maand van de spiritualiteit

foto"Men betaalt de leraar slecht terug, als men altijd slechts  de leerling blijft."
Nietzsche: Aldus
sprak Zarathoustra.

Met de grote religies heb ik niet veel, maar behoefte aan spiritualiteit heb ik net als vele anderen. Ooit schreef ik er een essay over en met regelmaat verdiep ik me in dit onderwerp. Kees had het in zijn weemoedige bijdrage over het sluiten van de Pauluskerk en ook Terracidus had een herinnering in verband met Aller Zielen. Er is sprake van een enorme secularisering in de westerse wereld. Toch is het aantal katholieken in een land als Polen erg groot en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het verbod ten tijde van het communisme.

Vanaf 27 oktober is het De maand van de spiritualiteit met allerlei, voor mij interessante activiteiten, lezingen , boekentips enzovoort.

Op de website is een ruime inleiding op spiritualiteit te lezen, die ik wel treffend vind.

Waarom spiritualiteit

"Veel mensen hebben behoefte aan inspiratie en zingeving. Het lijkt erop dat ondanks alle welvaart ook iets verloren is gegaan. Daarom zoeken mensen naar beter evenwicht tussen materiele welvaart en geestelijk en lichamelijk welzijn.

Spiritualiteit kan heel concreet evenwicht, voeding en richting geven in een onzekere wereld. Richting voor een betere omgang met de medemens, onze leefomgevig en onze planeet.

Door met aandacht voor wat er écht toe doet te leven, door bewust te werken en met anderen om te gaan, vinden we balans en leven we met "hartstocht
.", aldus de website.

zie: www.maandvandespiritualiteit.
Een initiatief van Trouw, Kro en uitgeverij Ten Have

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op maand van de spiritualiteit

  1. Zwollywood zegt:

    lekker van gaan genieten laila!

  2. K zegt:

    De link werkt niet.
    Behoefte aan spiritualiteit. Ik heb nog nooit iets van spiritualiteit ondervonden in lezingen erover.
    Het blijft aan de buitenkant. Wat ik wel zinvol vind is te leren mediteren. Een workshop in die richting vind ik wel zinvol. Een ondersteunend boek hierin kan ook van waarde zijn. Wat ik totaal on-spiritueel vind zijn waarzeggers, handlezers en tarotkaarten-leggers. Ik ben nog niemand tegengekomen die daar van gegroeid is.Reactie is geredigeerd

  3. PHM van de Kletersteeg zegt:

    Religies zie ik meestal niet zitten.
    Maar die met witte heksen van 20–25 dus wel.
    ieder maand spiernaakt om de heilige eik dansen…. uit de kunst!

  4. joka zegt:

    Spiritualiteit is voor mij vooral realisties blijven, de dingen zien zo als ze zijn en niet gaan zweven of je eigen fantasie wereld creeeren.Met religies heb ik helemaal niets, dat is voor mij onrealisties, en mensen gebruiken het vaak als een afschuifsysteem lekker makkelijk.

  5. laila zegt:

    @Zwolly: En jij?
    @ K: Even googelen dan maar. Meditatie; ja inderdaad. Zelfs de hersenen van mensen die af en toe mediteren veranderen.
    @ PHM: Wellicht weet ik meer van hekserij dan jij.
    @joka: "De dingen zien zoals ze zijn", tja: daar kan ik niet veel mee.

  6. koen -drijfveren zegt:

    op religies heb ik het ook niet zo, wel met zingeving, op welke manier dan ook!
    gr,koen

  7. laila zegt:

    @Koen; Ik heb zelfs al eens een module zingeving gegeven . Prachtig om te doen.
    Bedankt voor je reactie.

  8. waterjuffer zegt:

    als de leerling gereed is
    verschijnt de meester
    hierin schuilt voor mij veel waarheid

  9. laila zegt:

    @waterjuffer: ook een fraaie benadering/ invalshoek .

  10. jeg synes zegt:

    deze week kreeg ik een mooi boek…Fabels van Zen-meester Raaf (Robert Aitken)…
    een hele toepasselijke fabel daarom uit dit boek:
    GELOOF
    Op een ochtend na zazen, vroeg Raaf aan Bruine Beer: "Spelt geloof een rol bij zazen-oefeningen?"
    Bruine Beer zei: "Een hele grote."
    "Hoe moet ik het noemen?"vroeg Raaf.
    Bruine Beer antwoordde: "Eén, twee, drie"
    jeggroet

  11. laila zegt:

    @Jeg::-); ik ben net begonnen aan De Kabbalist van Geert Kimpen.

  12. An van den Burg zegt:

    K. Mediteren? Makkelijk. Neem een geliefd(de) in je hoofd en ga er lekker bij liggen of zitten.
    Ga een schilderij maken.
    Schrijf een gedicht. Groet, An.

  13. laila zegt:

    @An: Zo werkt dat:-)

  14. rommert boonstra zegt:

    met teveel zingeving heb je geen zin meer

  15. laila zegt:

    @Rommert: Ik heb er zin an;-)

  16. m.a. cobussen zegt:

    In het kader van de aankomende maand van de spiritualiteit wil ik graag het
    volgende berichten. Ongeveer 2 weken geleden is een boek van mij uitgekomen
    dat ‘Thresholds. Rethinking Spirituality through Music’ heet. (Zie
    http://www.ashgate.com/isbn/9780754664796 voor meer info).
    Het boek geeft antwoord op de vraag hoe muziek en spiritualiteit zich tot elkaar
    (kunnen) verhouden.

  17. h-en-k zegt:

    ik zie dat er nog een andere K is. Dat ben ik niet. M.i. zijn de meeste religies het grootste deel aan spiritualiteit kwijtgeraakt door de religie aan regeltjes te verbinden. Een spirituele beleving is voor mij een erg persoonlijk iets. Daarbij horen geen regeltjes of dogma’s die anderen hebben ingesteld. Dat is nonsens en overbodig.

Geef een reactie

