in de ban van de ring

fotozal ze zeker zijn deze maand en ik doel dan op Karina Content ( voorheen Schaapman) die eind november de Harriet Freezerring krijgt, de 30ste. Op voordracht van de lezers van Opzij. Karina is sinds 2002 raadslid van de PvdA in Amsterdam, strijdt tegen misstanden in de prostitutie en mensenhandel, maar heeft zelf een turbulent leven geleid.

Heeft u hem al stiekem gepast?
"Nee, ze hebben alleen nog maar mijn ringmaat opgenomen. Ik ben heel nieuwsgierig. Ik mocht een tekstregel laten graveren: Wat fout is, mag niet ongezien blijven. Ik beschouw dat als de rode draad in mijn werk."

Trots?
"
Waanzinnig. Het voelt als een enorme eer. Ik was me er nooit zo van bewust dat een prijs zo’n groot gevoel van waardering en erkening kan geven."

Hoerenlopen is niet normaal, schreef ze onder andere, waarin ze de omstandigheden in de tijd beschrijft en aanbevelingen doet, waarvan er al een aantal overgenomen zijn ( oa  een gezondheidscentrum voor vrouwen op de Wallen en een coordinator Mensenhandel bij de politie)

Curieus hieruit is een zinsnede van de arts Aletta Jacobs:
Eind 19e eeuw werd in Nederland het bestaan van prostituees voor mannen noodzakelijk geacht. Mannen moesten altijd seksuele bevrediging kunnen vinden, anders werd hun gezondheid aangetast. Aletta Jacobs verzette zich tegen deze zienswijze en sprak de historische woorden tot een professor:
"Indien dat werkelijk uwe meening is, zijt ge zedelijk verplicht uw dochters voor dit doel beschikbaar te stellen."

In 2005 bevestigde criminoloog Frank Bovenkerk, in zijn onderzoek op de Wallen:
"Verreweg de meeste postituees leven nog steeds met mannen die op de een of andere manier van hen profiteren, en bij een deel van hen komt dwang en uitbuiting voor."

Over haar eigen leven schreef ze het boek:
Zonder moeder en het is beslist de moeite waard om het interview te lezen, waarin ze over haar leven  ( oa als prostituee) vertelt.

Een boeiende actieve vrouw , met een ongewoon leven.

Gefeliciteerd Karina.

http://www.trouw.nl/verdieping/dossiers/article7715.ece/Karina+Schaapman?backl

of het linken lukt weet ik niet.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op in de ban van de ring

  1. laila zegt:

    Jammer; de link werkt wel, maar er staat:
    de pagina bestaat niet meer, terwijl ik het interview net heb uitgeprint. Tja.
    Dan maar googelen.

  2. Ien zegt:

    Leuk voor haar, dat heeft ze verdiend! Zij zegt waar het op staat, ze noemt prostitutie "gelegaliseerde verkrachting" en daar ben ik het helemaal mee eens.
    Ik wist niet dat ze getrouwd was, ook leuk.
    Groet,
    Ien

  3. laila zegt:

    @Ina; Ik ben blij me je reactie; juist bij dit blog dat eens niet over de liefde, al dan niet slijmt.
    Hoe ik over de genoemde opvatting denk weet ik nog niet zo, maar ik vind haar in ieder geval een boeiende actieve, politicus.
    En zo zijn er natuurlijk veel meer; die actief zijn en werkelijk iets bereiken, zonder dat je daar van hoort.Reactie is geredigeerd

  4. jorrit zegt:

    Seks is heerlijk en, voor ons soort zeker, noodzakelijk. Hoerenlopen en seks gecombineerd met uitbuiting en onderdrukking van vooral vrouwen is helaas wel normaal. Nog steeds. Door het te veroordelen zullen we het niet kunnne uitbannen. Zo gewenst als hoererij in de 19e eeuw blijkbaar was ( een huwelijk uit liefde kwam pas net in de mode, toen) zo erg werd overigens toen ook seks bij jongens onderdrukt.

  5. Ien zegt:

    @ Laila: het is wel een straffe uitspraak van haar, maar zij probeert mensen anders te laten denken over dingen die wij heel normaal (zijn gaan) vinden. Mannen denken dat alles kan en mag als je er maar voor betaalt.
    Zij spreekt me zo aan omdat ze het respect voor vrouwen probeert te vergroten, of in ieder geval wakker te maken.
    Groet,
    Ien

  6. laila zegt:

    @Jorrit: Het wordt steeds duielijker dat vrouwen veel meer behoefte aan seks hebben dan men ooit dacht; daar gaat dit niet over. En onderdrukking leidt meestal tot scheefgroei.
    @Ien: Mij spreekt ze ook aan; mede om haar concrete acties. Dat mannen denken dat alles kan en mag, als je er maar voor betaalt, is natuurljk een generalisatie.

  7. Ien zegt:

    Klopt, ik had moeten zeggen: hoerenlopers denken dat alles kan en mag zolang je maar betaalt. (Sorry andere mannen!)

  8. Gus Bolden zegt:

    Prostitutie. Hm.
    Aletta Jacobs heeft (had) m.i. gewoon gelijk.
    Een vrouw kiest er voor, het brengt brood op de plank.
    Ze kan altijd nee zeggen.
    Maar dat doen prostituees niet, want het is hun job.

Geef een reactie

