren met 10 en in een workshop wordt gewerkt. Of ze het begrepen? ‘k Wait nait.
    Anyway; ik speel piano.:-)

  10. Luke zegt:

    Al klopt het niet, en ken je de regels, het is een mooi gedicht.
    Wie wil daar niet wonen?

  11. jorrit zegt:

    Groningen en sterren, ze zaten al in mijn blogjes, ik moet ermee verder lijkt het.. mag ik een paar van jouw regels daarvoor gebruiken?Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

