Toon Tellegen

fotoHeerlijk lijkt me dat een vader die verhaaltjes vertelt voor het naar bed gaan. En zo is het begonnen, las ik bij naspeuring. De VK was vanmorgen weer niet verschenen en ik ben op donderdag altijd erg gesteld op de Kunstbijlage dus dat was even behelpen met de e-krant. Geen geknisper van papier  en de geur van hout, maar wel een verrassend bericht.
Toon Tellegen krijgt de Constantijn Huygens-prijs voor zijn hele oeuvre.
 
Een schrijver, die nadat hij zijn kinderen verhaaltjes voorlas, besloot ze maar eens op te schrijven. De bekende Dierverhalen, waar hij al menig prijs voor ontving. Na zijn studie medicijnen heeft hij drie jaar in Kenia gewerkt en sinds 1980 is hij huisarts.

Zijn gedichten vind ik ook erg mooi. Vandaar de keuze van dit gedicht.

Soms, een enkele keer,
met heel veel moeite en voornamelijk toevallig,
lukt het iemand
om met beide armen zijn verdriet te omvatten.
Hij tilt het op.
Laat de deur niet op slot zijn,nu…
Hij duwt hem open met zijn knie
en loopt met grote breedsporige passen naar buiten.
Kijk uit! roept hij
want het verdriet is zo groot dat hij er niet overheen kan kijken,
en doorzichtig is het nooit.
Ver weg, in een sloot of op een drassige plek
onder populieren
of achter een scheve schutting tussen oude autobanden,
speelgoed, resten van vuur,
gooit hij het neer

en fluitend loopt hij terug naar huis.

blog no. 50

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

26 reacties op Toon Tellegen

  1. Zwollywood zegt:

    geweldig gedicht….
    ook die halve honderd trouwens.

  2. annet zegt:

    De VK ligt hier beneden en nu lees ik hier over de prijs voor Toon Tellegen:))
    Geweldige dichter!

  3. Dunya zegt:

    Stel je toch `s voor,dat het zó simpel was..?
    Mooie tekstschrijver,die TT!

  4. fravapa zegt:

    Ik heb het idee dat ik met dit gedicht iemand kan helpen. Bedankt laila.

  5. Dunya zegt:

    Mijn eigen vader vertelde geen verhaaltjes en las ook niet voor,heel veel later bleek dat hij gehinderd werd door dyslexie.
    Ter compensatie streek hij door je haar met eindeloos geduld net zolang tot de slaap het won.
    Bij mij duurde dat zeer lang!;-)))

  6. laila zegt:

    @Zwolly: mooi he.
    @Annet: mee eens:-)
    @Dunya: soms is het leven simpeler dan je denkt .
    @fravapa: Ach dat is mooi. Ik hang hem ook maar ergens op, denk ik;-)

  7. Coby zegt:

    Ik geniet altijd van zijn verhalen over de mier en de eekhoorn bijvoorbeeld. En ze zetten me ook altijd aan het denken en voelen. Ja, stel je nou eens voor dat dat je vader was…..wat een mooie droom.
    Hartelijke groet, Coby

  8. Dunya zegt:

    Ik ken een dochter van een zeer beroemde vader.
    Je merkt aan haar,dat zij een geweldige liefdevolle jeugd heeft gehad.
    Zij is zo`n zuiver mooi mens!
    Enfin,haar jeugd was vlekkeloos,maar de mannen waarmee ze een relatie aanging,hebben haar (bijna) volledig gesloopt.
    Haar eerste echtgenoot pleegde incest met hun 2 kinderen en haar nieuwe vriend was een stalker,zij heeft daar ongelooflijk onder geleden.
    Waar gebeurd.
    (Het leven is geen lulletje,aldus mijn vriend uit India..)

