I M Germaine Groenier

fotoDat was schrikken gisteravond. Het bericht van  de dood van een belangrijk radio en tv-maakster: Germaine Groenier.
64 pas.
Een levenslustige vrouw met visie. Ongetwijfeld zullen er in kranten en tijdschriften nog artikelen aan haar gewijd worden.

Een tijd geleden zag ik bij de IKON/KRO de dramaserie Domburg. Een serie over een Surinaamse familie in Nederland.
"Het idee er achter is dat het een serie is met universele problemen. Met liefdesproblemen enzo, gewoon hoe zo’n gezin in Nederland leeft."

Naast Domburg heeft ze meer televisieprogramma’s gemaakt maar jammer genoeg wordt ze vrijwel alleen geassocieerd met haar VPRO-radioprogramma’s in de zeventiger jaren, waarin kijkers vragen mbt seks konden stellen. Germaine sans gene.
Baanbrekend was het; op directe maar zorgvuldige wijze werd het onderwerp benaderd. Dat het na twee jaar stopte kwam omdat de vragen steeds gekker werden.

Leven we in een geseksualiseerde samenleving is een vraag die op dit moment actueel is.
Volgens mijn krant vanmorgen had RTL-4 zondagavond een programma over seksverslaafden, waarbij het accent niet gelegd werd op de ziekte maar op de lust en dat vind ik een glijdende schaal.

"Ik moet echt zeggen dat ik hier heel gelukkig woon", lees ik in een interview over haar woonboot in de Amstel. Eindelijk een plek voor mezelf.
"Het is hier zo mooi. Die brede rivier waarvan het water er altijd weer anders uitziet."

Ik zou graag haar mooie stem nog eens willen horen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op I M Germaine Groenier

  1. Peter Louter zegt:

    Haar een paar keer ontmoet. Niet verbaasd dat ze zo jong is overleden. Ze leefde intens. Prachtige vrouw, sensueel in de meest positieve betekenis van dat woord.

  2. laila zegt:

    Leuk Peter,
    Jij kent vast meer van die bijzondere mensen, waarbij sensualiteit en visie in balans gecombineerd zijn.Daar kun je oud mee worden:-)
    Helaas zie je bij de meesten slechts teveel van één van beide.

  3. hiltje zegt:

    We waren vriendinnen. Lief dat jullie zo over haar schrijven.
    Haar stem kun je horen via http://www.emancipatie.nl waar een fragment uit een vpro radioprogramma is geplaatst.

  4. Gus Bolden zegt:

    64 is te jong.
    Al dan niet intens geleefd.
    Ik ben blij dat ze in ieder geval intens geleefd heeft.
    Ik ken haar niet persoonlijk, wel van de radio.
    De gevatheid en de openheid.
    64 is te jong.

  5. jeg synes zegt:

    vandaag hoorde ik het….zo jong nog.
    ik heb hele goede herinneringen aan Germaine…
    haar stem zit in mijn oren, haar beeld in mijn ogen,
    en zij helemaal in mijn hart…
    jeggroet

  6. laila zegt:

    @hiltje: gecondoleerd met het verlies van een vriendin. Ik verwacht zeker nog artikelen in de weekbladen over haar.
    @gus: bedankt voor je reactie.
    @Jeg: die stem vergeet je niet gauw.

  7. Fred van der Wal zegt:

    Was dat niet die VPRO mevrouw met al die vieze praatjes over sex en zo? In één woord: Bah! Het is goed dat de Christen Unie daar een eind aan gaat maken, te beginnen met de Goddeloze koopzon dagen

Geef een reactie

