95 stellingen gespijkerd

fotoBeste Ronald,

"Dat nu ook mannelijke kamerleden en ministers tegen de overmatige seksualisering van het vrouwenlichaam protesteren, is een geweldig succes van de vrouwenbeweging", aldus Evelien Tonkens in haar column en ze vervolgt:

"Dat vrouwelijke werknemers , in thuiszorg en onderwijs,  massaal bij het grofvuil  worden gezet is een grote schande."

Vrouwelijke wetenschappers presenteren vandaag 95 stellingen over doorstroming van vrouwen naar de top.
Een oproep aan minister Plasterk om structurele maatregelingen te nemen.
Zo’n 10 % van de hoogleraren is in Nederland immers slechts vrouw en ons land hoort daarbij bij de achterhoede  in Europa.

Een greep uit de stellingen:

1. Goed nieuws: meisjes hebben de afgelopen dertig jaar massaal de weg naar de Nederlandse universiteiten gevonden.

3. Anders dan dertig jaar geleden maken deze jonge vrouwen hun studie ook daadwerkelijk af.

4. Vaak sneller dan hun mannelijke medestudenten.

6. En het echte slechte nieuws: de goede studieresultaten van meisjes leiden niet tot een evenredige vertegenwoordiging aan de wetenschappelijke top.

17. Vooral de inhoudelijke drijfveren voor meer diversiteit in de personele samenstelling aan de universiteiten zijn van belang.

20. Wetenschap komt immers vooruit door tegenspraak, het overstijgen van beperkte blikvelden en het exploreren van onontgonnen terrien.

31. Eenn bepalende factor voor het percentage vrouwen of mannen dat geselecteerd wordt, blijkt de seksesamenstelling van universitaire benoemingscommissies.

32. Mensen kiezen bij voorkeur iemand die op hen lijkt.

45. Totdat vrouwen evenredig vertegenwoordigd zijn in de wetenschap, zijn er speciale stimuleringsprogramma’s nodig.

80. Wat we nodig hebben is een slimmme mix van structurele maatregelingen

86. In een aantal Scandinavische landen is wettelijk vastgelegd dat commissies, besturen en adviesorganen voor minimaal 40% uit vrouwen bestaan.

Vandaag aan de deur van de St.Jan in Maastricht: 95 stellingen.

Ik ben blij met deze regering die emancipatie van mannen , vrouwen, mensen uit verschillende culturen, van belang vindt.
Wat bovenstaand onderwerp betreft lijkt het me dan ook een grote noodzaak dat Nederland uit die achterhoede komt. Het zou toch geweldig zijn als deze regering kan zeggen:
Wij hebben daadwerkelijk een achterlijke achterstand weggewerkt.

Succes!

bron: Trouw
afbeelding: Maya Wildevuur.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op 95 stellingen gespijkerd

  1. staco zegt:

    Mijn vraag is hoe je niet incidenteel, maar structureel iets aan deze ongelijk(waardig)heid doet. En dat vanuit de ervaring dat een samenleving zichzelf (en vrouwen)tekort doet.

  2. Zilver zegt:

    Weet je wat ik ook zo geweldig vind, dat ik steeds meer artsen tegen kom in mijn werk die uit een andere cultuur komen en wat bewonder ik ze, vooral de meisjes, die niet alleen onze taal moesten leren, maar ook nog eens hun kans moesten bevechten, ik heb diep respect voor hen.

  3. Zwollywood zegt:

    Hey Laila…dit is 2 x scoren op 1 dag.!Reactie is geredigeerd

  4. laila zegt:

    @Staco: Daar heb ik niet voor doorgeleerd.
    @Zilver: Fantastisch; die artsen uit alle windstreken en de vrouwen: petje af:-)
    @Zwolly: ik werk onder de omstandigheden dat ik mijn werk , grotendeels , zelf in kan delen. Ik heb de hele dag geschreven;-)

  5. petrus zegt:

    Beste laila
    Soms zijn mannen rare wezens of zouden ze soms gewoon bang zijn van vrouwen?
    donderdagse avondgroet

  6. laila zegt:

    @Petrus: Over bange mannen valt wel ee blog of wat te schrijven maar het is weekend. Ik denk liever aan leuke/ niet bange mannen;-)

  7. laila zegt:

    Smullen met Trouw vandaag in een aansluitend artikel.

Geef een reactie