  9. marijke zegt:

    marijke (ip: 217.120.184.52) / 13-05-2007 19:52
    heel mooi!
    dit is zo apart. heb het voor mij mooiste gedicht van toon tellegen niet eens bij de hand, maar ik weet hoe het eindigt, google het in, kom terecht bij red&sly en denk bij mezelf heb ik deze bijdrage dan gemist? en wat gebeurt? ik heb mijzelf gevonden, eindelijk :).
    komt-ie: het laatste stukje,
    toon tellegen:
    …en ze wisten niet dat het regende
    en dat de wegen onbegaanbaar waren
    en dat ze moesten schuilen,
    schuilen bij elkaar.
    reactie is geredigeerd
    blij dat hij deze prijs won, had het vanochtend al in de krant gelezen.
    jouw gedicht staat trouwens in mijn tellegen top-10 net als:
    ‘kom terug.’
    als ik die woorden eens zó zacht kon zeggen
    dat niemand ze kon horen, dat niemand zelfs kon denken
    dat ik ze dacht…
    en als iemand dan terug zou zeggen
    of desnoods alleen maar terug zou denken
    op een ochtend:
    ‘ja.’Reactie is geredigeerd

  10. laila zegt:

    @Coby; ja, stel dat je zo’n vader had. De mijne was er nooit.
    @Dunya: Hoe kom je bij deze gedachtes?
    @ Marijke: Wat een prachtig gedicht. Ik zie je naam vaak. Heb jij zelf geen blog?

  11. Dunya zegt:

    Is de dochter van iemand die zeer bekend is van de radio.
    Nou ja gewoon,hoe een leven kan verlopen en een prima jeugd geen garantie blijkt te zijn voor een rimpelloos bestaan,en zo kan een vader/dochter relation ook heel mooi zijn!
    Ja M,ik vind het laatste poem ook zeer treffend qua woordkeuze,moest er aldoor aandenken vannacht!

  12. Dunya zegt:

    Moet je voorstellen,dat een man KOM TERUG tegen een vrouw fluistert en zij doet het niet.
    Ze kan het niet,omdat ze niet in staat is om over hetgeen wat hij zei en deed heen te stappen,moet je voorstellen hoe erg die blokkade kan zijn..
    Ben weer veel te diepzinnig,komt door mijn chemie vandaag,ik zal me koest houden..

  13. rommert boonstra zegt:

    geweldig, die toon tellegen. leuk dat je hem even in het zonnetje zet. een mooie toegift bij de prijs.

  14. marijke zegt:

    nee, ik heb geen blog. misschien ooit, als ik mijn eigen vorm gevonden heb.
    komt hier het gedicht waar eerder alleen de laatste regels van waren:
    ze kwamen elkaar tegen.
    ‘ik ga deze kant op’, zei de een.
    ‘en ik die kant’, zei de ander.
    de een ging de ene kant op,
    de ander de andere kant.
    even later stonden ze stil, draaiden zich om
    en riepen:
    ‘ik ga toch maar jouw kant op!’
    en weer kwamen ze elkaar tegen,
    omhelsden elkaar in het voorbijgaan, haastig en hartstochtelijk,
    en vervolgden hun weg –
    want niemand had ze gezegd dat het regende
    en dat de wegen onbegaanbaar waren,
    dat ze moesten schuilen, ‘schuilen!
    schuilen bij elkaar.Reactie is geredigeerd

  15. Dunya zegt:

    Ach hoe poëtisch,Mar!!!
    Vluchten kan niet meer,ik zou niet weten hoe,schuilen kan nog wel,enkel bij elkaar..heel fraai van die TT!!
    Ach Mar,wat is nou vorm?
    Het maakt toch geen ene ruk uit?
    Je bent vast prima als je zo`n tekst snapt..

  16. laila zegt:

    @Dunya: tjongejonge; een echte klessebes ben je, niet? Ben je nu een jongetje of een meisje?
    @ Rommert: Bedankt; het leuke van zo’n prijs is dat je weer eens op zo iemand attent gemaakt wordt.
    @Marijke: Mooi en schroom niet om een blog te beginnen. Waarom niet over gedichten? Je weet er veel van.

