Van de vaders moet je het niet hebben/ economische zelfstandigheid anno 2016

foto“Het is gerwoon een erg leuk beroep”, is de kop van een artikel in de kunstbijlage over de nog altijd mooie Rutger Hauer, dat ik vanmorgen bij een kop sterke koffie las.

Rutger heeft een autobiografie geschreven en die wil ik zeker nog wel eens lezen.

Belangrijker echter in het kader van het bloggen vond ik de kop boven een artikel in Trouw.
Van de vaders moet je het niet hebben; een artikel over de verdeling van arbeidstaken en zorgtaken tussen mannen en vrouwen.

Op het moment dat er aan de keukentafel over kinderen gesproken werd, heb ik altijd gezegd: Ik wil wel kinderen maar alleen als ik kan blijven doorwerken, anders word ik gek.

En zo is het ook gegaan; soms met kunst en vliegwerk. Gelukkig had ik een mannelijke collega als voorbeeld, die samen met zijn vrouw, in deeltijd, arbeid en zorg deelde.

Hoe ouders de zorgtaken verdelen is een privézaak, vindt het kabinet Balkenende. In de nota Meer kansen voor Vrouwen, die minister Plasterk van emancipatie onlangs presenteerde, speelt de man als verzorger nauwelijks een rol.

Tot mijn ontzetting lees ik dat het zorgaandeel van mannen tussen 1995 en 2005 is afgenomen van 21.2 uur naar 20 uur, maar volgens veel deskundigen in dit uitstekende artikel zijn arbeidsparticipatie en zorgtaken onlosmakelijk met elkaar verbonden.

“Mannen hebben goede bedoelingen”, vindt de Groningse hoogleraar genderstudie Mineke van Essen,”maar ze zoeken de fout niet bij zichzelf.”

Kortom: ze hebben een zetje nodig.

In het zelfde artikel staat dat Gezinstaken, waar Rouvoet over gaat en emancipatiezaken, waar Plasterk mee bezig is, structureel aan elkaar verbonden moeten worden en dat vind ik een goed idee.

Volgens Mineke van Essen is de invoering van de 32-urige werkweek de oplossing. “Zowel mannen als vrouwen houden dan een dag over voor de verzorging van hun gezin en dat zal zeker tot het geluk van mannen bijdragen.”

Tja; een goed idee lijkt me dat.  Een goede verdeling van zorgtaken zodat vrouwen wat vaker achterover kunnen leunen.

Wegdromend met een biografie van Rutger Hauer bijvoorbeeld.

de baby is van Vincent van Gogh.


13-12-2016

Vandaag verschijnt de tweejaarlijkse Emancipatiemonitor van het CBS

  PDF – Emancipatiemonitor 2016

 

‘Zorgen’ blijft vrouwenzaak

Door: Ingrid Weel − 13/12/16, 00:01
© Merlin Daleman. Angelique Drossaerts met haar gezin: “Mijn man werkt vijf dagen, hij heeft een vast contract gekregen, dus minder werken gaat op het moment niet. Zelf werk ik bewust niet.”

Iets meer dan de helft van de vrouwen is economisch zelfstandig. Van het eerlijk delen van zorgtaken met de man is nog geen sprake.

  • Er vinden nauwelijks gesprekken plaats tussen de aankomende moeder en vader over hun nieuwe rolverdeling.

     

Nog altijd een kwart van de laagopgeleide vrouwen stopt met werken na de geboorte van een kind. Dat hoge percentage zorgt ervoor dat het aandeel werkende vrouwen slechts gestaag groeit. Al sinds 2009 heeft rond de 70 procent van de vrouwen een betaalde baan. En dat blijft zo.

Dat meldt de tweejaarlijkse Emancipatiemonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) die vandaag uitkomt. Dat 71 procent van de vrouwen in 2014 aan het werk was is trouwens best veel.

Bij de mannen werkte 81 procent. Die werden harder geraakt door de economische crisis en verloren daardoor de afgelopen jaren vaker hun baan.

Van de vrouwen tussen de 20 en 40 jaar werkt 77 procent. Bij vrouwen zonder kinderen is dat zelfs 86 procent. En als deze vrouwen ook nog hoogopgeleid zijn, dan werkt meer dan 90 procent. Zij maken ook de meeste uren per week.

Maar komt er een baby, dan verandert alles min of meer automatisch. Er vinden nauwelijks gesprekken plaats tussen de aankomende moeder en vader over hun nieuwe rolverdeling.

Ouderschapsverlof

Aan de keukentafel bespreken ze hoeveel uren zij minder gaat werken en voor hoeveel dagen er dus opvang moet worden geregeld, weet het SCP uit onderzoek. En wordt het kind opgevangen bij opa en oma of toch op een kinderdagverblijf? Een vrouw moet sterk in haar schoenen staan en een sterke wil hebben het gesprek aan te gaan over het inleveren van werkdagen door de aankomende papa, blijkt uit enquêtes.

Bijna de helft van de mannen en een derde van de vrouwen die (nog) geen jonge kinderen hebben, vindt dat vrouwen beter voor een klein kind kunnen zorgen dan mannen, staat in de Emancipatiemonitor. Daarbij komt dat twee derde van de mensen het ideaal vindt als een vader vier of vijf dagen per week werkt, terwijl maar 20 procent het prima vindt als de moeder zoveel dagen werkt.

