open monumentendag/ 23-1-2017 Jodenvervoging in 12 portretten expositie Windesheim

fotoT,

Morgen is het monumentendag en ik heb er één uitgezocht waar ik even naar binnen wil. Ik houd van oude gebouwen waar de geschiedenis te voelen is. Waar de stemmen van alle mensen die er geweest zijn  verklankt zijn  in de muren, de voetstappen stenen hebben uitgehold.

Een halve eeuw kennen we elkaar, vanaf de kleuterschool. We zaten samen op de lagere school, de middelbare. Onze moeders kwamen elkaar tegen in het consultatiebureau want we schelen maar zes dagen. Daarna gingen onze wegen wat uit elkaar. Jij bij het corps in Groningen; ik sympathiserend met provo in Amsterdam.
Regelmatig was er een kaartje en af en toe telefoon.
Soms was er zoiets van : “weet je dat ik net aan je heb lopen denken?”

Sinds een aantal jaren wonen we allebei in Zwolle ( inmiddels al weer een aantal jaren verhuisd); eigenlijk toevallig, hoewel jij hier wortels hebt.
En wat leuk zijn al die gezamenlijke herinneringen. Dat we met school naar Palma Nova gingen, Italie. Weet je nog?Zestien waren we. Verliefd op een Don Juan.

“Als je je identiteit wilt begrijpen moet je je roots kennen”, hoorde ik net iemand zeggen. En daar zit wat in, hoewel het voor veel mensen een onontgonnen gebied zal blijven. Om verschillende redenen.
We zijn al geruime tijd wees en soms denk ik wel eens dat ik mijn ouders nog wel wat zou willen vragen.
Jouw vader zou ik ook graag nog eens ontmoeten.

“Spraken jullie er wel eens over?”vroeg ik je laatst.
Wat je precies zei weet ik niet meer, maar het leek op: “ze wilden zo normaal mogelijk zijn.”

Langzamerhand durf je eraan te denken, informatie op te vragen.

Je herkent de foto natuurlijk; de Zwolse sjoel.
De eerste keer dat ik er kwam stond ik vol huiver te kijken naar de maquette met alle namen.
Tien maal staat jouw naam er ingegraveerd.:Frank.
60 % van de Zwolse Joden is vermoord; velen in Sobibor*.
Ach; je zult het zelf gezien hebben.

Monumentendag morgen.
Bij de beiaardier van de OLV.-Basiliek kun je een verzoeknummer indienen.
Ik hou van carillons.
Wat vind je van Yesterday, van de Beatles. Klanken die over de stad uitrollen?

Tot gauw.

Laila

* bron: Herinneringsboek
Joods Zwolle

http://www.joodszwolle.nl

——————————————————

23-1-2017

In het X-gebouw van Windesheim is de expositie Jodenvervolging in 12 portretten te zien. Het boek met dezelfde naam heb ik besteld.

image006.jpg

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op open monumentendag/ 23-1-2017 Jodenvervoging in 12 portretten expositie Windesheim

  1. Maria-Dolores zegt:

    mooie bijdrage. als ik in NL zou zijn, zou ik er misschien ook gaan kijken; heb nog nooit een sjoel van binnen gezien…

  2. Zwollywood zegt:

    Als ik morgen yesterday hoor zal ik aan je denken. Bedankt voor de tip van monumentendag in z’n algemeenheid.

  3. de Stripman zegt:

    Als je de verhalen hoort is het nog steeds niet te bevatten…
    Ik zie op internet http://www.openmonumentendag.nl dat Open monumentendag zelfs twee dagen duurt: zaterdag en zondag…;-)Reactie is geredigeerd

  4. laila zegt:

    @MD; in veel steden in Nederland zijn fraaie synagoges.In Groningen staat ook een mooie.
    @Zwolly; Rond het middaguur: yesterday:-)
    @Stripman: In mei las ik Nacht van Elie Wiesl, maar dit met zo’n schoolvriendin van vroeger is wel heel dichtbij.Er zijn heel veel mensen nog mee bezig.
    Kinderen van…
    Bedankt voor de reacties.

  5. de Stripman zegt:

    Gisterenavond op de BBC in het programma ‘Who do you think you are’ zocht een nieuwslezeres de geschiedenis van haar Joodse voorouders uit. Dat was niet mis wat er met die arme mensen gebeurd is in Polen en Wit-Rusland… Je weet dit soort dingen wel, in grote lijnen. Maar zo’n persoonlijke geschiedenis… vreselijk.

  6. laila zegt:

    @Stripman.
    Medusa had het er ook al over.
    Jessica Durlacher heeft er over geschreven en Hella de Jonge.
    Opmerkelijk is dat in families waar wel over de trauma’s gesproken kon worden, de kinderen er minder onder leden. Het is juist dat beklemmende zwijgen, dat ziekmakend kan zijn.
    Maar dat geldt ook voor andere familietragedies.

  7. cor zegt:

    het huis, het gebouw; ze houden iets vast van de mensen die er wonen, waren etc; je zegt het mooi in je droefsfeervolle beschrijving

  8. laila zegt:

    @ Cor: Bedankt voor het compliment. Jij bent niet zo scheutig daarmee.

  9. klaas @ weblog delfzijl e.o. zegt:

    In het kader van Open Monumentendag ben ik gisteren al in een Amsterdamse School kerk geweest, zie vandaag mijn blog.

  10. rommert boonstra zegt:

    zo onvoorstelbaar. en nog maar zo kort geleden.

  11. Mo zegt:

    Prachtig beschreven.

  12. laila zegt:

    @Klaas, Rommert en Mo.
    Bedankt voor de reacties.
    Ik liep de synagoge in en The Modern Vocal Group zong.
    "It ain’t mean a thing
    if you don’t get the swing."
    Kippevel.

  13. Ineke zegt:

    Wat mooi geschreven!
    Je bezoek aan de synagoge is vast indrukwekkend geweest.

  14. laila zegt:

    @Ineke. Bedankt; ja.

  15. laila zegt:

    Weer even terug in de tijd.

Geef een reactie