  17. Partout zegt:

    Ik ben en blijf
    een vechter
    een strijder voor
    rechtvaardigheid
    poezie
    is mijn wapen
    vlijmscherp
    de pen
    in azijn gedoopt
    om het Goede
    te bereiken
    in mijzelf
    en in u
    in die
    volgorde
    PS Heb ooit met TT gewerkt,was tof!Reactie is geredigeerd

  18. RED zegt:

    Ja, deze is schitterend Laila. Terecht dat Tellegen die prijs krijgt. Ken je het verhaaltje ‘Op een dag…’? Gebruik het vaak bij m’n colleges jeugdliteratuur, over een meester die helemaal de draad kwijt is en aan het twijfelen slaat.
    Pas aan het eind van het verhaal wordt duidelijk wat er met die meester aan de hand is. Een echte aanrder!

  19. Buitendijks zegt:

    Tellegen heeft ‘m meer dan verdiend. Ik kreeg laatst ‘een hart onder de riem’, daar knap je van op. Dat kunnen alleen hele grote schrijvers!

  20. laila zegt:

    @Partout. Soms moet je je even Mit Tranen niedersetzen, om daarna weer keihard toe te slaan;-)
    Heb jij met TT gewerkt? Vertel.
    @Red. Colleges jeugdliteatuur; Wat boeiend. Kun je daar niet eens een blog over schrijven?
    Op een dag..; ik zal eens zoeken.
    @Buitendijks.Hart onder de riem? Die zoek ik op.
    Bedankt; vast alle drie leuke vaders die hun kinderen vehaaltjes vetelden:-)

  21. @rend zegt:

    Laila, wat een mooi gedicht.
    Ik heb het evn hardop voorgelezen voor mezelf.
    En wat gebeurt er: ik krijg een brok in mijn keel, zo schitterend geschreven.
    Ik heb eens met een geliefde op een vakantie de verhaaltjes van TT uit: "Bijna iedereen kon omvallen" om de beurt voorgelezen. We hebben in de tent af en toe in een deuk gelegen. De buren vroegen de volgende morgen wat er nou zo leuk was. En toen heb ik voor hun ook een van de verhaaltjes voorgelezen. Op een camping in Zwitserland…. Dat zou Toon ook leuk vinden!
    Groeten van Arend

  22. easywriter zegt:

    Meer dan verdiend, die prijs. Verrukkelijk voorlezen, die verhaaltjes. En dit gedicht vind ik ook heel mooi.

  23. ceesincambodja zegt:

    Ja, dat is echt mooi, Laila.
    Qua poezie ben ik vrij analfabetisch opgevoed. Vaak denk ik dat ik hiervan een stukje jeugd mis, en er daardoor niet zo naar taal. Pas toen ik mijn eigen kinderen ging voorlezen, zag ik het licht en kon bij een versje zoals dit soms niet verder door de brok in mijn keel. Nu wordt mijn gemoed zo nu en dan nog opgerakeld, bijvoorbeeld door jou. Dichtbundels bezit ik niet en als ik het zelf probeer, verdwijnt het als een sinterklaasgedicht in de kachel. Delete.

  24. laila zegt:

    Ach; wat mooi, al die reacties.
    @ Arend; een gevoelsmens, dat ben je.En wat een anekdote.
    @easywriter;Die foto vind ik ook heel mooi.Liefdevol. Ik zag net dat de fotograaf ook hele mooie Oerolfoto’s maakt.
    @ceesincambodja. Mijn moeder heeft via mij de poezie leren kennen :-)en ik dmv goeie leraren op de middelbare school. Nooit vergeet ik het moment dat de leraar Frans de ballade van de gehangene van Villon voordroeg.
    Het is leuk om het dichten te proberen.
    Binnenkort heb ik voor de schrijfgroep weer twee poezieworkshops georganiseerd.
    Jij was dus ook een voorleesvader!

  25. eric sombreric zegt:

    Toon is top!

  26. kees smit zegt:

    Wat een mooie foto en een aardig stukje. Elsje is ook weg van zijn verhalen, ‘Misschien wisten zij alles’. Ze leest ze niet alleen op school voor, maar ook wel bij feestjes van volwassenen.

Geef een reactie

