Ooit wel eens moordneigingen gehad?/ 2016 Money Monster

fotofotofotoNatuurlijk zal bijna iedereen antwoorden en als dat niet zo is zit er beslist een steekje los. In de film The Brave One waarin Jodie Foster de hoofdrol speelt is dat het thema.

Een gewone onschuldige vrouw die een kille wreker wordt, nadat zij en haar geliefde in Central Park worden afgetuigd.  Haar geliefde wordt daarbij vermoord.

Het komt niet zo vaak voor dat een vrouw op die manier met woede omgaat. Meestal slaat die agressie naar binnen. Eigenlijk kun je wel stellen dat woede al snel afgeleerd wordt bij meisjes. “Lief zijn “is immers een vaak gehanteerd begrip in opvoedingssferen; je aanpassen. Met alle gevolgen vandien.

Veel vrouwen die krenkingen meemaken zullen dat naar binnen richten met als gevolg: wegeten, depressie, suicide. En woede is een onderdeel van rouwprocessen,( die iedereen doormaakt)  waar zeker iets meegedaan kan  worden.

Jodie Foster vond het idee om een vrouwelijke killer te spelen meteen aantrekkelijk, aldus de VK.

“Dit verhaal gaat over hoe om te gaan met angst, met het kwaad in jezelf. Over hoe het is die geheime gevoelens vrij te laten en te handelen in strijd met wat jezelf rationeel verwerpelijk acht. Voor een actrice is het ongekend bevredigend in de kelders van het bewustzijn rond te kijken. Om op zoek te gaan naar een plek in jezelf die om allerlei begrijpelijke redenen zorgvuldig is toegedekt.”

In mijn rijtje boeiende, sterke vrouwen hoort Jodie Foster zeker thuis.

Hoewel we van haar privéleven niet veel weten is bekend dat ze afstudeerde in Literatuurgeschiedenis , nooit een acteerles volgde en zelf haar rollen kiest. Maatschappelijk betrokken rollen.

Woede; we zouden er veel meer mee kunnen doen.

Zelf ben ik nog eens een jaartje op een vechtsport geweest. Tang-Su. Het paste niet echt bij me maar ik heb er wel wat van geleerd. Als ik ‘savonds alleen over straat ging zou ik met gemak een trap uit kunnen delen. Dacht ik. Zelfverdedigingscursussen voor vrouwen juich ik ook zeker toe. Al is het alleen maar omdat het zelfvertrouwen toeneemt en je daardoor meer jezelf kunt zijn.

“Film heeft een enorme impact, doordat miljoenen mensen bereikt worden”, stelt Jodie.

en ze hoopt te bereiken dat mensen iets meer begrijpen over het effect van geweld.

Dat geweld niet zo maar is af te dekken.


mei 2016

Money Monster met regisseur Jodie Foster

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op Ooit wel eens moordneigingen gehad?/ 2016 Money Monster

  1. K zegt:

    Iets zinvols doen met woede? Altijd handig als er iets gesloopt moet worden. Ik heb een ADHD-zoon. Altijd een teveel aan energie. Via een uitzendbureau mocht hij muren slopen in een ziekenhuis tbv een verbouwing. Héérlijk vond hij het! Een ander zou er na een dag moe van zijn.

  2. rommert boonstra zegt:

    zinvol geweld. dat zou mooi zijn.

  3. Kanvas Tetrapool zegt:

    Ik heb nog nooit moordneigingen gehad.

  4. laila zegt:

    @K: Zeer goed dat slopen. Ik werkte eens met een groep psych. patienten , die de hele dag ouwe telefoons sloopten. Prachtig. Dat ze op een andere afdeling weer in elkaar werden gezet wisten ze niet:-)
    @Rommert: Zinvol geweld bestaat. Klinkt goed.
    @ Kanvas:
    Steekje los of gewoon geen passie? Dat kan.

  5. Coby zegt:

    Ben heel benieuwd naar de film.
    Hartelijke groet, Coby

  6. gianni zegt:

    ik ben mijn boosheid kwijt

  7. laila zegt:

    @Coby; bedankt voor je reactie.
    @gianni: Hoe bedoel je dat?

  8. hippocampi zegt:

    Jodie Foster vind ik een verpletterend mooie vrouw; die hoeft naar mij alleen maar te blazen, dan ben ik al om; het thema van de ‘kille wreker’ is in de filmwereld misschien wel één van de meest frequente in het ‘populaire’ genre. Ben erg benieuwd of het in deze film een daadwerkelijke zoektocht binnen het zelf wordt of toch een aaneenschakeling van afschuwelijke en dus voor een groot publiek aantrekkelijke plaatjes. Dank voor de tip.
    gr. hippo

  9. laila zegt:

    @hippocampi: Mijn complimenten voor je smaak qua vrouwen:-)

  10. Gus Bolden zegt:

    Kanvas, tis maar goed, dat ik geen gun heb.
    meen ik serieus.
    Lay;a, daar moest ik trouwens erg om lachen, telefoons slopen en ergens anders…? PFFFT
    Jodie Foster, poeh, wat ik goed aan haar vond was dat ze een rol in een walgelijk vervolg op "Silence" weigerde.
    Ze kwam met het heerlijk zoete The King and I.
    Maar Hippo, U behoort te schrijven voor Bouquet.
    En geen reacties te geven, hoe gaat het met Kate en Frank en Nathan?

  11. anonymouse zegt:

    moordneigingen.
    die heb ik elke dag.
    en dat is mijn fantasie,om snachts vriendje van mijn moeder, terwijl hij slaapt mes te steken in zn keel. zodat hij naar me kijkt en zich vraagt waarom. zal ik antwoorden omdat hoe je mij hebt behandelt klootzak, dan zal ik lachen terwijl hij zich doodbloedt. misschien kan ik het nu doen? of zal ik een nachtje over slapen? wie weet.

Geef een reactie