Voor moeders die minder uren gaan werken, is het in de jaren erna lastig die er weer bij te krijgen. Er zijn wel mannen die vier dagen gaan werken en dan wat langere dagen maken zodat ze toch een (werk)dag in de week thuis kunnen zijn.

Er zijn ook wel wat mannen die ouderschapsverlof opnemen, maar dat is minimaal. Opvallend is dat er bijna geen vrouwen zijn die meer uren gaan werken naarmate de kinderen ouder worden. Hoe dat kan? Dat gaat het SCP dit jaar onderzoeken.

Economisch zelfstandig

  • Heel jonge mensen noemen een gelijke verdeling als ideaal. Jonge vaders en moeders hebben het daar niet meer over.

     

“Als we aan heel jonge mensen vragen wat hun ideaal is, zeggen ze bijna allemaal dat ze later een gelijke verdeling van zorgtaken willen”, zegt SCP-onderzoeker Wil Portegijs. “Maar dat gaat dus toch anders als er kinderen komen.”

“Als we vervolgens aan jonge vaders en moeders vragen hoeveel uren ze zouden willen werken, dan wil de man slechts ietsje minder werken dan hij doet en de vrouw maar een paar uur meer. Ze hebben het niet meer over een gelijke verdeling.” Veel van die 71 procent werkende vrouwen heeft slechts baantjes van een paar uur per week, maar dat komt minder voor dan een aantal jaren geleden.

Het aantal vrouwen dat economisch zelfstandig is – met een salaris boven de bijstandsnorm – neemt toe. Tien jaar geleden haalde nog maar 44 procent van de vrouwen dat. Inmiddels is 54 procent van de vrouwen economisch zelfstandig. Zij voldoen daarmee aan het belangrijkste doel van het emancipatiebeleid.

Maar er is nog veel te doen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op Van de vaders moet je het niet hebben/ economische zelfstandigheid anno 2016

  1. annet zegt:

    Hier in het dorp
    woonde Lex Hauer
    de zoon van de
    broer van de vader
    van Rutger
    (kun je het nog volgen:)
    dat was ook zo’n schoonheid!
    Rutger’s vader was de acteur
    Arend Hauer…
    Groetjes!

  2. Eline zegt:

    Laila, ik krijg zin hier zo’n lange reactie onder te schrijven dat het bijkans een bijdrage-onder-een-bijdrage wordt, het thema houdt mij ook bezig. Niet op persoonlijk maar wel op maatschappelijk niveau, net zoals het jou doet. Zal ik gewoon volstaan met een aanbeveling? Of twee 🙂

  3. laila zegt:

    @Annet: Onlangs zag ik nog een documentaire over Rutger. Hij heeft iets authentieks wat me zeer anspreekt.
    @Eline: Een belangrijk onderwerp vind ik dit. Vanmorgen in de krant: Eenderde van de hoogopgeleide vrouwen heeft last van ernstige stress.
    Zaterdag in Hart & Ziel: onderzoeksresultaten en interview van arbeidspsychologe Louise Boelens.
    Bedankt voor je reactie.

  4. petrus zegt:

    Beste Laila,
    Veel inspiratie gehaald bij van Gogh? Hij blijft boeien.
    Nachtelijke groeten

  5. laila zegt:

    Dank Petrus. Die baby van hem had ik nog nooit gezien.Hij blijft boeien ja.Dit weekend ga ik in het boek over Theo kijken.

  6. petrus zegt:

    beste laila,
    Ik had die baby -tot mijn verrassing – ook nog niet gezien.
    Ik las trouwens net op de internet VK dat volgens een rekenbureau vrouwen in NL steeds minder gaan werken, ook als ze geen kinderen hebben.
    Herfstgroet

  7. laila zegt:

    Dag Petrus,
    Ik ben in de ban van Oliver Sacks, met zijn artikel over muziek( therapie). Prachtig.

  8. koen -drijfveren zegt:

    een goede stelling van van Essen! helemaal mee eens! kideren krijgen is ook keuzes maken, je kan niet alles. Als er ruimte gecreeeerd wordt is dat van fundamenteel belang. ik vergeet nooit de uitspraak van Rita Kohnstam tijdens mijn werk in het wilhelmina kinderziekenhuis’" Je kan van kinderen geen agendapunt maken".
    gr
    koenReactie is geredigeerd

  9. laila zegt:

    @koen-drijfveren:
    Welke stelling bedoel je? De eerste of de tweede?

  10. Zwollywood zegt:

    Aanbevolen natuurlijk. Het belangrijkste van de participatie van de vaders in gezinnen is dat kinderen leren en ervaren dat het normaal is dat mannen affectief en fysiek verzorgen. Bij meer tijd van mannen in het gezin lijkt me dat ook de moeders kans hebben op meer aandacht van hun man….en natuurlijk ook meeer aan zchzelf toekomen. ….zeg ik als bewust gezinsloos – maar niet partnerloos- levend mens.

Geef een reactie

