Europa

fotoMet  veel genoegen denk ik terug aan VPRO-documentaires van weleer, waarbij Wim Kayzer, hier al vaker genoemd, grote indruk maakte. Maar ook Cherry Duins, Kiers.
Een tijdlang was het wat stil bij de VPRO, maar zondag start Europa.

In de gids las ik dat Geert Mak zijn boek heeft gemaakt naar aanleiding van Travels with Charley van Steinbeck, die per camper door Amerika trok "In search of America."

Roel van Broekhoven ( foto) is de filmmaker en ook van hem heb ik al jaren prachtige ,kritische documentaires gezien.

De film volgt het boek helemaal?
RvB: "Dezelfde locaties, maar er zitten veel nieuwe personen in. Geert werkt in het boek veel met schrijvers die al lang dood zijn-het zit vol met citaten, brieven, dagboeken-maar op film wordt dat saai dus daar moesten levende personen voor in de plaats komen die en verhaal konden vertellen.Dat was vaak lastig en lang zoeken.:"

Het zijn 35 afleveringen geworden vanuit een oervorm van journalistiek. Je bent "spion des konings", dat wil zeggen  een spion van de koning-lezer, aldus Mak.

Aflevering 1: 1900
De eeuw begon vol hoop en enthousiasme. Op de wereldtentoonstellng in Parijs waren vindingen te zien die het leven zouden veraangenamen: electriciteit, radio, vliegtuigen,rollende trottoirs. Dat alles zou de beschaving ten goede komen: Nooit meer oorlog!Werk en eten voor iederen! Verdraagzaamheid!


bron VPRO-gids
zie ook: ineuropa.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Europa

  1. fravapa zegt:

    Goed dat je ons herinnert!
    Vol verwachting van weer eens iets moois.

  2. cor zegt:

    ik ga er naar kijken en uitzien

  3. Partout zegt:

    ik ben wie ik ben
    jij was die je was
    wij zijn wie we zijn

  4. laila zegt:

    @fravapa: Dat moet nog blijken.
    @cor: ik ook.
    @Partout: Oh; jij bent lang zo mooi niet als Roel B. Neem eens een ander avatorretje.

  5. rommert boonstra zegt:

    lijkt me wel wat

  6. laila zegt:

    @Rommert: lief dat je reageert.

Geef een reactie

